برکناری اسکوچیچ با فتنه طارمی/ مهدی تاج گفت اسکوچیچ جایی در تیم ملی ندارد

اسکوچیچ از یک کودتا جان سالم به در برد، اما انتخابات جدیدی در فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد و مهدی تاج رئیس جدید فدراسیون واضح گفت که در صورت پیروزی در انتخابات، اسکوچیچ در تیم ملی نخواهد ماند. همین اتفاق افتاد.

برکناری اسکوچیچ با فتنه طارمی/ مهدی تاج گفت اسکوچیچ جایی در تیم ملی ندارد

واکنش‌ها برکناری دراگان اسکوچیچ از سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران آن‌هم در آستانه مسابقات جام جهانی همچنان ادامه دارد. اسکوچیچ که موفق شد ایران را به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برساند، بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال و با روی کار آمدن مهدی تاج از سمت خود برکنار شد و جایش را به کارلوس کی روش پرتغالی داد.

این اتفاق هر روز در رسانه‌های ایران کمرنگ‌تر از قبل می‌شود و تمرکز رسانه‌های داخلی بیشتر روی اردوی آماده سازی تیم ملی با حضور کی روش و بازی با اروگوئه و سنگال می‌رود؛ با این حال هنوز برای رسانه‌های کشور کرواسی قابل هضم نیست و خبرهایی در این ارتباط در زادگاه اسکوچیچ منتشر می‌شود.

مصاحبه با «وینگو بگوویچ» سرمربی سابق تیم‌های پرسپولیس، فولاد خوزستان، گل گهر و… و هموطن اسکوچیچ که نزدیک به ۲۰ سال سابقه کار در فوتبال ایران دارد از جمله این مطالب است؛ آن‌هم در حالی که بگوویچ موضوعات جدیدی را از برکناری اسکوچیچ فاش می‌کند و می‌گوید چهار ماه پیش به اسکوچیچ هشدار داده بود که او را برکنار می‌کنند.

این مربی باتجربه این اتفاق را به برکناری «ایویچ» سرمربی ایران قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تشبیه کرد و گفت که اسکوچیچ از یک «کودتا» جان سالم به در برد اما در نهایت قربانی تصمیمی شد که برای مهدی طارمی مهاجم تیم ملی ایران گرفت.

تقابل اسکوچیچ و بگوویچ در ایران

مشروح گفتگوی بگوویچ درباره برکناری اسکوچیچ، شرایط سخت و مشابه برانکو در ایران در سال ۲۰۰۶، نقش طارمی در تغییر سرمربی ایران و.... در ادامه می‌آید:

وقتی ایران با آمریکا همگروه شد به اسکوچیچ گفتم برکنار می‌شوی

چهار ماه پیش به اسکوچیچ گفتم: آماده باش که نگذارند تیم ملی ایران را در جام جهانی قطر هدایت کنی؛ وقتی گروهی را دیدم که شامل آمریکایی‌ها می‌شد، کشوری که دشمن شماره یک آنها است (ایران در جام جهانی قطر با تیم ملی آمریکا همگروه است) برای اسکوچیچ، مرحوم ایویچ را مثال زدم که دو هفته قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه از تیم ایران اخراج شد. او پاسخ داد که از این موضوع آگاه است، اما طوری به کار خود ادامه می‌دهد که انگار به قطر می‌رود.

اسکوچیچ از یک کودتا جان سالم به در برد

اسکوچیچ از یک کودتا جان سالم به در برد، اما انتخابات جدیدی در فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد و مهدی تاج رئیس جدید فدراسیون واضح گفت که در صورت پیروزی در انتخابات، اسکوچیچ در تیم ملی نخواهد ماند. همین اتفاق افتاد.

گفتند بازی با آمریکا یک مربی ایرانی جای ایویچ باشد

در جام جهانی ۱۹۹۸، تیم ملی ایران با آلمان، یوگسلاوی و آمریکا همگروه بود. سیاست در ایران این تز را مطرح کرد که بازی با آمریکا باید توسط یک مربی ایرانی هدایت شود. اتفاقی که افتاد این بود. ایویچ یک بازی با باشگاه رم ترتیب داد. او با علم به اینکه تیمش از سوی حریفان ایران دنبال و آنالیز می‌شود، ترکیب را به هم ریخت و ۶ بر ۱ شکست خورد. او این را شخصاً به من گفت. پس از آن، فشارهای سیاسی شدیدی از سوی پارلمان به رئیس فدراسیون فوتبال وارد شد تا ایویچ استعفا بدهد.

می‌خواستند برانکو را هم در سال ۲۰۰۶ برکنار کنند

تنها مربی کُروات که آنها را به جام جهانی رساند برانکو ایوانکوویچ در سال ۲۰۰۶ بود اما محافل خاصی می‌خواستند او را هم برکنار کنند. برانکو نتیجه فوق العاده ای گرفت اما هجمه و فشاری علیه او به وجود آمد مبنی بر اینکه مربی با کیفیتی نیست. خوشبختانه او محمد دادکان رئیس فدراسیون را داشت که با قاطعیت پشت سرش ایستاده بود و همچنین برخی از افراد سیاسی. البته در آن زمان هم دعوای بزرگی در مجلس رخ داد. با این حال ایران در گروه پرتغال، مکزیک و آنگولا یک امتیاز گرفت و رده آخر بود. این نشان دهنده این بود که حضور در تیم ملی ایران چقدر مخاطره آمیز است.

ما کُروات‌ها بیشترین بازیکن را به فوتبال ایران معرفی کردیم

اسکوچیچ کار خارق العاده ای انجام داد و تاثیر زیادی که مربیان کروات در ایران به جا گذاشتند را تایید کرد. بسیاری از ما آنجا بودیم، از استانکو پوکلپوویچ، تومیسلاو ایویچ شروع کردیم. چیرو بلاژویچ، لوکا بوناچیچ، زلاتکو کرانچار، ملادن فرانچیچ، برانکو ایوانکوویچ… ما یک تاثیر عمیق گذاشتیم، بیشتر از مجموع همه مربیان خارجی به آنها بازیکنان برتر و ملی پوش دادیم.

یک عده دنبال مربی ایرانی به جای اسکوچیچ بودند

مهدی تاج رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران در کمپین انتخاباتی گفت که اسکوچیچ تجربه‌ای ندارد و به اندازه کافی خوب نیست که تیم را در جام جهانی هدایت کند. البته که این درست نیست. کشمکش بر سر جانشین وجود داشت. برخی به دنبال یک مربی ایرانی بودند ولی روی کی روش توافق کردند، کسی که قبلاً دو بار آنها را در جام جهانی سرمربیگری کرده و هرگز از مرحله گروهی صعود نکرده بود.

برکناری اسکوچیچ شرم آور است

من این را به خبرنگاران ایرانی گفتم که چطور اسکوچیچ به اندازه کافی خوب بود که تیم را به جام جهانی قطر برد اما اکنون این‌طور نیست؟ مربی قبل از او مارک ویلموتس بلژیکی بود که تنها دو امتیاز کسب کرد. اسکوچیچ آنها را نجات داد. گفتم شرم آور است مردی که آنها را به جام جهانی رساند این‌طور حذف شود. تاج در پایان گفت دراگان مربی خوبی است اما به یک مرد با تجربه نیاز دارند...

اتفاقات از بازگشت طارمی شروع شد

رسانه‌ها نوشتند که بازیکنان تیم ملی ایران دو دسته شده‌اند. اسکوچیچ به دلیل اظهارات نامناسب، طارمی را از تیم ملی حذف کرد، اما بعداً او را برگرداند و دوباره بازی کرد… اما شاید این منجر به همه اتفاقات بعدی شد. ایرانی‌ها مثل یک قبیله و طایفه هستند، چند بازیکن دیگر دنبال طارمی رفتند و واقعاً تفرقه ایجاد شد. مربی نباید به کسی اجازه دهد که اقتدار او را زیر پا بگذارد. وقتی آن را از دست بدهد، دیگر تمام شده است.

کاری که با اسکوچیچ شد ناجوانمردانه بود

این یک دنیای معمولی برای اسکوچیچ بود چون آنها می‌بینند که کاری که با او انجام دادند ناعادلانه و ناجوانمردانه بود. بخشی از رسانه‌ها هم که مخالف اخراج بودند، نوشتند کی روش ماهیانه ۵۰ هزار یورو حقوق می‌گیرد. اما برای تاج و کی روش با زمان کم برای آماده سازی خوب تا جام جهانی توجیهی وجود ندارد.

تیم ملی ایران دفاع خوبی ندارد

آمریکایی‌ها خیلی قوی‌تر از قبل هستند و ایران با اینکه مهاجمان خوبی دارد اما دفاع خوبی ندارد. به همین دلیل اسکوچیچ با ترکیب ۵-۴-۱ بازی کرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41338

ارسال نظر