بخشنامه حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401 ابلاغ شد |جزییات کامل و دستورالعمل‌های آن + جدول بیمه

بخشنامه مزد سال ۱۴۰۱ از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.

بخشنامه حداقل و حداکثر دستمزد کارگران 1401 ابلاغ شد |جزییات کامل و دستورالعمل‌های آن + جدول بیمه

  بخشنامه مزد سال ۱۴۰۱ از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد. مزد ۱۴۰۱ | بخشنامه حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ و دستورالعمل های تبعی آن (بخشنامه شماره ۲۶۵۳۴۴ مورخ ۲۲/۱۲/۱۴۰۰ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۷.۴ درصد افزایش یافت.بر اساس این گزارش حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰  تومان (روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان)، بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان، حق مسکن ۶۵۰  هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۴۱۷ هزار و ۹۷۵  تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.

شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ ۱۹/۱۲/۱۴۰۰ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۱، در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی، کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه، حفظ و نگهداشت نیروی کارآمد و ماهر و انتظام و عدالت مزدی در کارگاه‌ها موارد زیر را به اجتماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد:


پیوست‌های بخشنامه دستمزد ۱۴۰۰

پیوست دانلود بخشنامه حداقل مزد و دستورالعمل‌های تبعی ۱۴۰۱

پیوست جدول احتساب مزد سنوات تا پایان سال ۱۴۰۰ برای تطبیق کارکنان در سال ۱۴۰۱

پیوست جدول خلاصه بخشنامه حداقل مزد ۱۴۰۱


 

حقوق کارگران

 پرونده تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ با توافق بین نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی و تعامل دولت با ۵۷.۴ درصد افزایش بسته شد.با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

 دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱

حجت عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در گفت و گویی اعلام کرد:حداقل مزد ماهانه ۵۷.۴ افزایش پیدا کرد و با یک رشد خوبی را در دستمزد کارگران در سال آینده خواهیم داشیم.(با بیان اینکه قدرت خرید مطلق کارگران ۹ درصد افزایش بیش از تورم خواهد بود): عمده افزایش بر روی حداقل مزد بر مبنای کسورات است و برای تقویت مستمری کارگران اتفاق خوبی افتاده است و با افزایش درآمد کارگران ۲ اتفاق بر روی تولید می افتد.

جزئیات افزایش حداقل دستمزد ۱۴۰۱

با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد، دریافتی کارگران بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان افزایش یافت.

نتایج شورایعالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ مشخص شد؛ به گفته اعضای کارگری شورا، با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد، حداقل دستمزد روزانه، ۱۳۹۳۲۵۰ و پایه مزد ماهانه کارگران به ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال رسید.

در عین حال، بن کارگری به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. پایه سنوات روزانه نیز به ۷۰۰۰۰ ریال رسید.

با این حساب، دریافتی کارگر حداقل بگیر بدون سابقه و بدون اولاد، با مجموع پایه مزد ماهانه‌ی ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال و بن ۸۵۰۰۰۰۰ ریال و حق مسکن ۶۵۰۰۰۰۰ ریال، برابر با ۵۶۷۹۷۵۰۰ ریال می‌شود.

حداقل دستمزد برای کارگر با یک فرزند، ۶۳۰۷۷۲۵۰ ریال و برای کارگر با دو فرزند، ۶۷۲۵۷۰۰۰ ریال شده است.

برای کارگران سایر سطوح، افزایش به این ترتیب است: ۳۸ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۱۷۱۷۲۲ روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵۱۶۶۰ ماهانه.

با این حساب، در سال آینده، هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد افزایش یافت، به گونه ای که حداقل دستمزد ماهانه از یک میلیون و ۸۳۵ به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان و حداقل دستمزد روزانه ۶۱ هزار به ۸۸ هزار تومان رسید.

 مطابق ماده ٤١ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود.

امسال سبد معیشت کارگران هشت میلیون و ۹۷۹ هزار تومانی برای یک خانواده متوسط شهری ۳.۳ نفری برای سال ۱۴۰۱ نرخ‌گذاری شده است. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١,٤ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

حق بیمه تان چقدر است ؟

نرخ حق بیمه هر سال، با توجه به فرمولی که از سوی سازمان تامین اجتماعی، تعیین و ارائه شده است، محاسبه می‌شود و معمولا هر سال، میزان مبلغی که برای پرداخت حق بیمه سازمان بیمه تامین اجتماعی تعیین می‌شود، چند درصد افزایش دارد.

حق بیمه تامین اجتماعی، هر ساله با توجه به حداقل دستمزد کارگران و تغییر مبلغ حق مسکن و خوار و بار تغییر می‌کند. نرخ حق بیمه سال ۱۴۰۱ نیز، به روال سال‌های گذشته، افزایش پیدا کرده است.

معیار‌های اصلی که به صورت مستقیم، بر روی حق بیمه سال ۱۴۰۱ تاثیر می‌گذارند، حقوق روزانه کارگر، بن کارگری و حق مسکن هستند.

سهم حق بیمه کارگران و کارفرمایان در سال ۱۴۰۱

تعداد روز‌های کارکرد x پایه حقوق روزانه + حق مسکن + بن کارگری x سی درصد

نرخ بیمه کارگران مشمول قانون کار معادل ۳۰ درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه است. ۷ درصد حق بیمه سهم کارگران است که کارفرما از حقوق و مزایای ۱۴۰۱ ماهانه کارگر کسر کرده بر روی آن ۲۳ درصد حق بیمه سهم کارفرما را اضافه کرده و به تامین اجتماعی واریز می‌کند.

حق بیمه کارگران در ماه‌های ۳۱ روزه به شرح زیر است:

جمع حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ مشمول بیمه تامین اجتماعی کارگر بدون سابقه و بدون فرزند ۵۸.۲۰۶.۲۵۰ ریال

جمع حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ مشمول بیمه تامین اجتماعی کارگر بدون سابقه و یک فرزند ۶۲.۳۷۰.۴۹۹ ریال

جمع حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ مشمول بیمه تامین اجتماعی کارگر یک سال سابقه و یک فرزند ۶۴.۵۴۰.۴۹۹ ریال

حق بیمه سهم کارگر ۱۴۰۱ و ۴.۰۷۴.۴۳۷ ریال

بخشنامه حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱

۱- از اول سال ۱۴۰۱ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۱۳۹۳۲۵۰ ریال (یک میلیون و سیصد و نود و سه هزار و دویست و پنجاه ریال) تعیین می‌گردد. همچنین از اول سال ۱۴۰۱ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۳۸ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه ۱۷۱۷۲۲ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.

تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ ۱۳۹۳۲۵۰ ریال (یک میلیون و سیصد و نود و سه هزار و دویست و پنجاه ریال) بند (۱) کمتر شود.

۲- به کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۷۰۰۰۰ ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.

تبصره ۲: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۴۰۰، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۳: بر اساس مصوبه مورخ ۱۹/۱۲/۱۴۰۰ شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت‌محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایتمندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال ۱۴۰۱ همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

۳- بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۱ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره (۳) ماده (۳۶) قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متأهل یا مجرد) ماهانه مبلغ ۸۵۰۰۰۰۰ ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.

۴- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (۱) و تبصره یک بند (۲) در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.

۵- مقررات این مصوبه شامل حال دانش‌آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۴۰۱ به طور موقت در کارگاه‌ها اشتغال می‌یابند نخواهد شد.

۶- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره‌وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پیمان‌های دسته جمعی و پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

حجت‌الله عبدالملکی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 

پیوست‌های بخشنامه دستمزد ۱۴۰۰ را اینجا ببینید 

پیوست دانلود بخشنامه حداقل مزد و دستورالعمل‌های تبعی ۱۴۰۱

پیوست جدول احتساب مزد سنوات تا پایان سال ۱۴۰۰ برای تطبیق کارکنان در سال ۱۴۰۱

پیوست جدول خلاصه بخشنامه حداقل مزد ۱۴۰۱

 

 

بخشنامه دستمزد 1401+1بخشنامه دستمزد 1401+3

 بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق ‌بیمه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد

به گزارش عرشه آنلاین با صدور بخشنامه ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی، به استناد تصویب‌نامه جلسه مورخ ۱۹‌/۱۲‌/۱۴۰۰ شورایعالی کار در خصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون‌کار در سال ۱۴۰۱ و میزان افزایش دستمزد روزانه مبنای کسر حق‌بیمه از ابتدای سال جاری ابلاغ گردید.

بر این اساس حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه ‌شدگان مشمول قوانین کار و تامین‌اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع)‌ مبلغ ۱،۳۹۳,۲۵۰ ریال اعلام و سایر سطوح دستمزدی براساس آخرین دستمزد روزانه سال ۱۴۰۰، معادل ۳۸ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۱۷۱,۷۲۲ریال افزایش می‌یابد.

همچنین با توجه به اینکه طبق بند (۳) تصویبنامه فوق الذکر مقرر گردیده است کارفرمایان مشمول قانون کار به کلیه کارگران اعم از دائم و موقت و مجرد یا متأهل ماهیانه مبلغ ۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال بابت کمک ‌هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای و بر اساس مصوبه شماره ۱۹۷۵۶‌‌/ت۵۸۶۷۳هـ مورخ ۲۶‌‌/۰۲‌‌/۱۴۰۰ هیأت محترم وزیران مبلغ ۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال بعنوان حق مسکن به کارگران مشمول قانون پرداخت نمایند، لذا کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار می‌بایست به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبالغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق‌بیمه از جمله خواربار در ایام اشتغال و… در ستون‌ مربوطه و کسر حق ‌بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه اقدام نمایند.

لازم به ذکر می باشد که چنانچه براساس مصوبه هیأت محترم وزیران، مبلغ حق مسکن قابل پرداخت به بیمه‌شدگان در سال ۱۴۰۱ افزایش یابد، مراتب مجدداً جهت اقدام اعلام خواهد شد.

خاطر نشان میسازد به موجب بند (۲) مصوبه مزبور و تبصره های ذیل آن و نیز دستورالعملهای صادره از سوی اداره‌کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جداول مربوطه، کلیه کارفرمایان مکلفند از مبلغ مزد پایه سنواتی کارگران مشمول قانون کار (اعم از کارگاه های دارای طرح طبقه بندی و فاقد طرح طبقه بندی مشاغل) که “دارای حداقل یک سال سابقه کار در همان کارگاه شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته است” مبلغ روزانه هفتاد هزارریال حق‌بیمه متعلقه را کسر و با رعایت ماده (۳۹) قانون تامین اجتماعی و آئین نامه اجرایی مربوطه به سازمان پرداخت نمایند.

شایان ذکر است ملاک محاسبه مبلغ مزد پایه سنواتی براساس مصوبات سالیانه شورایعالی کار و میزان سنوات اشتغال بیمه شده در همان کارگاه و از تاریخ مبنای ۱‌/۱‌/۹۵ (برای اولین پایه سنواتی) قابل محاسبه خواهد بود.

حداقل مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری برابر ۲‌‌/۱حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار خواهد بود.

همچنین مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری که مبنای پرداخت حق‌بیمه آنان در سال ۱۴۰۰ از رقم روزانه‌ ۸۸۵,۱۶۵ ریال بیشتر می‌باشد، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل ۳۸ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۱۷۱ هزار و ۷۲۲ ریال در سال‌جاری افزایش می‌یابد که در هر حال از ۲‌‌/۱ حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار کمتر نخواهد بود.

حداقل مبنای پرداخت حق‌ بیمه بیمه‌‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد در سال ۱۴۰۱ معادل رقم روزانه ۱,۳۹۳،۲۵۰ ریال خواهد بود و در مواردی که دستمزد مبنای پرداخت حق‌ بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار در سال ۱۴۰۰ ‌باشد، می‌‌بایست ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار در سال ۱۴۰۱ رعایت گردد.

 دریافت فایل بخشنامه “دستمزد مبنای کسر حق بیمه سال ۱۴۰۱” جدید

 دریافت فایل PDF دستمزد مقطوع روزانه مبنای کسر حق بیمه سال ۱۴۰۱ جدید

 دریافت فایل PDF راهنمای فعالیت های دارای دستمزد مقطوع سال ۱۴۰۱ جدید

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11879

  • حمیده ایزدی

    باسلام لطفا جدول حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی روباافزایش سال ۱۴۰۱روانعکاس کنین ممنون میشیم مرسی

  • ناشناس

    در مورد مستمربگیران چی میشود . لطفا کامل بنویسید

  • محمد شهسواری

    لطفاً محبت کنید دریافتی مستمری بگیران و بازنشستگان چقدر هست

  • علی

    کارکنان رسمی و پیمانی اداره تعاون و کار کمترین حقوق از سایر ارگانها دارن جناب وزیر اول به نیروهای وزارت خانه خودت برس بعد برای کارگر و کارفرما تصمیم بگیر.

  • ناشناس

    سلام محبت کنید حقوق کارگرانی که بیمه بیکاری میگیرندبیشترتوضیح دهید ممنون

  • منوچهر بیاتی

    بیکارم چی کنم

  • ناشناس

    لطفا افزایش حقوق مستمری بگیران رو هم مشخص فرمایید

  • نعمت

    سلام
    من در یک کارگاهی کار میکنم،صاحبکارمون میگه من همون دستمزد ۱۴۰۰ رو میدم.من میتونم ازش شکایت کنم؟

    • محمد

      تو میخواهی از صاحب کارگاه شکایت کنی ،بعدش هم اونجا کارکنی، ؟! فوقش یک ساعت اضافه کارکنی مابه التفاوتش درمیاد،عزیز بحرف این واون گوش نکن سرت رو بنداز پایین کارت رو بکن ،،دوست تو،،

  • ناشناس

    حقوق کارمندان ثبت از کارگران کناره هست من با ۳۰ سال سابقه کارمند رسمی ۶میلیون دریافتی وبدون هیچ مزایای دیگر

  • ناشناس

    سلام من با سی و یک سال در سخت‌ترین شرایط کار کرم و حالا با مستمری چهار ملیون و دویست دریافتی واقعا انصافه

  • عسگرلو

    بیکارم کارگرساختمان بیمه قطع شده آزادمی دم چکار کنم تعیین تکلیف کنید

  • ناشناس

    اجاره خانه ها را هم بگیر که پانصد درصد رشد کرده

  • علی اکبر

    باسلام خدمت شما من رد یک کارگاه نانوای کار می کنم آیا سنواتی که هر ماه. کارفرما باید بده که نمیده تکلیف چیست یک سال از کار کردن در اون مکان میگذره تکلیف چیست

  • Mary

    لطفا حقوق کارمندان را به جای 10درصد 57 درصد افزایش بدید همیشه از جیب مردم برای کارگران مایه میذارید این کارگاههای کوچک مردمی هم تعطیل میشن

  • ناشناس

    توراخدا یه چیزیم به دخترای عقد کرده ودم بخت بدید

  • نصرت الله

    سلام .من بدبخت که کارفرما برایم 14 روز بیمه رد می کنه و بقیه را باید خودم بریزم ....چقدر باید حقوق بگیرم با این درصد افزایش 57/7درصدی .

  • ناشناس

    ای کارگران بدبخت مستمری بگیران. اینها همشون حرف مفت میزنند عالم بی عملند فقط ما را سرگرم میکنند دلشون کنید

  • مرتضی ملکیان راد

    کارگر بازیافت هسم مزدم دوزی ۱۳۵ هزار تومان بدون بیمه و مزایای دیگر کارگر ساده روز مزد هستم ۵ سال سابقه کار در ایستگاه بازیافت مشهدو دارم ولی هیچ مزایایی بهم تعلق نمیگیره به فکر کارگران بازیافت مشهد باشین ممنون

  • ناشناس

    سلام. کی فیش حقوق خرداد با اضافه حقوق صادر میشه

ارسال نظر