چرا کودکان از والدین «باهوش‌تر» هستند؟

پژوهش‌های جدید آشکار کرده است که بچه‌ها واقعاً در یادگیری بهتر از بزرگسالان هستند؛ بنابراین، اگر در تعطیلات آخر هفته در بازی رومیزی از یک کودک باختید، به خودتان سخت نگیرید.

چرا کودکان از والدین «باهوش‌تر» هستند؟

 

دانشمندان دانشگاه براون در آمریکا قصد داشتند دریابند که آیا کودکان هنگام یادگیری مطالب جدید از مزیت عصبی برخوردار هستند یا خیر. آن‌ها از مغز کودکان ۸ تا ۱۱ سال، قبل، در حین و بعد از یادگیری نحوه انجام یک کار، تصویربرداری کردند.

مشخص شد که کودکان در حین آموزش، افزایش سریع گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA)، یک میانجی عصبی مهم در سیستم عصبی مرکزی پستانداران، را تجربه می‌کنند. گاما آمینو بوتیریک اسید تا چند دقیقه بعد هم در مغز آن‌ها باقی می‌ماند؛ در حالی که سطح آن در بزرگسالان ثابت می‌ماند.

دکتر تاکئو واتانابه (Takeo Watanabe)، یکی از پژوهشگران، گفت: اغلب فرض بر این است که کودکان در مقایسه با بزرگسالان مطالب را به طور مؤثرتری یاد می‌گیرند؛ هرچند پشتوانه علمی این فرضیه در بهترین حالت ضعیف بوده است. در صورت صحت این فرضیه، مکانیسم‌های عصبی مسئول یادگیری مؤثرتر در کودکان نامشخص است.

پژوهش‌های قبلی نشان داده است که گاما آمینو بوتیریک اسید نقش مهمی در حافظه و یادگیری هم در کودکان و هم در بزرگسالان دارد.

در پژوهشی که به‌تازگی در مجله زیست‌شناسی کنونی (Current Biology) منتشر شده است، پژوهشگران این موضوع را بررسی کردند که چگونه غلظت گاما آمینو بوتیریک اسید در مغز ما در طول فرایند یادگیری تغییر می‌کند و این تفاوت در بزرگسالان و کودکان به چه صورت است.

دکتر واتانابه گفت: مغز کودکان هنوز به طور کامل بالغ نشده است و بسیاری از عملکرد‌های رفتاری و شناختی آن‌ها به اندازه بزرگسالان پربازده نیست؛ اما به طور کلی عملکرد بزرگسالان در زمینه‌توانایی‌هایشان بهتر از کودکان نیست. برعکس، کودکان، حداقل در برخی از حوزه‌ها مانند یادگیری بصری، از نظر توانایی‌های خود از بزرگسالان برتر هستند.

به گفته پژوهشگران، انتقال‌دهنده عصبی به کودکان کمک می‌کند تا اطلاعات جدید را سریع‌تر و مؤثرتر به خاطر بسپارند؛ بنابراین می‌توانند بعداً به آن مراجعه کنند. گاما آمینو بوتیریک اسید یک عامل مهم در کارآمدکردن یادگیری در کودکان است.

پژوهشگران امیدوارند این یافته‌ها والدین و معلمان را تشویق کند تا فرصت‌های بیشتری را برای کودکان فراهم کنند تا مهارت‌های جدید کسب کنند؛ زیرا در سنین پایین‌تر کسب مهارت‌های جدید برای آن‌ها آسان‌تر خواهد بود.

منبع: فرادید

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64610

ارسال نظر