چند عادت کوچک که زندگی‌تان را بهتر می‌کند

شما می‌توانید با چند عادت ساده، زندگی‌تان را بهتر کنید.

چند عادت کوچک که زندگی‌تان را بهتر می‌کند

- نوشیدن یک لیوان آب در همان ابتدای صبح. چه بهتر که ناشتا باشید.

- استفاده‌ی کمتر از وسایل نقلیه.  یک راه کاستن از اثرات زیان بار کم‌تحرکی راه رفتن بیشتر است، به همین سادگی. اگر وقت باشگاه رفتن و ورزش کردن ندارید، لااقل موقع پارک ماشین، نگران فاصله‌ی زیاد آن تا مقصد نباشید، درعوض، به این فکر کنید که چند قدم بیشترراه رفتن به نفع خودتان است.

- خوردن میوه‌ها و سبزی خام در کنار غذا. خوردن یک بشقاب سالاد سبز، چند برش لیموترش یا ترب سفید و انواع سبزی‌خوردن. فایده‌ی این عادت؟ دریافت مواد مغذی، فیبر بالا، کمک بالقوه به بدن برای کاهش وزن، حفظ انرژی و کاهش گرسنگی.

- ایستادن و انجام حرکات کششی.  کافیست از جایتان بلند شوید، هرکجا که هستید بایستید، یک نفس عمیق بکشید و چند حرکت کششی ساده انجام دهید

- همراه داشتن یک مشت خشکبار یا آجیل. هرچیزی که حاوی پروتئین باشد هم حس گرسنگی را به‌تعویق می‌اندازد و هم نمی‌گذارد گرسنگی شدید بکشید

- تهیه‌ی یک سینی حاوی ابزار و لوازم هنری. پاستل، آبرنگ، مدادشمعی، خمیربازی، دفترنقاشی، مقوای رنگی و هر چیزی که به عملی کردن ذایقه‌ی هنری شما نزدیک است. این سینی را جایی قرار دهید که در دیدرس شما باشد. خودتان را به زمان یا تمام کردن یک اثر هنری مقید نکنید. فقط آن‌ها را آماده کرده و دم‌دست داشته باشید تا هروقت هوس کردید، دست‌به‌کار شوید. این ابزار هنری را هرهفته یا هرماه عوض کنید.

- نشستن در سکوت برای چند دقیقه در روز.  حتی اگر حرف نزنید و کاری هم انجام ندهید، مغز دست از فکر کردن برنمی‌دارد. پس، راحت و در سکوت بنشینید و فقط چند دقیقه نفس بکشید.

- نوشتن برای چند دقیقه در انتهای هر روز. این ساده‌ترین راهِ ممکن برای خالی کردن بار فکری مغز است

- تکرار یک جمله‌ی تاکیدی هنگام استرس. جمله‌ی ساده و آرامش‌بخشی که یادآوری آن راحت باشد. این عادت به مغز شما آموزش می‌دهد که چگونه به استرس واکنش نشان دهد.

- ۵ دقیقه صرف وقت برای مرور روزی که گذشت. قبل از ترک محل کار یا بلند شدن از پشت میزکار در خانه، ۵ دقیقه وقت صرف کنید و کار‌های به‌اتمام رسانده‌ی آن روز، همین‌طور کار‌هایی را که برخلاف میل‌تان نتوانستید انجام بدهید فهرست‌وار یادداشت کنید. خودتان را به‌خاطر ناکامی‌های آن روز سرزنش نکنید.

با پرورش این عادت ذره‌ذره به مغز کمک می‌کنید روزانه تمرکز کردن روی اتفاقات مثبت را یاد بگیرد و نکات ریزی را که موجب حواس‌پرتی یا عملی نشدن برخی از برنامه‌ها شده‌اند، شناسایی کند.

- خاموش کردن صدای هرگونه پیام برای زمان مشخصی از ساعات کاری. مغز ما در جابه‌جایی از یک کار به کار دیگر ماهر نیست. صدای دینگ اعلان یک ایمیل، حتی اگر درباره‌ی موضوع مهمی نباشد، بیش از ۴۰ درصد از زمان کاری شما را تلف می‌کند.

- «بذار تقویمم رو چک کنم» در پاسخ به تمام دعوت‌ها و فرصت‌ها. برای آره یا نه گفتن عجله نکنید. برای ارزیابی هر فرصت یا دعوت به خودتان زمان بدهید.

- ۵ دقیقه فکر کردن به مسیر رسیدن به اهداف کاری.

- برقراری منظم ارتباط با یک دوست یا عضوی از خانواده.

- نوشتن هفتگی یادداشت تشکر. مثلاً برای کسی که دیگر در دنیا نیست، اما در زنده بودنش تاثیر زیادی در زندگی شما داشت، یادداشتی بنویسید از تمام حرف‌هایی که فرصت گفتنشان را به او از دست دادید، یا برای کسی که در قید حیات است ناگفته‌هایتان را بنویسید و به دستش برسانید.

تمرینِ تشکر کردن سبب از بین رفتن ترس‌های زندگی می‌شود.

- به پایان رساندن روز با یک کلمه تشکر یا تشویق.

- مکث کردن قبل از پاسخ دادن یا واکنش نشان دادن به مردم. درموقعیت‌هایی با تنش بالا یا گفتگو‌هایی پراسترس، یک مکث ساده‌ی ۵ ثانیه‌ای جلوی واکنش نادرست و خراب کردن یک رابطه‌ی باارزش را می‌گیرد.

- ایستادن و گپ زدن با همسایه. بیش از سرتکان دادن و لبخند زدن برای دیگران وقت بگذارید و این عادت را در خودتان تقویت کنید. این کار فقط چند لحظه طول می‌کشد. جامعه را به محیط دوستانه‌تری تبدیل کنید.

- قرض کردن قبل از صرف هزینه‌های گزاف. همیشه ممکن نیست، اما اگر شد چرا که نه؟ پولتان را پس انداز کنید و به محیط‌زیست کمک کنید. اگر امکان داشت، وسیله‌ای که قصد خریدش را دارید از کسی قرض بگیرید تا بسنجید آیا واقعا به آن نیاز دارید. در قدم بعدی و قبل از خرید جنس نو، اگر امکان داشت دست دوم بخرید.

- کنار گذاشتن پول برای بخشش. مهم نیست اگر مبلغ کمی باشد. مقدار مشخصی را به صلاح‌دید خودتان از حقوق ماهانه برای بخشش به دیگران کنار بگذارید

- استفاده از دوچرخه. درصورت امکان، دوچرخه‌تان را در دیدرس قرار دهید تا روزی‌که برای یک مسافت کوتاه استارت ماشین را زدید، به یاد دوچرخه بیفتید و از آن استفاده کنید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 5335

ارسال نظر