بولینگ هم زنانه- مردانه شد؟

مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران خواسته مدیران دو مجموعه تعهد دهند که تمرین بولینگ و بیلیارد هم مردانه و زنانه شود.

بولینگ هم زنانه- مردانه شد؟

مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران خواسته مدیران دو مجموعه مذکور تعهد دهند که تمرین بولینگ و بیلیارد هم مردانه و زنانه شود و به صورت مختلط و خانوادگی فعالیتی در این دو عرصه در مجموعه مذکور صورت نپذیرد. جالب آنکه ظاهرا مسئولان بیلیارد چنین تعهدی داده و آن‌ها رفع پلمب شده‌اند، ولی بولینگ هنوز چنین موضوعی را نپذیرفته و پلمب مانده است.

تازه‌ترین اتفاق در این زمینه مربوط به دو رشته بولینگ و بیلیارد و البته یک مجموعه خاص است: ایران‌مال. مجموعه‌ای که با نام بازار بزرگ ایران شناخته می‌شود این روز‌ها اسیر اتفاقات عجیب و غریب شده و این دو رشته ورزشی تاوان انتشار فیلمی را پس می‌دهند که چندان نقشی در آن نداشته‌اند. آن‌هایی که فضای رسانه‌ای و اتفاقات ورزشی مرتبط با آن را دنبال می‌کنند احتمالا فیلم منتشرشده مربوط به تمرین یوگای مختلط مردان و زنان در این مجموعه را دیده باشند. فیلمی که در روز‌های منتسب به ترویج عفاف منتشر شد تا صدای یک جناح خاص از پوشش ورزشکاران زن در این تمرین مشترک بلند شود. اگرچه مسئولان این مجموعه عنوان کردند که برنامه مذکور مربوط به یک ماه قبل از هفته عفاف و حجاب بوده و حتی با برگزارکننده آن مراسم برخورد شده، ولی علی جوادی، مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران، با انتقاد از انتشار تصاویر مربوط به انجام یوگا به ایسنا گفت که اماکن ورزشی ایران‌مال تا زمان صدور مجوز و تعهد به اجرای قانون پلمب شده است.

این تصمیم در شرایطی گرفته شد که دو سالن این مجموعه که یکی مختص بیلیارد و دیگری بولینگ بوده هم پلمب شده است. اینکه حتی اگر برای برگزاری مراسم یوگا تخلفی صورت گرفته چرا باید دو رشته دیگر تاوانش را پس دهند به اندازه کافی جای سؤال دارد! موضوع مهمی که از صحبت‌های علی جوادی می‌شود به آن پی برد اصرار به «اجرای قانون» و متعهدبودن به آن است. آن‌طورکه مشخص شده منظور از تعهد به قانون، دادن تعهد این دو مجموعه به تفکیک جنسیتی است!

مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران خواسته مدیران دو مجموعه مذکور تعهد دهند که تمرین بولینگ و بیلیارد هم مردانه و زنانه شود و به صورت مختلط و خانوادگی فعالیتی در این دو عرصه در مجموعه مذکور صورت نپذیرد. جالب آنکه ظاهرا مسئولان بیلیارد چنین تعهدی داده و آن‌ها رفع پلمب شده‌اند، ولی بولینگ هنوز چنین موضوعی را نپذیرفته و پلمب مانده است.

به نظر می‌رسد سیاست‌های موجود در این عرصه برگرفته از همان نگاه تفکیک جنسیتی است که رفته‌رفته بر فضای ورزش کشور حاکم می‌شود؛ کاری که در دوومیدانی رسانه‌ای شده حالا در بیلیارد صورت گرفته و قرار است در بولینگ هم پیاده شود. شاید استدلال مقطعی مسئولان این باشد که چنین تصمیمی فقط مربوط به یک مجموعه است و نباید آن را به کل تسری داد، ولی واقعیت چیز دیگری است. به طور مثال درباره رشته بولینگ، تخصصی‌ترین زمین تمرینی مربوط به همین مجموعه است. تفاوت آن با سایر مجموعه‌های بولینگ چیزی شبیه به تفاوت ورزشگاه آزادی با ورزشگاه‌های قدیمی است که کار را برای بازیکنان فوتبال سخت می‌کند.

حال باید پرسید تکلیف ورزشکاران زن بولینگ که همگی به صورت حرفه‌ای مشغول فعالیت هستند و مربی مرد دارند، چه می‌شود؟ از این مورد گذشته، بولینگ در زمره یک ورزش خانوادگی است و مشخص نیست خانواده‌هایی که قرار است به صورت مشترک با هم به این ورزش به نسبت مفرح بپردازند، با تصمیم جدید چه کاری باید انجام دهند؟ در کنار این بخش نباید از نظر مراجع تقلید هم درباره ورزش بولینگ به صورت خانوادگی گذشت. در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شده که مراجع با این ورزش خانوادگی زاویه‌ای نداشته و به دو شرط کلی که پای قمار و پول در میان نباشد، با آن مخالفتی نداشته‌اند. پیش‌تر نامه‌ای که اهالی بولینگ به دفتر رهبری فرستاده و نظر ایشان را نسبت به این ورزش خانوادگی پرسیده بودند، منتشر و مشخص شد که از نظر رهبری «اگر عرفا آلت قمار محسوب نشود، بازی مذکور بدون شرط‌بندی مانعی ندارد». نظر بقیه هم کاملا مشابه است و بعضا اذعان داشته‌اند با رعایت مسائل شرعی و حفظ شئونات اسلامی جایز است.

منبع: روزنامه شرق

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32800

ارسال نظر