بعد از یارانه معیشتی حالا اینترنت معیشتی از دولت بگیرید|چه کسانی از رئیسی اینترنت می گیرند

به دنبال وخیم تر شدن سرعت اینترنت طب هفته های اخیر و تصویب طرح صیانت در مجلس شورای اسلامی، وعده های ابراهیم رئیسی درباره بهبود کیفیت اینترنت در کشور در شبکه های اجتماعی در حال بازنشر شدن است.

بعد از یارانه معیشتی حالا اینترنت معیشتی از دولت بگیرید|چه کسانی از رئیسی اینترنت می گیرند

یارانه معیشتی به حساب سرپرست خانواده واریز می شود. یارانه معیشتی قرار است افزایشی شود. یارانه معیشتی هر ماه برای افراد واریز خواهد شد. یارانه معیشتی چندسالی است که افزایش نداشته است. بعد از یارانه معیشتی حالا اینترنت معیشتی هم داده می شود.  

قرار است دولت بسته‌های ۲ گیگابایتی معیشتی به مردم ارائه کند تا گرانی اینترنت تا حدی جبران شود.در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، ابراهیم رئیسی وعده اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین جامعه داده بود. حالا رئیس سازمان تنظیم مقررات از ارائه بسته‌های دو گیگابایتی معیشتی دولت به مردم خبر داده است.

صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات در این‌باره گفت: «حجم استفاده ۴۰ درصد از کاربران دیتای موبایل زیر ۲ گیگابایت است. به دنبال برنامه‌ای هستیم که در جبران افزایش قیمت اینترنت، برای اقشار کم‌برخوردار یا کل جامعه بسته‌هایی را در نظر بگیریم.»

هنوز جزئیات این بسته مشخص نیست اما بر اساس آماری که رئیس رگولاتوری به آن اشاره کرده است، ظاهرا همین ۲ گیگابایت ملاک باشد و این حجم را برای اقشار کم‌برخوردار رایگان می‌کنند.

همچنین پیش از آن مخابرات و شاتل یه‌طور ناگهانی اقدام به افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی کردند؛ اتفاقی که افزایش قیمت اینترنت را قطعی کرد.

طبق گفته مسئولان و به ویژه وزیر ارتباطات، قرار بود افزایش قیمت اینترنت برای توسعه زیرساخت‌ها و تشویق اپراتورها به سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه باشد، چون کیفیت و سرعت اینترنت ماه‌هاست کاهش پیدا کرده و موجب نارضایتی کاربران شده است. اما ظاهرا بالا رفتن قیمت‌ تعرفه‌ها بیشتر برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و حرکت به سمت محدودسازی است.

همزمان ارائه تنها دو گیگابایت اینترنت رایگان، این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که آیا واقعا مصرف ۴۰ درصد کاربران زیر دو گیگابایت است؟در شرایطی که حداقل مصرف بین ۳ تا ۵ گیگ است، ۲ گیگ اینترنت شوخی وزارت ارتباطات با دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شود.

امروز اغلب فعالیت‌های افراد بر بستر اینترنت صورت می‌گیرد. کارهایی مانند حضور در کلاس‌های مجازی، خرید آنلاین، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، جست‌وجو در موتورهای جست‌وجو، دانلود برنامه‌ها و فیلم‌ها، تماشای آنلاین فیلم و سریال، به‌روزرسانی نرم‌افزار‌ها و چندین مورد دیگر که طبعیتا بیشتر از دو گیگابایت مصرف می‌کند؛ چراکه فقط استفاده یک ساعته از اینستاگرام ممکن است حدود دو گیگابایت اینترنت مصرف کند.

با این وجود رئیس رگولاتوری بر چه اساسی اعلام کرده است که ۴۰ درصد از کاربران ماهانه کمتر از دو گیگابایت مصرف می‌کنند؟

از طرفی معلوم نیست افراد نیازمند به این ۲ گیگ چگونه شناسایی شده و منابع درآمدی اختصاص یافته به این مقدار اینترنت رایگان از کجا تامین می‌شود؛ آیا اپراتورها زیر بار این تخصیص رایگان خواهند رفت تا رییسی حداقل یک وعده‌اش را عملی کند یا نه؟

اپراتورها ارائه اینترنت معیشتی را می‌پذیرند؟

بر اساس گزارش‌ها، اپراتورهای تلفن همراه و بخش ثابت به این دلیل تعرفه‌ها را افزایش دادند که صرف زیرساخت‌های قدیمی و توسعه شبکه خود کنند. حالا با ارائه بسته‌های اینترنت رایگان به دهک‌های پایین جامعه که طبق داده‌های مرکز آمار ایران، درصد قابل‌توجهی از مردم ایران زیر خط فقر هستند، افزایش قیمت کمکی به اپراتورها نخواهد کرد.

مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات در این‌باره می‌گوید: «اینترنت جزو جدانشدنی زندگی شده و نمی‌خواهیم با تغییر تعرفه، این سرویس از سبد کالای بخشی از مردم حذف شود. به همین دلیل تدابیری مدنظر است که یکی از آن‌ها، اهدای بسته حمایتی است.»

او می‌گوید: «این اقدام با دستور رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات بوده است. حالا اهدای این بسته به اقشار کم‌برخوردار پیگیری شده‌ و جزئیات آن را عیسی زارع‌پور در هفته جاری اعلام می‌کند. عدد دقیق حجم این بسته‌ها هنوز قطعی نیست، ضمن اینکه این حجم همیشگی نیست و قابل تغییر است.»

سخنگوی وزارت ارتباطات همچنین از رایزنی با اپراتورها خبر داد و گفت: «اپراتورها هنوز نپذیرفته‌اند، اما ما تاکید داریم با تغییر تعرفه اینترنت، هم باید کیفیت را ارتقا دهند و هم بسته حمایتی ارائه کنند.»

او درباره افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنتی هم توضیح داد: «افزایش قیمت تا سقف تعرفه مصوب و حذف برخی بسته‌های اینترنتی، جزو اختیارات قانونی اپراتور‌هاست و نه تنها مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت نداشته‌ایم، بلکه پیگیر هستیم سقف تعرفه همان مصوبه قبلی را هم کاهش دهیم. (روزنامه خراسان)

به نظر می‌رسد که افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنتی باید به شکل دیگری صورت می‌گرفت که نه به اقشار کم‌درآمد جامعه و نه به اپراتورها برای توسعه شبکه خود، فشارهای اقتصادی وارد شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیش از این افزایش قیمت اینترنت از سوی اپراتورها را مورد تایید دانست، زیرا این افزایش بین کف و سقف قیمت همان مصوبات سال‌های ۹۵ و ۹۶ بوده است

منبع: دیده بان ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 9380

ارسال نظر