او ترانه، اکنون در زندان است | بیوگرافی زندگی شخصی و کاری ترانه علیدوستی + عکس

بیوگرافی جذاب و خواندنی ترانه علیدوستی، بازیگر موفق سینما به همراه عکسهای شخصی او و همسر و دخترش را به همراه فیلمشناسی او را در این بخش ببینید.

او ترانه، اکنون در زندان است | بیوگرافی زندگی شخصی و کاری ترانه علیدوستی + عکس

ترانه علیدوستی بازیگر محبوب و مشهور کشورمان متولد ۲۲ دی ۱۳۶۲ در تهران است. او در دبیرستان در رشته تجربی تحصیل نموده و دارای دیپلم کامپیوتر است و به زبان انگلیسی نیز تسلط زیادی دارد.

خانم بازیگر، فرزند نادره حکیم الهی مجسمه‌ساز و حمید علیدوستی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از مربیان سابق فوتبال می باشد.حمید علیدوستی متولد ٢١ اسفند ١٣٣۴  در دوران جوانی در پست مهاجم برای تیم های تهران جوان، هما و تیم ملی فوتبال ایران بازی کرده و در حال حاضر بازنشسته فوتبال است.. 

او بین سالهای ۱۳۶۵-۱۳۶۶ در لیگ های آلمان به بازی پرداخت اما در سال ۱۳۷۴، با تیم سایپا در مسابقات لیگ حاضر شد و آخرین سال دوران فوتبالش را طی کرد.مستند فیلم سمفونی حمید درباره زندگی شخصی و حرفه ای حمید علیدوستی ساخته شده است.

اینجا را ببینید :پدر ترانه علیدوستی مقابل زندان اوین + عکس

کودکی-ترانه-علیدوستی

ترانه علیدوستی و پدرش

جوایز مختلف سینمایی وی

این بازیگر توانسته عناوین متعدد سینمایی از جمله جایزه بهترین بازیگر زن، پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیسریال جایه بهتین بازیگر زن، جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن و سیمرغ بهترین بازیگر در جشنواره فیلم فجر را کسب کند. ترانه علیدوستی در جشنواره فیلم وزول فرانسه سال 2014 و فیلم هانوی ویتنام سال 2012 یکی از اعضای هیئت داوران بود.

 

زندگی شخصی و عکس‌های جدید ترانه علیدوستی

تسلط به زبان انگلیسی و مترجمی

ترانه علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط است و مترجم ادبی است. او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در دوره پنجم آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه رویای مادرم، تالیف آلیس مونرو کسب کرده است.

ازدواج ترانه علیدوستی و همسرش

ترانه علیدوستی تابستان 1390 در 26 سالگی با آقای علی منصور ازدواج کرده و یک دختر به نام حنا دارد.

ترانه علیدوستی و دخترش

همسر ترانه علیدوستی تجربه بازیگری دارد و در فیلم سینمایی من به کارگردانی سهیل بیرقی نقش شخصیتی به نام مجتبی براتی را بر عهده داشت. 

علی منصور

ترانه علیدوستی به بیماری کلاستروفوبیا یا تری از محیط بسته مبتلا است و به همین دلیل نمی تواند از اتوبوس و مترو استفاده کند. 

فوت برادر ترانه علیدوستی در چهارشنبه سوری

ترانه علیدوستی دارای یک برادر به نام پویان بود که سال 1383 در مراسم جشن چهارشنبه سوری بخاطر انفجار مواد محترقه فوت کرده است. این ماجرا حوالی زمانی رخ داد که ترانه مشغول بازی در فیلم چهارشنبه‌سوری اصغر فرهادی بود.

شرکت در کلاس های بازیگری

ترانه علیدوستی در دوران دبیرستان که مشغول تحصیل در رشته علوم تجربی بود در کلاس های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد. او سال 1379 از طریق همین کلاس ها برای بازیگری در نقش ترانه پرنیان در فیلم من ترانه 15 سال دارم انتخاب شد. او پس از این فیلم تا سال 1382 در هیچ فیلمی حضور پیدا نکرد.

تراه علیدوستی در عرصه تئاتر هم با نمایش فنز شروع به فعالیت کرد. او در سال ۱۳۷۹ تا ۸۰ یک دوره فیلمنامه نویسی در کلاس های حوزه هنری گذراند.

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی در اولین بازیش در فیلم “من ترانه 15 سال دارم” در نقش” ترانه پرنیان” توانست جایزه سیمرغ بلورین بیستمین جشنواره فجر، جایزهٔ نخل زرین از سومین جشنوارهٔ اجتماعی آبادان، جایزهٔ منتقدین و نویسندگان سینمای ایران و همچنین جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنوارهٔ فیلم لوکارنو (سوئیس) را کسب نماید.

من ترانه 15 سال دارم فیلمی از رسول صدرعاملی است که برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (رسول صدر عاملی) و بهترین فیلمنامه (کامبوزیا پرتوی) و بهترین بازیگر نقش اول زن (ترانه علیدوستی) از بیستمین جشنواره فیلم فجر شد .

ترانه علیدوستی در این فیلم ایفای نقش«ترانه پرنیان» را بر عهده داشت، دختری با چهره معصوم و صدای لرزان که در سال 80 به یکی از ماندگارترین چهره های نوجوان تاریخ سینمای ایران تبدیل شد. این فیلم اولین تجربه بازیگری او به حساب می آمد، او هنرجوی بازیگری کلاس های امین تارخ بود که از همانجا برای بازی در نقش پرنیان انتخاب شد

ترانه علیدوستی تاکنون در آثار سینمایی ارزشمندی مانند فروشنده، چهارشنبه سوری، درباره الی و... داشته و برای بسیاری از مخاطبان شناخته شده بود. ایشان در تلویزیون هیچ بازی نداشته اما در سریال نمایش خانگی پربیننده و پرطرفدار شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی توانست در نقش اصلی آن سریال (شهرزاد) بدرخشد و به اوج شهرت دست یافت.

ترانه علیدوستی

نویسندگی ترانه علیدوستی

 

ترانه علیدوستی نویسندگی هم می کند و داستان های کوتاه و نقد های مختلفش در مجلات و روزنامه هایی مانند روزنامه شرق منتشر می شود. در سال ۲۰۱۰ در پی انتشار مطلبی از او در وبلاگش در حمایت از اصغر فرهادی که در دفاع از هنرمندان دگراندیش مطلبی منتشر کرده بود، وبلاگ این بازیگر سینما و تئاتر به دستور کمیته دولتی فیلترینگ، حذف شد و بدین ترتیب آرشیو این وبلاگ نیز از روی سایت بلاگفا حذف شده‌است. به هر حال وبگاه جدید او همچنان فعال است.

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی مترجمی هم می کند و داستان رویای مادرم اثر آلیس مونرو در نوزدهمین دوره کتاب فصل، در گروه ادبیات شایسته تقدیر شناخته شد. در آذر سال 95 ترانه با ترجمه زمان تاریخ عشق به قلم نیکول راوس توانست صدرنشینی پر فروش ترین کتاب توسط نشریات نشر مرکز را به خود اختصاص دهد و با استقبال بی نظیر مردن و طرفدارانش روبرو شد.

دیدگاه های شخصی اش

علیدوستی یکی از طرفداران جریان فمینیسم است. وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، در دفاع از این دیدگاه خویش نوشت: «اگر سوءتفاهم یا واهمه‌ای از این کلمه دارید به جای اتکا به روایت رسانه‌هایی که عمری است اخبارمان را تحریف و روند رسیدن اطلاعات به ما را مهندسی می‌کنند، از گوگل استفاده کنید. خودتان تحقیق کنید و اگر فمینیسم همان فرقهٔ عقده‌گشایانهٔ مردستیز و خانمان براندازی بود که در گوش ما خواندند، باز آن را پس بزنید.»

ترانه علیدوستی

علایق ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی علاوه بر بازیگری به فیلم نامه نویسی نیز علاقه دارد. بازیگر محبوب او رابرت دنیرو و علی نصیریان است.

این خانم بازیگر به نقاشی علاقمند بوده و به صورت تجربی سبک سیاه قلم را دنبال می کند و دو سال در هنرستان موسیقی درس خوانده بود و پیش از بازیگری تصمیم داشت خواننده اپرا شود. او آشپزی را خیلی دوست دارد و زمان بیکاریش خودش غذا می پزد. 

تحریم اسکار سال ۲۰۱۷

ترانه علیدوستی در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر لغو صدور ویزا برای مهاجران  7 کشور از جمله ایران و واکنش به این تصمیم نژادپرستانه در صفحه توئیترش اعلام کرد که در مراسم اسکار سال 2017 شرکت نمی کند.

ترانه علیدوستی

آخرین کار ترانه

برادران لیلا فیلمی به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است. این فیلم سومین ساخته بلند سعید روستایی پس از دو فیلم موفق «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» می باشد که برای نمایش در جشنواره فیلم کن 2022 برنامه‌ریزی شده‌ و نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن تجربه خواهد کرد.

برادران لیلا که در ژانر درام نقدی بر آسیب های اقتصادی ناشی از التهابات بازار طلا می باشد، داستان مردی را روایت می کند که برای روز مبادا سکه هایش را مخفی کرده است.

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی و محمد علیمحمدی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

ترانه علیدوستی در این فیلم نقش لیلا کاراکتر اصلی زن داستان را بر عهده دارد، دختری که از مخفیگاه سکه های پدرش با خبر است... 

ترانه علیدوستی

برداشتن حجاب

او در حمایت از معترضین در آبان سال 1401 عکسی بدون حجاب و روسری را از خودش منتشر نمود که با واکنش زیادی از کاربران روبرو شد 

او اکنون در زندان اوین زندانی است

دیگر رسانه ها

کدخبر: 61654

  • حمید

    دم قوه قضایی گرم . سلبریتی غیر سلبریتی نداره

  • شمس ایرانی

    ترسم این است که طومع دشمن شده باشد فریب خورده وجرمی بیشترازآنی که در مطبوعات گفته می شود داشته باشد وگرنه آزاد می شد خداکن قابل گذشت باشد وموردرفعت اسلامی قرارگیرد

ارسال نظر