درس‌هایی که مرد کروات به فوتبال ایران داد

پس از برکناری دراگان اسکوچیچ،‌ سکان هدایت تیم ملی فوتبال ایران به کارلوس‌کی‌روش سپرده شد اما در این میان رفتار حرفه‌ای اسکو دیده نشد. رفتاری که بی‌شک درس بزرگی برای فوتبال ما و جامعه ورزش محسوب می‌شود.

درس‌هایی که مرد کروات به فوتبال ایران داد

فوتبال ایران با همه جای دنیا فرق دارد و اتفاقات و حاشیه‌های آن‌هم سنخیتی با فوتبال روز دنیا نداشته و ندارد. البته این مساله تنها معطوف به یک بخش از فوتبال نیست و از لیگ‌های مختلف گرفته تا رده‌های ملی را در برمی‌گیرد اما در همین فوتبال مسائلی هم پیش می‌آید که باید به آن پرداخت چرا که هم زیباست و هم درس‌های بسیاری برای گفتن دارد.

دراگان اسکوچیچ که باید از آن به عنوان مربی بااخلاق و حرفه‌ای یاد کنیم در روزگاری که تیم ملی ایران شرایط خوبی نداشت آمد و سکان این تیم را در دست گرفت. مربی که در دوران ورزشی خود در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۴ در پست میانی توپ زده است و از سال ۲۰۰۴ به مربیگری روی آورد و بعد از موفقیت‌هایی که با تیم ملی فوتبال ایران به دست آورد خود را در جام جهانی و بر روی نیمکت ۳۲ تیم برتر جهان می‌دید. 

تیم ایران با هدایت وی با صدرنشینی در گروه خود و مقتدرانه به جام جهانی قطر صعود کرد اما با تغییر و تحولاتی که در فدراسیون فوتبال ایران صورت گرفت تصمیم کادر جدید و رئیس فدراسیون بر آن شد تا او چمدان‌های خود را بسته و راهی خانه شود تا از قاب تلویزیون بازی‌ تیم ملی فوتبال ایران را با هدایت کارلوس ‌کی‌روش نظاره‌گر باشد. 

بر اساس تجربه و آنچه در فوتبال می‌گذرد باید اسکوچیچ بعد از این اتفاقات و فشارهایی که بر او تحمیل شد، لب به انتقاد گشوده و با مصاحبه‌هایی تند از خود و کادر فنی‌اش دفاع می‌کرد چرا که هم قرارداد داشت و هم تیم ملی فوتبال ایران را از یک بحران شدید به سلامت عبور داده بود اما او ترجیح داد سکوت پیشه کرده تا فضا برای تیم ملی و کی‌روش در آستانه جام جهانی در بهترین شرایط قرار گیرد.

اسکوچیچ بعد از آنکه از برکناری‌اش مطلع شد با چشمانی اشکبار چمدان‌های خود را بست اما با ایجاد فضایی آرام و به دور از تنش و حاشیه، اردوی تیم ملی را ترک کرد تا نشان دهد مربی حرفه‌ای بودن فقط به نام و شهرت نیست بلکه یک رفتار هم می‌تواند درس‌های بزرگی به همراه داشته باشد که باید از آن به نیکی یاد کرد.

از سویی دیگر کی‌روش هم با ورود به ایران از همان لحظات ابتدایی با گشاده‌رویی در برابر اصحاب رسانه‌قرار گرفت و تا امروز رفتاری توام با اخلاق را در پیش گرفته و امیدواریم نهایت این برآورد، موفقیت تیم ملی فوتبال ایران را در جام جهانی رقم بزند. باید به این مساله هم اشراف داشت که هر چند مرد کروات سکوت کرد اما برخی‌ اطرافیانش در این میان صحبت‌هایی را مطرح کردند که شاید بهتر بود در زمان و فضایی دیگر به آن پرداخته می‌شد. 

گفتنی است تیم ملی فوتبال ایران در گروه دوم جام جهانی قطر با تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز همگروه است، شاگردان کی‌روش این روزها در کمپ تیم‌های ملی فوتبال تمرینات خود را دنبال می‌کنند. آنها ۲۴ ساعت گذشته تمرین کردند و با نظر سرمربی تیم ملی امروز استراحت خواهند داشت. 

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42033

ارسال نظر