ورود زنان به ورزشگاه در مشهد و 2 شهر دیگر ممنوع شد

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان گفت: برای ورود زنان به ورزشگاه ها، سه شهر از این امر مستثنی و حذف شده‌اند که مشهد از آن جمله است، زیرا شهر مذهبی قواعد خود را دارد.

ورود زنان به ورزشگاه در مشهد و 2 شهر دیگر ممنوع شد

سینا کلهر در نشست هم‌اندیشی نقاط استراتژیک حکمرانی برای اجرای پیوست فرهنگی، در مشهد افزود: آنچه امروز از پیوست فرهنگی دنبال می‌کنیم، کلیت شهر و جامعه است، وجود ده ها مسجد و فرهنگسرا دلیلی بر ایجاد پیوست فرهنگی نیست، وقتی که در بازار صداقت و روابط اجتماعی صداقت وجود نداشته باشد.

او اظهار کرد: پیوست فرهنگی واقعی، در حوزه های غیرفرهنگی خود را نشان می دهد و باید در تمام شهر، از بخش حمل و نقل و جابه جایی مسافر گرفته تا زیارت و بازار، ساری و جاری باشد.

وی گفت: توسعه شهر نباید منجر به شکاف طبقاتی و فاصله فقیر و غنی شود، برای پیشبرد همزمان فرهنگ و اقتصاد باید ایده وجود داشته باشد اما وقتی در این مسیر ایده‌ای وجود ندارد، دست‌کم در مسیر توسعه نباید ممانعت ایجاد شود.

کلهر گفت: بعضا به جای پیوست فرهنگی، معانی عمیق تری نیز وجود دارد که همان مفهوم، بلکه قوی تر از آن را منتقل می کند و باید جایگزین عبارت پیوست فرهنگی شود.

معاون وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر ضرورت تقویت هویت رضوی مشهد، افزود: با ورود به شهر مشهد و تعامل با مردم این شهر باید معنویت مشهود باشد، در شهری که باید بوی معنویت دهد، نباید ترس از سرقت در آن وجود داشته باشد، باید معنویت در تمام ابعاد این شهر و روابط اجتماعی آن مشهود باشد.

وی گفت: شهر مشهد هویت خاصی باید داشته باشد، برای تحقق تمدن اسلامی و الگوی اسلامی- ایرانی، پیشرفت جامعه باید با نظام ارزشی تناسب داشته باشد.

وی گفت: عمدتا پیوست فرهنگی به نحوی تنظیم می‌شود که مانع پیشرفت و توسعه باشد و حال آنکه پیوست فرهنگی باید برگرفته از متن اجتماعی باشد؛ پیوست فرهنگی ساختن متن اجتماعی بنیادی و شهری است که تمام نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن الگویی مشخص دارد.

کلهر ادامه داد: روابط اجتماعی قلب هر جامعه است، پیوست فرهنگی مربوط به نسل اجتماعی است، باورها و ارزشها وجود دارد اما باید دید چگونه نظامات فرهنگی به نظامات اجتماعی انتقال می‌یابد.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان افزود: پویایی فرهنگی در رقابت‌پذیری معنا پیدا می کند، غنای فرهنگی در کلام محقق نمی‌شود بلکه در عمل باید مشهود باشد.

کلهر اضافه کرد: اربعین، آیین زیارت، شهر و ادبیات و موسیقی اصیل ایرانی، نمونه‌هایی از فرهنگ اصیل هستند که با رقابت‌پذیری قوی و مستحکم شده‌اند.

وی گفت: برای طرح‌ها و الگوی توسعه باید وجه فرهنگی تعریف شود و صرف تعریف پیوست فرهنگی برای پروژه های عمرانی، اقدامی نمایشی و سرکاری است که هیچ بازدهی هم ندارد.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان افزود: البته در مباحث فرهنگی و گفتمان شهری، همیشه استثنائاتی نیز وجود دارد، به عنوان نمونه برای ورود زنان به ورزشگاه ها، سه شهر از این امر مستثنی و حذف شده اند که مشهد از آن جمله است، زیرا شهر مذهبی قواعد خود را دارد./ ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20059

ارسال نظر