استقلال – تراکتور؛ روز خداحافظی ساپینتو در آزادی؟

آن شکست، ولی سرآغازی بر مطرح‌شدن شایعاتی بود که هنوز هم بر سر تیم آبی‌پوش تهرانی سایه افکنده است. شایعاتی که خبر از قطع همکاری احتمالی استقلال با ریکاردو سا پینتو استقلالی داد و از سوی دیگر انگشت اتهام را به سمت تعدادی از بازیکنان این تیم گرفت که با کم‌کاری سعی در تسریع روند اخراج سا پینتو دارند.

استقلال – تراکتور؛ روز خداحافظی ساپینتو در آزادی؟

آن شکست، ولی سرآغازی بر مطرح‌شدن شایعاتی بود که هنوز هم بر سر تیم آبی‌پوش تهرانی سایه افکنده است. شایعاتی که خبر از قطع همکاری احتمالی استقلال با ریکاردو ساپینتو استقلالی داد و از سوی دیگر انگشت اتهام را به سمت تعدادی از بازیکنان این تیم گرفت که با کم‌کاری سعی در تسریع روند اخراج سا پینتو دارند.

رقابت‌های مرحله یک‌شانزدهم جام حذفی ایران امروز با انجام دو دیدار به پایان می‌رسد که در حساس‌ترین بازی قرار است تیم‌های مدعی و لیگ برتری استقلال و تراکتور در ورزشگاه آزادی به مصاف هم بروند. این بازی از زمان قرعه‌کشی این مرحله که از آن به عنوان تقابلی در حد فینال نام برده شده به معنای واقعی حکم مرگ و زندگی را دارد، به ویژه برای استقلالی که شرایط چندان مساعدی ندارد و با شایعات ریزودرشتی دست و پنجه نرم می‌کند.

استقلال همین چند روز پیش در آخرین دیدار نیم‌فصل لیگ برتر ایران مقابل تراکتور در تبریز با ارائه نمایشی بحث‌برانگیز با ۲ گل مغلوب شد تا نهایتا به کارش در نیم‌فصل با ایستادن در رده چهارم جدول پایان دهد. آن شکست، ولی سرآغازی بر مطرح‌شدن شایعاتی بود که هنوز هم بر سر تیم آبی‌پوش تهرانی سایه افکنده است. شایعاتی که خبر از قطع همکاری احتمالی استقلال با ریکاردو سا پینتو استقلالی داد و از سوی دیگر انگشت اتهام را به سمت تعدادی از بازیکنان این تیم گرفت که با کم‌کاری سعی در تسریع روند اخراج سا پینتو دارند.

مسئولان باشگاه استقلال بعد از همان بازی جنجالی تا تکرار مجددش که قرار است امروز برگزار شود مدام در حال تکذیب همین دو موضوع بوده و حتی خبر داده‌اند حمایتی صددرصدی از ریکاردو سا پینتو می‌کنند.

با وجود چنین وعده‌ای، ولی آن‌هایی که فوتبال ایران را از نزدیک دنبال کرده و با ادبیات مدیران ورزش ایران آشنا هستند می‌دانند که هرگز هیچ‌گونه صددرصدی وجود ندارد. این به آن معنی است که اگر سا پینتو نتواند امروز جبران شکست بازی در لیگ برتر را کند باید زودتر از اهداف و زمانی که برای ماندن در استقلال ترسیم کرده غزل خداحافظی را بخواند؛ شاید نه چنان برق‌آسا، ولی به هر روی، عرصه برای ماندنش تنگ‌تر می‌شود.

البته که این سکه سخت یک روی دیگر هم می‌تواند برای این مرد پرتغالی داشته باشد. او با برتری در بازی امروز نه‌تن‌ها جبران مافات دیدار قبلی را می‌کند بلکه می‌تواند با خیالی آسوده‌تر به ادامه مسیرش در استقلال بپردازد. تیم او ابزار لازم برای انجام چنین کاری را دارد. آن‌ها مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر ایران هستند و همین حالا هم بدون درنظرگرفتن داستان تفاضل گل، یکی از دو تیم برتر لیگ ایران مانده‌اند.

در سوی دیگر، استقلال راه بردن در بازی‌های حذفی را به خوبی آموخته و فعلا با کسب هفت عنوان قهرمانی در این جام، پرافتخارترین تیم این تورنمنت محسوب می‌شود. گو اینکه شاید هفت عنوان قهرمانی وقتی در کنار شش عنوان نایب‌قهرمانی‌شان قرار بگیرد، تصویر قدرت بیشتری تداعی می‌شود. مشکل در این زمینه برای استقلال این است که برخلاف آمار مذکور، چندین فصل است که از بردن همین جام هم عاجز مانده است. آن‌ها آخرین بار فصل ۹۶-۹۷ فاتح جام حذفی شده‌اند و در دوره‌های اخیر در بازی فینال مغلوب رقبا شده‌اند. جایی که اتفاقا یکی از آن‌ها را به همین تیم تراکتور واگذار کرده‌اند. پس بدیهی است که اهمیت این بازی برایشان دست‌کمی از فینال نخواهد داشت، چون علاوه بر رساندن شاگردان سا پینتو به جمع ۱۶ تیم پایانی، می‌تواند حکم بقای این سرمربی را هم امضا کند.

باوجود درنظرگرفتن احتمالاتی که برای ماندن سا پینتو وجود دارد، ولی باز هم همین ورزشگاه آزادی در بازی امروز می‌تواند محلی برای خداحافظی حداقل پنج بازیکن استقلال با این تیم باشد. پس چه با سا پینتو و چه بدون او امروز تعدادی از استقلالی‌ها قرار است آخرین بازی‌شان را یا آخرین نشستن‌ها روی نیمکت و سکو را با پیراهن استقلال تجربه کنند و بعد راهشان از یکدیگر جدا می‌شود. اگرچه سرمربی پرتغالی گفته قرار است بعد از بازی امروز با تراکتور فهرست بازیکنان مازادش را اعلام کند، ولی با توجه به گمانه‌زنی‌هایی که اخیرا صورت گرفته، می‌شود حدس زد آن‌هایی که در فهرست خداحافظی قرار می‌گیرند چه افرادی هستند.

سیاوش یزدانی در خط دفاعی، فصل خوبی را در استقلال سپری نکرده و مورد اعتماد سرمربی قرار نگرفته است. او را می‌شود یکی از بزرگ‌ترین جداشده‌های این تیم قلمداد کرد. در خط میانی، جایی که استقلال در این فصل بیشترین ضعف را در آنجا داشته، می‌توان احتمال داد که بار جدایی سنگین است. زبیر نیک‌نفس و عزیزبک آمانوف در تفکرات سرمربی پرتغالی استقلال جایی ندارند و آن‌ها را هم می‌شود به فهرست اضافه کرد. روزبه چشمی هم که پیشنهاد مالی خوبی از امارات دارد و با توجه به سن و سالش که رفته‌رفته به روز‌های پایانی دوران حرفه‌ای‌اش می‌رسد سخت است تصور شود قید آن پیشنهاد مالی را بزند و در استقلال ماندگار شود. ضمن اینکه استقلال این روز‌ها به شدت با مشکل مالی روبه‌روست و بدش نمی‌آید با فروش روزبه به اماراتی‌ها کمی کسب درآمد کند و به زخم‌های بی‌شمارش بزند.

از سوی دیگر ترافیک سنگین خط حمله استقلال هم این شایعه را تقویت می‌کند که یکی، دو مهاجم، همین امروز قرار است با استقلال خداحافظی کنند. احتمال اینکه سجاد شهباززاده که در نیم‌فصل توفیقی نداشته یکی از آن‌ها باشد بسیار زیاد است. در کنار چنین افرادی باید دو مهره کمتر شناخته‌شده را که اصلا فرصت بازی برای آن‌ها در استقلال به دست نیامد هم لحاظ کرد: محمدحسین زواری و امید حامدی‌فر. بازیکنانی که از روز‌های قبل هم شایعه شده است که به دنبال گرفتن رضایت‌نامه برای خروج از این باشگاه هستند.

البته که احتمال ضعیفی هم وجود دارد که با توجه به بازی جام حذفی، شاید به تعدادی از همین بازیکنان در دیدار امروز بازی برسد، ولی حساسیت این دیدار اجازه قطعی‌دانستن چنین موضوعی را نمی‌دهد. سا پینتو روی لبه تیغ است و بعید است بخواهد دست به چنین ریسکی بزند و تیمش را با تغییرات زیاد راهی مسابقه کند. در کنار این موضوع او کارنامه چندان خوبی هم برابر مربیان خارجی لیگ برتر ندارد و از سه مسابقه با آن‌ها دو مسابقه را باخته که یکی از آن‌ها مقابل همین پاکو خمز، سرمربی تراکتور است. دو شکست متوالی در دو لیگ مختلف مقابل یک تیم و مربی می‌تواند حسابی دانش فنی ریکاردو سا پینتو را به چالش بکشد.

این‌ها همگی در شرایطی است که خمز هم وعده یک بازی تهاجمی را داده و گفته تیمش فقط برای رسیدن به پیروزی بازی می‌کند. او تأکید کرده مثل بازی قبل، دوباره می‌تواند استقلال را از پیش‌رو بردارد.

 

منبع: روزنامه شرق

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65979

ارسال نظر