ماجرای جدایی یحیی گل محمدی از پرسپولیس

فوتبال در ایران، به‌ویژه شرایط دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، پیش‌بینی‌ناپذیر است اما پنج هفته باقی‌مانده لیگ برتر می‌تواند تاثیر شگرفی در ماندن یا جدایی یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس داشته باشد.

ماجرای جدایی یحیی گل محمدی از پرسپولیس

پرسپولیس، یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از رقابت‌های لیگ، هفته بیست‌وپنجم را با برتری شیرین ۳ بر صفر برابر ملوان در ورزشگاه آزادی پشت سر گذاشت. این برد در شرایطی به دست آمد که آن‌ها چند روز قبل موفق شده بودند با یک گل از سد مس رفسنجان، یکی از تیم‌های خوب این دوره از لیگ عبور کنند تا فعلا سال ۱۴۰۲ برای یحیی و تیمش بدون باخت سپری شده باشد.

گل‌محمدی در حالی در تلاش برای کسب برد‌های متوالی در لیگ برتر در چند هفته پایانی است که سرنوشت قهرمانی از دستش خارج شده و باید منتظر از‌دست‌دادن امتیاز از سوی دو رقیب دیگر یعنی سپاهان و استقلال باشد. البته در همین مسیر و با بردی که به‌تازگی برای یحیی به دست آمده، او توانسته سروشکل منظمی به آمار و رکوردش در باشگاه پرسپولیس بدهد و حالا با این تیم ۲۳۷ امتیاز کسب کرده است. این به آن معناست که اگر یحیی بتواند همه رقابت‌های این فصل را با برد پشت سر بگذارد، آن وقت در چند‌قدمی برانکو ایوانکوویچ یکی از محبوب‌ترین مربیان تاریخ باشگاه پرسپولیس قرار می‌گیرد.

طبق گزارشی که فوتبال ۳۶۰ نوشته، با پیروزی پرسپولیس برابر ملوان نه‌تن‌ها امید این تیم در کورس قهرمانی زنده مانده، بلکه مجموع امتیازات یحیی گل‌محمدی به همراه پرسپولیس در لیگ برتر به ۲۳۷ رسید و با این آمار در رده چهارم مربیانی که بیشترین امتیاز را در یک تیم در تاریخ لیگ برتر گرفته‌اند، جای گرفت. با این حال و بدون درنظر‌گرفتن سایر گزینه‌ها از‌جمله آمار خوب امیر قلعه‌نویی که همچنان به همراه استقلال بیشترین میزان امتیاز را دارد، گل‌محمدی در باشگاه پرسپولیس فقط برانکو را بالای سرش می‌بیند. برانکو در پرسپولیس ۲۵۶ امتیاز به دست آورد و حالا سرمربی فعلی پرسپولیس تنها ۱۹ امتیاز با آمار سرمربی پیشین این تیم فاصله دارد.

گل‌محمدی در صورت رسیدن به این حد نصاب نه‌تنها در رده سوم رکوردداران بیشترین امتیاز در یک تیم قرار می‌گیرد، بلکه امتیازآورترین مربی تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر هم خواهد شد؛ ولی یحیی برای رسیدن به این آمار یک مانع دارد. پرسپولیس فقط پنج بازی تا انتهای فصل در پیش‌روی دارد و در‌صورتی‌که در هر پنج بازی هم برنده شود، باز هم یحیی نمی‌تواند از سرمربی سابق خود عبور کند.

اینجاست که دو موضوع جدید برای یحیی به سال آتی منتقل می‌شود. اول اینکه اگر قرار باشد به همراه پرسپولیس به رکورد امتیازی برانکو برسد، باید همچنان فصل آتی در این باشگاه حضور داشته باشد. این مورد در شرایطی مورد شک و تردید قرار گرفته که همین روز‌ها دو شایعه بسیار عجیب درباره این سرمربی به گوش می‌رسد؛ اول اینکه اگر به همراه پرسپولیس، این فصل لیگ برتر را نگیرد، در پایان فصل عذرش خواسته می‌شود. از سوی دیگر شایعات دیگری هم رو شده که این مربی از همین حالا پیشنهاد جدید و گرانی از یکی از تیم‌های لیگ‌برتری دارد و قرار است انتهای فصل پرسپولیس را به مقصد تیم جدیدش ترک کند. دو شایعه‌ای که هر‌کدام از سوی مسئولان باشگاه رد و عنوان شده است که یحیی قرار است تا پایان قراردادش در این باشگاه بماند.

حال اگر چنین شود، آن وقت یحیی تا پایان فصل دیگر سرمربی پرسپولیس است و از‌این‌رو می‌تواند به رکورد برانکو برسد و چه‌بسا از او عبور کند. ماندنش در پرسپولیس قاعدتا رکورد امتیازی برانکو را خواهد شکست؛ ولی یحیی فرصت طلایی دیگری هم برای رسیدن و عبور از برانکو در پرسپولیس دارد. این مربی همین حالا با این باشگاه دو عنوان قهرمانی در لیگ برتر دارد. برانکو به همراه پرسپولیس سه بار لیگ برتر را برده است و بالاتر از یحیی ایستاده است. حال اگر پرسپولیس در انتهای این فصل به عنوان قهرمانی برسد که یحیی همین حالا به رکورد سه قهرمانی با پرسپولیس می‌رسد و در کنار برانکو قرار می‌گیرد.

بدیهی است که در صورت نهایی‌شدن چنین موضوعی او این شانس را دارد تا سال آینده از برانکو عبور کرده و نام خودش را برای همیشه در تاریخ این باشگاه به ثبت برساند. اگر هم سپاهان و استقلال در این فصل چنین اجازه‌ای به یحیی و تیمش ندهند، در‌صورتی‌که گل‌محمدی فصل آتی هم در پرسپولیس باشد، آن وقت دوباره فرصت دارد تا دست‌کم از لحاظ کسب جام در لیگ برتر به برانکو برسد.

این‌ها البته همه یک روی سکه است؛ چون فوتبال در ایران به‌ویژه شرایط دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که از طرف دولت اداره می‌شوند، پیش‌بینی‌ناپذیر است و ترسیم چشم‌انداز بلندمدت که هیچ، بلکه چشم‌انداز میان‌مدت هم کار دشواری است. به هر روی یحیی برای رسیدن به برانکو، دست‌کم در تعداد امتیازاتی که برانکو برای پرسپولیس به ارمغان آورده، نیاز دارد تا در شروع فصل آتی هم سرمربی این تیم بماند؛ اینکه این نیاز را باشگاه در وهله اول و وزارت ورزش به‌عنوان متولی امر هم حس کنند، موضوعی پیش‌بینی‌ناپذیر است. ضمن اینکه نباید فراموش کرد پنج هفته باقی‌مانده لیگ برتر می‌تواند تاثیر شگرفی در ماندن یا جدایی یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس داشته باشد.

منبع: روزنامه شرق

دیگر رسانه ها

کدخبر: 80896

ارسال نظر