حسن یزدانی در عجیب‌ترین انتخابی تاریخ کشتی

با وجود حضور ستاره ای همچون حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم، شاهد صف کشیدن مدعیان دیگری در این وزن برای مسابقات بین المللی سال 2022 هستیم.

حسن یزدانی در عجیب‌ترین انتخابی تاریخ کشتی

با وجود حضور ستاره ای همچون حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، شاهد صف کشیدن مدعیان دیگری در این وزن برای مسابقات بین المللی سال ۲۰۲۲ هستیم.

به گزارش عرشه آنلاین، با اینکه فعلا حسن یزدانی وارد چرخه انتخابی تیم ملی برای سه رویداد مهم سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی و مسابقات جهانی نشده، اما هر روز به لیست رقبای جدی و نامدار داخلی او افزوده می شود.

در سال های اخیر حسن یزدانی با چالش چندان جدی ای برای تصاحب دوبنده تیم ملی مواجه نبوده؛ اگرچه همواره به قوانین وضع شده احترام گذاشته و در انتخابی شرکت کرده است، اما به نظر می رسد در سال ۲۰۲۲ شرایط کمی دشوارتر و پیچیده تر خواهد بود. 

با توجه به چرخه ای که فدراسیون کشتی تعریف کرده، مدعیان در همه اوزان به تدریج مشخص می شوند. از مسابقات قهرمانی کشور بگیر تا انتخابی جام جهانی و در نهایت خود جام تختی که نفرات برتر آن در چرخه قرار گرفته و مدعی تصاحب دوبنده تیم ملی می شوند. 

این در شرایطی است که با توجه به فاصله اندک دو رویداد بازی‌های آسیایی هانگژو و جهانی بلگراد، این احتمال وجود دارد که تیم ملی در وزن المپیکی ۸۶ کیلوگرم دو ملی‌پوش در سال ۲۰۲۲ داشته باشد.

از این رو در کنار حسن یزدانی، یک مدعی دیگر در این وزن نیز شانس حضور در مسابقات رسمی سال جاری میلادی را خواهد داشت.

در وزن ۸۶ کیلوگرم آزادکاران نامداری همچون عزت اله اکبری(نایب قهرمان جهان)، علیرضا کریمی(نایب قهرمان جهان) و کامران قاسمپور(قهرمان جهان) از رقبای جدی حسن یزدانی محسوب می شوند.

علیرضا کریمی؛ بازگشت به ۸۶ کیلو با طلا

مسابقات انتخابی کشتی آزاد جام تختی به عنوان دومین مرحله از چرخه انتخابی تیم ملی در شرایطی 11 اسفند در 5 وزن به انجام رسید که علیرضا کریمی نایب قهرمان جهان در وزن 86 کیلوگرم روی تشک رفته و با شکست هادی وفایی‌پور به سهمیه جام تختی رسید. این کشتی‌گیر که بعد از کسب نقره جهان در نورسلطان با افت مواجه شده و در مسابقات اخیر نیز غیبت داشت، سرانجام با بازگشت به وزن سابقش به عرصه رقابت بازگشت و اینطور که پیداست قصد دارد در وزن 86 کیلوگرم شانس خود را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی امتحان کند. کریمی قبلا هم سابقه کشتی گرفتن با حسن یزدانی را در کارنامه داشته، اما چند سالی در وزن 92 و 97 کیلوگرم به رقابت می پرداخت و صاحب مدال های نقره و برنز جهان هم شد. 

علیرضا کریمی که طلا و نقره 92 کیلوگرم دنیا را در کارنامه دارد، با قهرمانی در انتخابی جام جهانی برای تصاحب دوبنده تیم ملی در وزن 86 کیلو دورخیز کرده است

عزت اکبری، رویای مبارزه با یزدانی

پیش از این، عزت‌الله اکبری، نایب قهرمان کشتی آزاد جهان که در پی مشکلات مربوط به اشتغالش اعلام کرده بود از مسابقات ملی خداحافظی کرده نیز تصمیم به بازگشت گرفته و اعلام کرد که در وزن 86 کیلوگرم به دنبال رقابت با حسن یزدانی است. نایب قهرمان سابق جهان در مصاحبه اخیر خود گفته بود: « هر شب به مرحله نهایی انتخابی تیم ملی و کشتی گرفتن با حسن یزدانی فکر می‌کنم که باید او را ببرم. برای رسیدن به این مهم هم انگیزه‌های خوبی دارم.»

عزت الله اکبری، نایب قهرمان جهان در سال 2013 بعد از اینکه چند باری از دنیای کشتی خداحافظی کرده، برای مبارزه با یزدانی به میادین بازگشته است

قاسمپور؛ باتجربه تر و مدعی تر از قبل

تا پیش از المپیک توکیو، کامران قاسم‌پور در وزن 86 کیلوگرم با حسن یزدانی در رقابت بود که هرگز فرصت حضور در مسابقات جهانی و المپیک را پیدا نکرد تا اینکه تصمیم گرفت به وزن بالاتر برود و با درخشش در جهانی 2021 نروژ، صاحب مدال طلای جهان شد. با توجه به اینکه 92 کیلو یک وزن المپیکی محسوب نمی شود و در بازی های آسیایی نیز حضور ندارد، قاسمپور ممکن است برای سال جدید بار دیگر تصمیم به تغییر وزن بگیرد؛ اگرچه این تصمیم او با توجه به چرخه انتخابی شاید با مقاومت هایی نیز مواجه شود. به هر حال اگر قاسمپور بخواهد در 86 کیلو کشتی بگیرد، بدون شک خیلی باتجربه تر و مدعی تر از قبل برابر حسن یزدانی روی تشک می رود. 

کامران قاسمپور بعد از چند بار شکست مقابل یزدانی، طلای 92 کیلوی جهان را کسب کرد، اما برای حضور در المپیک و بازی های آسیایی مجبور است به 86 کیلو بازگردد

دیگر مدعیان جوان و با انگیزه

احمد بذری قهرمان آسیا و امیرحسین فیروزپور قهرمان جوانان جهان از دیگر مدعیان وزن 86 کیلوگرم به حساب می آیند که می توانند دردسرهایی را برای نفرات نامدار و مدعی این وزن ایجاد کنند. نباید این دو کشتی گیر جوان را هم از لیست مدعیان وزن 86 کیلو خط زد؛ وزنی که در سال 2022 حسابی شلوغ و جذاب خواهد بود.

منبع: ورزش سه

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10762

ارسال نظر