ماجرای جنجالی واردات موز اسرائیلی به ایران چیست؟

براساس ادعای یکی از روزنامه‌های کشور؛ بزرگ‌ترین واردکنندگان میوه به ایران در سال‌های اخیر، شرکتی با نام عربی «الفواکه الطازجه للتجازه العامه» است. این شرکت در سال‌های اخیر به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شریک تجاری کمپانی‌های اسرائیلی، معرفی و حتی اقدام به برگزاری جشنواره‌ای بزرگ و با هزینه‌های هنگفت کرده است.

ماجرای جنجالی واردات موز اسرائیلی به ایران چیست؟

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: واردات از اسرائیل را تکذیب می‌کنیم چراکه این سخن به این معناست که کشوری ادعا کند از ایران آناناس وارد کرده است. ممکن است شرکتی که سرمایه‌گذاران اصلی آن اسرائیلی هستند موز را از فیلیپین خریداری و به ایران بفروشند؛ اما اگر برای تجار ایرانی مسجل شود که طرف اسرائیلی است نباید به تجارت با این کشور ادامه بدهد و به شکل قانونی امکان‌های تجارت سلب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ماجرای عجیب صادرات چیپس ایران به عراق چیست؟

براساس ادعای یکی از روزنامه‌های کشور؛ بزرگ‌ترین واردکنندگان میوه به ایران در سال‌های اخیر، شرکتی با نام عربی «الفواکه الطازجه للتجازه العامه» است. این شرکت در سال‌های اخیر به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شریک تجاری کمپانی‌های اسرائیلی، معرفی و حتی اقدام به برگزاری جشنواره‌ای بزرگ و با هزینه‌های هنگفت با عنوان «میوه‌هایی برای صلح» جهت معرفی و حمایت از محصولات و میوه‌های تولید شده در اراضی اشغالی فلسطین کرده تا رژیم‌صهیونیستی را یک شریک مطمئن برای اعراب معرفی کند؛ این در حالیست که تجار ایرانی ارتباط با تجار اسرائیلی را حتی با واسطه رد می‌کند و واردات موز از این کشور به ایران را غیرواقعی می‌دانند.

صدرالدین نیاورانی، با رد ادعای واردات موز از اسرائیل، گفت: اسرائیل تولیدکننده موز نیست و بازرگانان ایرانی نیز مجوز تجارت با تجار این رژیم حتی با واسطه را ندارند.

وی با بیان اینکه واردات موز از اسرائیل سخن گفتن از امری است که وجود خارجی ندارد، گفت: من واردات از اسرائیل را تکذیب می‌کنیم چراکه این سخن به این معناست که کشوری ادعا کند از ایران آناناس وارد کرده است. ممکن است شرکتی که سرمایه‌گذاران اصلی آن اسرائیلی هستند موز را از فیلیپین خریداری و به ایران بفروشند؛ اما اگر برای تجار ایرانی مسجل شود که طرف اسرائیلی است نباید به تجارت با این کشور ادامه بدهد و به شکل قانونی امکان‌های تجارت سلب خواهد شد. برخی از برندهای پوشاک آمریکا بعد از لغو تحریم‌ها نتوانستند به بازار ایران ورود کنند چراکه سرمایه‌گذاران اسرائیلی داشتند.

این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش صادرات میوه و مواد غذایی به قطر همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور، گفت: روزانه بیش از ۲۵۰ تن محصول به قطر از طریق راه‌های هوایی و دریایی صادر می‌شود؛ امیدواریم که یک ماه جام جهانی بازار مصرفی خوبی برای محصولات داخلی ایران باشد.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بازار قطر برای ایران را صددرصد بازار مقطعی دانست و افزود: حقیقت این است که جمعیت کشور قطر حدود ۳ میلیون نفر است؛ و ما به‌صورت سنتی این بازار را در اختیار داشتیم و افزایش صادرات به قطر محصول افزایش جمعیت این کشور در دوره یک ماه جام جهانی فوتبال است، جمعیت قطر در یک ماه برگزاری جام جهانی به ۶ میلیون نفر رسیده است.

نیاورانی روند صادرات میوه قابل توجه دانست و افزود: وضع تعرفه برای صادرات گوجه فرنگی و پیاز باعث شده است که صادرات این دو محصول قطع شود.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 56476

ارسال نظر