استقلال با این ترکیب به مصاف پرسپولیس می‌رود

استقلال در 4 هفته پایانی برای تکرار قهرمانی بازی‌های سختی پیش رو دارد، اما کاملا به این اتفاق امیدوار است و شاید این سخت‌تر از 8 امتیازی نبود که از صدرنشین عقب افتاد و جبران کرد. درخشش استقلال در هفته‌های پایانی، هوادران را بسیار امیدوار کرده است.

استقلال با این ترکیب به مصاف پرسپولیس می‌رود

یکی از بازی‌های سخت در ۴ هفته پایانی بی‌شک جدال با رقیب سنتی است؛ پرسپولیس. تیمی که با هدایت یحیی گل‌محمدی برای قهرمانی می‌جنگند و کاملا محق است که این انگیزه را داشته باشد؛ به این خاطر که تنها یک امتیاز از استقلال و سپاهان عقب است و با برد در دربی می‌تواند، معادلات صدر جدول را تغییر دهد.

سیستم استقلال؟ همان همیشگی

ریکاردو ساپینتو با چه شیوه‌ای تیمش را برای بازی با دربی آماده می‌کند؟ استقلال جزء بازی در هفته نخست با سپاهان و نیمه دوم دیدار با ملوان که با 3 دفاع فوتبال کرد، در سایر دیدارها تا مسابقه با هوادار با سیستم 3-4-3 بازی کرده است که به نظر می‌رسد این شیوه در دربی هم پیاده شود. شاید یکی از دلایل موفقیت‌های استقلال در فصل اخیر این بوده که خیلی کم تغییر سیستم و حتی تغییر ترکیب داده و جابجایی‌ها در ترکیب تیم به خاطر محرومیت‌ها و مصدومیت‌ها بود. به واقع ریکاردو ساپینتو بعد از شناخت ترکیب تیم برنده به آن دست نزد. با این حال شیوه رفتاری او بدین گونه است که هیچگاه ذخیره‌ها روحیه خود را از دست نمی‌دهند و حتی بعد از ورود به میدان روند و نتیجه بازی را تغییر می‌دهند. به این خاطر که او در تمرینات به ذخیره‌های خود بهاء می‌دهد و با این ایمان در جریان بازی آنها را به میدان می‌فرستد که نتیجه بازی را تغییر دهند.

 

کاپیتان این بار پنالتی نمی‌زند

سید حسین حسینی دروازه بان استقلال

در مورد ترکیب استقلال قابل‌پیش‌بینی است که سیدحسین حسینی درون دروازه قرار گیرد. دروازه‌بانی که با پنالتی در دیدار با هوادار چند روز در کانون توجهات بود. هر چند که او و همه استقلالی‌ها از ساکت الهامی و بازیکنان تیم هوادار عذرخواهی کردند و تاکیدشان این بود هدف از این ضربه اجابت خواست تماشاگران بود، نه تحقیر تیم حریف. به نظر می‌رسد در دربی اگر استقلال صاحب ضربه پنالتی شود، کسی که پشت ضربه می‌ایستد سیدحسین نباشد، چرا که این را ریکاردو ساپینتو دوست ندارد. سرمربی پرتغالی با همه شور و هیجان و گاها بحث‌هایی که در کنار خط با تیم داوری دارد، هیچگاه شروع کننده بحث با نیمکت‌های حریف نبوده و همیشه دوست دارد احترام‌ها حفظ شود. به همین خاطر با سوت داور بازی با هوادار سریعا به سمت ساکت الهامی رفت و به او گفت سیدحسین را برای زدن ضربه پنالتی من انتخاب نکردم.

 

کوین یامگا و رافائل سیلوا؛ منتظر ورود به ترکیب

کوین یامگا و رافائل سیلوا به دلیل محرومیت در بازی با هوادار غایب بودند. در روزی که استقلال بهترین نتیجه را در بازی‌های این فصل به دست آورد، دو بازیکن جایگزین یعنی محمدحسین مرادمند و صالح حردانی خوب بازی کردند، تا جایی که اگر ریکاردو ساپینتو تصمیم بگیرد به این دو بازی دهد، جای تعجب نخواهد بود. به خصوص که می‌گویند مربی موفق به ترکیب تیم برنده دست نمی‌زند. اما این بار شاید استثناء باشد و ریکاردو ساپینتو به ترکیب تیم برنده دست بزند. به این خاطر که یامگا و سیلوا تا پیش از بازی با هوادار جزء بهترین‌های تیم آبی بودند و این حق طبیعی‌شان است دوباره به ترکیب تیم برگردند. رافائل سیلوا در کنار عارف غلامی و کوین یامگا در ضلع مخالف جعفر سلمانی. این ترکیب خط دفاعی صدرنشین لیگ برتر در دیدار با پرسپولیس خواهد بود، البته احتمالی.

 

روزبه چشمی؛ هم در دفاع و هم در حمله

روزبه چشمی

روزبه چشمی در پست تک هافبک دفاعی به خوبی جا افتاده است. به نظر می‌رسد اگر از این بازیکن سوال شود، از فصل حضور در تیم ریکاردو ساپینتو به عنوان یکی از بهترین فصل‌های فوتبالی یاد خواهد کرد. او پیش از این یا مدافع میانی بوده یا به همراه یک هافبک دیگری جلوی خط دفاعی بازی می‌کرده. با وجود بازیکنان خوب روی نیمکت دست کشیدن از این بازیکن برای ریکاردو ساپینتو سخت خواهد بود، چون هم در دفاع است و هم در حمله. دیدید که در بازی با هوادار با چند پیشروی خوب، پایه‌گذار پاس‌های ابتدایی حملات خوب و گل‌ها شد. در دربی رفت او زننده گل مساوی تیم استقلال بود. او شروع کننده حملات استقلال است و زمانی که حریف دست به حمله می‌زند، اولین امید برای قطع توپ در جلوی خط دفاعی است. در فوتبال ایران معمولا از مهره‌های دفاعی یاد نمی‌شود و همه به مهره‌های تهاجمی توجه دارند، اما بی‌شک یکی از دلایل حضور استقلال در صدر جدول بازی‌های خوب روزبه چشمی در پست تک هافبک دفاعی است.

 

آرش رضاوند و سعید مهری؛ بهتر از یک پلی‌میکر

آرش رضاوند کمی مصدوم است و هفته‌هاست به دلیل درد از ناحیه مچ پا با زور آمپول بازی می‌کند. اگر وی به دیدار با پرسپولیس برسد، زوج سعید مهری در میانه میدان خواهد بود. استقلال در تلاش بود در تعطیلات زمستانی ریکاردو آلوز را از تراکتور بخدمت بگیرد اما نه تنها موفق به انجام این کار نشد، بلکه کاری کرد که باشگاه تراکتور قرارداد این بازیکن را تمدید کند. ریکاردو ساپینتو اینجا بود که پروسه جذب بازیکن خارجی را متوقف کرد، در حالی که با خروج سیاوش یزدانی جا برای جذب بازیکن جدید باز شده بود. ایده ریکاردو ساپینتو زوج‌سازی در میانه میدان با جایگزینی سعید مهری بود. دو هافبکی که این قدر خوب کار کرده‌اند که استقلال نه تنها تبدیل به تهاجمی‌ترین تیم دور برگشت، بلکه تبدیل به تهاجمی‌ترین تیم مسابقات تبدیل شده است. دو هافبکی که این روزها علاوه بر حضور مثرثمر در دفاع تیمی و بازی خوب در منطقه پشتیبانی گل هم می‌زنند. هم سعید مهری و هم آرش رضاوند در بازی با هوادار گل‌زنی کردند و طبیعی است در بازی با پرسپولیس هم در میانه میدان بازی کنند. در صورتی که آرش رضاوند به این بازی نرسد، که محتمل است، جای خود را به مهدی مهدی‌پور خواهد داد.

 

در گل‌های استقلال پای یک بوشهری در میان است!

دو وینگر استقلال در بازی دربی محمد محبی و مهدی قایدی خواهند بود. دو بازیکنی که در ضلع مخالف هم بازی می‌کنند، اما زمانی که در حمله جمع می‌شوند، به خوبی هم را پیدا می‌کنند و به هم پاس گل می‌دهند. نکته جالب در مورد تیم استقلال خویشتن‌داری بازیکنان به سود هم است. مهدی قایدی پاس می‌دهد و محمد محبی گل می‌زند. مهدی قایدی پنالتی می‌گیرد و محمد محبی می‌زند. مهدی قایدی پشت ضربه پنالتی می‌ایستد و با درخواست تماشاگران ضربه را به کاپیتان می‌دهد. به نظر می‌رسد برای محمد محبی و مهدی قایدی با همه انگیزه‌های شخصی موفقیت تیم استقلال مهم است و این هم می‌تواند یکی از دلایل فصل فراموش‌نکردنی آبی‌ها در لیگ برتر باشد. تکرار این نمایش‌های خوب جدا از اینکه شانس استقلال را برای تکرار قهرمانی لیگ برتر افزایش می‌دهد، می‌تواند موجب حضور دوباره مهدی قایدی در ترکیب تیم شود.

 

امیر ارسلان یا پیمان بابایی؛ ابهام دوم ترکیب استقلال

ارسلان مطهری

با توجه به نتیجه‌ای که استقلال در بازی با هوادار به دست آورد و برخلاف همه تصورها ممکن است صالح حردانی و محمدحسین مرادمند در دربی برای استقلال بازی کنند. به خصوص که در گذشته بازیکن ثابت استقلال بوده‌اند و بارها و بارها در بازی‌های سخت به کمک تیم آبی آمدند. تنها ابهام ترکیب استقلال خط دفاعی نیست. در نوک خط حمله ریکاردو ساپینتو در بازی با هوادار اولین آلارم را به امیرارسلان مطهری داد و در بین دو نیمه از او خواست بنشیند و پیمان بابایی بار دیگر در نوک خط حمله تیم به میدان برود. پیمان بابایی پیش از این تعویض هم به عنوان مهره جانشین ارایه‌گر بازی‌های خوبی برای استقلال بود. او در زمین به خوبی مهدی قایدی و محمد محبی را پیدا می‌کند و هماهنگی‌های خوبی با این دو بازیکن و حتی دو هافبک میانی دارد. نتیجه آن شد که تیم استقلال در نیمه دوم بازی با هوادار به گل رسید. ریکاردو ساپینتو با توجه به اینکه امیر ارسلان مطهری در دربی گل زده، یک بار دیگر به این بازیکن فرصت می‌دهد و یا در بازی روز یکشنبه در نوک خط حمله به بازیکن جدید می‌رسد؟ پیمان بابایی! همان‌طور که در خط هافبک به سعید مهری رسید. برای رسیدن به پاسخ این سوال باید تا یکشنبه صبر کنیم.

منبع: نواندیش

دیگر رسانه ها

کدخبر: 83149

ارسال نظر