ساحل صورتی ایران در چابهار

عناصر طبیعی مثل کوه، جنگل، دریا، دریاچه و غیره به خودی خود برای انسان زیبا و جذاب هستند؛ اما اگر این جاذبه‌ها کمی متفاوت‌تراز حالت معمول خود باشند، جذابیت بیشتری خواهند داشت.

ساحل صورتی ایران در چابهار

​از جاذبه های حیرت‌انگیز چابهار می‌توان به تالاب لیپار اشاره نمود. تنگه ای که در دره ای مشرف به کوه قرار دارد. این دریاچه در جاده‌ای ساحلی قرار دارد که از چابهار به گواتر کشیده می‌شود.

تالاب لیپار؛ دریاچه صورتی چابهار

عناصر طبیعی مثل کوه، جنگل، دریا، دریاچه و غیره به خودی خود برای انسان زیبا و جذاب هستند؛ اما اگر این جاذبه‌ها کمی متفاوت‌تراز حالت معمول خود باشند، جذابیت بیشتری خواهند داشت. سواحل صورتی یکی از این جاذبه‌ها هستند که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشانند. آیا تابه‌حال یک ساحل، تالاب و یا یک دریاچه صوتی را از نزدیک دیده‌اید یا چیزی راجع به ساحل لیپار، ساحل صورتی رنگ چابهار می‌دانید؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را یه یکی از زیباترین و حیرت‌انگیزترین تقاط دیدنی ایران ببریم.

آب‌های صورتی جهان

پدیده صورتی بودن آب‌ها، پدیده معمول و عادی‌ای نیست. به جز ساحل لیپار چابهار که در ایران قرار دارد، تنها تعداد محدودی از کشورهای جهان از این جاذبه بهره می‌برند. در حقیقت تنها دریاچه هیلیر استرالیا، مرداب آبی ایسلند، دریاچه اسپنسر در استرالیا، دریاچه رتبا در سنگال و دریاچه‌های واقع در افریقای جنوبی، ونکوور و بولیوی از این زیبایی حیرت‌انگیز خدادادی برخوردارند. معمولا علت صورتی بودن این آب‌ها، به جز صورتی بودن کف دریاچه، به خاطر وجود پلانکتون‌های گیاهی قرمز و یا صورتی در آن‌ها است. پلانکتون‌ها به هر توده‌ای از موجودات از جمله حیوانات، گیاهان و حتی باکتری‌هایی که در آب‌ها زندگی می‌کنند اطلاق می‌شود.

تالاب لیپار؛ مروارید صورتی مکران

تالاب لیپار در میان بندر چابهار به سمت خلیج گواتر در سواحل مکران قرار دارد و زیبایی فوق‌العاده آن به دلیل وجود پلانکتون‌هایی است که آب این تالاب را برای زیستن انتخاب کرده‌اند. این پلانکتون‌ها و فعل و انفعالاتی که بین آن‌ها و مواد معدنی و آلی کف تالاب ایجاد می‌شود، باعث می‌شوند این تالاب، پنج ماه از سال به یکی از خارق‌العاه‌ترین پدیده‌های طبیعی سراسر دنیا تبدیل شود. با وجود اینکه به نظر می‌رسد آب تالاب شیرین باشد، اما تالاب لیپار چابهار یکی از شورترین آب‌های جهان است و اصلا قابل استفاده نیست. در زبان محلی مردم بلوچ، لیپار به ترکیب خاشاک و آب و جایی گفته می‌شود در آن رودخانه با دریا تلاقی پیدا می‌کند. تالاب لیپار در چنین جایی قرار دارد. هرچند به صورت اولیه، لیپار از جمع شدن آبی در میان دو کوه ایجاد شده است. در سال 1362، بارندگی سالانه آب نسبتا زیادی را در یک ناحیع جمع کرد. به پیشنهاد آقای دادکریم شیخ‌زاده و بودجه شخصی ایشان و کمک مردم محلی، بسترهای ایجاد این تالاب فراهم شد و پس از آن در طی سال‌ها با جمع شدن گونه‌های گیاهی و جانوری خاص و تغییر رنگ آن به صورتی، نام لیپار بر سر زبان‌ها افتاد. به گونه‌ای که سال‌ها است که به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته می‌شود.

در اطراف تالاب لیپار چه جاذبه‌هایی وجود دارد؟

از جاذبه‌های طبیعی‌ای که به واسطه تالاب لیپار بوجود آمده است، کوچ پرندگان مختلف به سواحل زیبای آن است. پرندگانی همچون فلامینگو، لاکپشت، کوت، حواصیل سفید و خاکستری، اردک مرمری، مرغ مینای بزرگ، خوتکا، تیهو، چنگر، کشیم، عقاب دشتی، طاووسکن، باقرقه وغیره، در ماه‌های مختلف در این تالاب سکنا می‌گزینند. هدف بسیاری از گردشگران از خرید تور چابهار و رفتن به تالاب لیپار، دیدن این پرندگان است.

وجود مردم محلی که بیشتر اهالی روستای لیپار هستند، در کنار دریاچه برای گردشگران خوشایند است. این مردم با لباس‌های محلی و زبان بلوچی زیبایشان به مردم صدف و نمک دریایی می‌فروشند و گردشگران به عنوان سوغاتی با خود می‌برند. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که در کنار دریاچه شترها و ساربان‌هایشان نشسته‌اند.

تالاب لیپار به خودی خود و با توجه به زیبایی کم‌نظیرش، توجه گردشگران بسیاری از ایران و جهان را به سمت خود معطوف می‌کند. آب دریاچه که تناژی از رنگ‌های قرمز، نارنجی و صورتی است، در نزدیکی ساحل به زردی می‌گراید و در کنار سبزی گیاهانی همچون گز، جنگل‌های حرا، بلوط، گزنه، اقاقیا، ملخ، چش و غیره و آبی آسمان، ترکیب چشم‌نوازی ایجاد می‌کند. درنتیجه یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در این تالاب انجام دهید، عکاسی از مناظر طبیعی آن است.

جزرو مد این تالاب از دیگر جاذبه‌های آن است. علت این جزر و مد، وجود موجوداتی به نام جلبک دینوفلاژلات است که در ماه‌های بهمن، اسفند و اردی‌بهشت، به اوج تکثیر خود می‌رسند. در این زمان فرآیند «کشند سرخ» یا «کشند قرمز» رخ می‌دهد که فرآیندی بیلوژیکی در محیط‌های آبی است.

در نزدیکی تالاب، منطقه زیبایی به نام «دشتار» وجود دارد که با توجه به پوشش گیاهی سرسبزی که دارد، نرها را به سما خود جلب کرده است. دشتار در زبان محلی مردمان بلوچ به معنای دختران دوشیزه است و این منطقه نیز به عروس چابهار شهرت دارد.

ساحل لیپار چابهار

بهترین زمان بازدید از سواحل صورتی لیپار

تالاب لیپار در پنج ماه از سال در صورتی‌ترین حالت خود قرار دارد. بادهای موسمی وزدیه شده از سمت دریای عمان به افزایش تعداد پلانکتون‌ها منجر می‌شود که تأثیر مستقیمی بر روی هر چه صورتی‌تر شدن تالاب خواهد داشت. اگر تهیه بلیط هواپیما و سفر به چابهار و دیدن این دریاچه زیبا را در برنامه‌هایتان دارید، آذرماه بهترین زمان برای رفتن به تالاب لیپار است. زیرا در این ماه بادهای موسمی شدیدی وزیدن می‌گیرد. در شهریور، مهر، دی، بهمن و اسفند نیز این دریاچه جزر و مد زیبایی را تجربه می‌کند. به‌علاوه هنگام کوچ پرندگان به اطراف دریاچه است که باعث ایجاد صحنه بکر و زیبایی خواهد شد. درنتیجه ماه‌های یادشده- یعنی شش‌ماهه سرد سال- بهترین زمان بازدید از تالاب لیپار است. هرچند بیشترین زمانی که این دریاچه گردشگر به خود می‌بیند، هنگام بهار و در تعطیلات دوهفته‌ای نوروز است. در طی این روزها که تعداد پرواز به چابهار نیز افزایش می‌یابد، مردم تمایل بسیاری به دیدن این دریاچه از خود نشان می‌دهند. تابستان با توجه به هوای گرم بلوچستان و کاهش آب دریاچه، بازدید کمتری صورت می‌گیرد؛ اما مجدداً در پائیز تعداد قابل‌توجهی از گردشگران برای دیدن طبیعت زیبای تالاب لیپار وارد این سایت می‌شوند.

چگونه به ساحل لیپار برویم؟

برای رفتن به تالاب لیپار، باید وارد جاده ساحلی چابهار به سمت خلیج گواتر شوید. در مسیر به روستای رامین خواهید رسید که تالاب لیپار در کنار آن واقع‌شده است. در حقیقت اگر با اجاره ویلا سفرمارکت در چابهار اقامتگاهی رزرو کرده باشید، تنها 30 دقیقه طول می‌کشد تا به تالاب لیپار برسید.

خاک اطراف دریاچه حالتی نرم و باتلاقی دارد؛ درنتیجه اگر قرار است با ماشین به تالاب لیپار بروید، کار درست این است که ماشینتان را در کنار جاده ساحلی خلیج گواتر پارک کنید. خودتان نیز بهتر است خیلی نزدیک آب راه نروید؛ زیرا ممکن است باتلاقی بودن خاک اطراف آن موجب دردسر شود. دریاچه لیپار باوجوداینکه در چند سال اخیر شهرت بیشتری کسب کرده، اما همچنان ناشناخته است.

منبع: نمناک

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29407

ارسال نظر