بوکس از المپیک ۲۰۲۴ حذف می شود؟

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC)، از بیشتر شدن احتمال حذف بوکس از المپیک ۲۰۲۴ خبر داد.

بوکس از المپیک ۲۰۲۴ حذف می شود؟

۱۳ مهر ۱۴۰۱ بود که با تصمیم «عمر کرملوف» رئیس روسیه‌ای فدراسیون جهانی بوکس (IBA)، این فدراسیون مجوز حضور ورزشکاران روس و بلاروس در مسابقات جهانی را صادر کرد، این در حالی بود که تمام فدراسیون‌های جهانی در رشته‌های مختلف ورزشی، حضور ورزشکاران این دو کشور در مسابقات بین‌المللی را ممنوع کرده‌اند.

اکنون با گذشت نزدیک به سه ماه از این اقدام فدراسیون جهانی بوکس، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اعلام کرده است که امکان حذف بوکس از المپیک ۲۰۲۴ پاریس وجود داشته و بیشتر شده است.

سایت NBC SPORT نوشت: بوکس ممکن است از المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل مشکلات حاکمیتی در این ورزش حذف شود. کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه توسط واشنگتن پست گزارش شد، اعلام کرد که تصمیمات اخیر انجمن بین‌المللی بوکس (IBA) می‌تواند منجر به حذف بوکس از بازی‌های المپیک پاریس شود.

تصمیمات مدیریتی اشتباه، مشکلات و مسائل مالی، داوری‌های از پیش تعیین شده در مسابقات بین‌المللی و ... همگی موضوعاتی بودند که در سال‌های قبل، از آن‌ها به عنوان تخلف فدراسیون جهانی بوکس یاد می‌شد، تا اینکه IOC در سال ۲۰۱۹، IBA را - که در آن زمان با نام AIBA شناخته می‌شد - از المپیک خود محروم کرد.

پس از گزارش‌ها، IOC با این اقدام خود تایید کرد که در برخی از مسابقات بوکس داوران تخلف می‌کنند و به صورت باند بازی نتایج را در مسابقات تعیین می‌کنند. با این حال اما IOC مسابقات بوکس در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را برگزار کرد که حالا به نظر می‌رسد تصمیم دارد این رشته را از المپیک ۲۰۲۴ پاریس کنار بگذارد.

بیشتر بخوانید:

اولین مجوز به ورزشکاران روس برای حضور در مسابقات بین‌المللی

با تصمیم IOC بوکس هنوز در برنامه اولیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس گنجانده نشده است، اگرچه هنوز می‌توان آن را اضافه کرد. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در این رابطه گفت: IBA باید به نگرانی‌های مربوط به حاکمیت، شفافیت مالی، پایداری و یکپارچگی فرآیندهای داوری و باند بازی‌های داوری خود رسیدگی کند.

نکته مهم این است که ژوئن گذشته، IOC اعلام کرد که فدراسیون جهانی بوکس (IBA) مسابقات مقدماتی بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ را برگزار نخواهد کرد.

پس از حمایت کنگره فوق‌العاده IBA از «عمر کرملوف» روس و انتخابات مجدد او به عنوان رئیس‌ فدراسیون جهانی بوکس، در ماه سپتامبر بود که کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد به شدت نگران آینده بوکس در المپیک است.

«کرملوف» روسیه‌ای درباره تصمیمات IOC برای IBA گفت: «من می‌خواهم به کمیته بین‌المللی المپیک بگویم که آن‌ها می‌توانند به ما توصیه‌هایی ارائه کنند، اما آن‌ها حق ندارند به ما دیکته کنند که چگونه کار و زندگی کنیم.

در بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک که روز پنج‌شنبه منتشر شد، آمده است:

«کنگره اخیر IBA یک بار دیگر نشان داد که IBA علاقه واقعی به ورزش بوکس و بوکسورها ندارد، بلکه فقط به قدرت خود علاقه دارد. همچنین دوباره مشخص شد که IBA می‌خواهد با اشاره به گذشته که توسط IOC در سال ۲۰۱۹ به آن پرداخته شده است، از مسائل اخلاقی منحرف شود. اراده‌ای برای بهتر شدن شرایط از طرف IBA وجود ندارد. تمدید قرارداد اسپانسرینگ با گازپروم به عنوان تنها حامی اصلی IBA، نگرانی‌هایی را که IOC از سال ۲۰۱۹ بارها و بارها ابراز کرده است، تقویت می‌کند. این اعلامیه تأیید می‌کند که IBA همچنان به شرکتی وابسته است که عمدتاً توسط دولت روسیه کنترل می‌شود. نگرانی‌ها همچنین درباره برگزاری انتخابات جدید ریاست فدراسیون جهانی بوکس وجود دارد. IOC باید همه اینها را در هنگام تصمیم گیری بیشتر در نظر بگیرد که ممکن است - پس از آخرین تحولات - شامل حذف بوکس از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شود.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 61762

ارسال نظر