یک سال تا اتصال اینترنت ماهواره‌ای به گوشی ها

با توجه به اظهار نظر وزیر ارتباطات درباره دستگاه‌های گیرنده استارلینک در ایران، آینده اینترنت ماهواره‌ای در کشور را بررسی کرده‌ایم

یک سال تا اتصال اینترنت ماهواره‌ای به گوشی ها

روزنامه خراسان نوشت شرکت اسپیس ایکس از فعال شدن نسل جدید اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خبر داد که بدون استفاده از دیش به‌طور مستقیم به تلفن‌های هوشمند متصل می شوند. روز گذشته هم وزیر ارتباطات وجود دستگاه‌های دریافت اینترنت ماهواره‌ای نسل اول در کشور را تایید کرد. اینترنتی که برای استفاده نیاز به تجهیزات دارد. با این اوضاع که نسل اول از راه رسیده و نسل دوم اینترنت ماهواره‌ای هم چند وقت دیگر مستقیم به گوشی هوشمند وصل می‌شود، تکلیف ما با این فناوری چیست؟روز شنبه در همین صفحه، مطلبی منتشر شد درباره ممنوعیت ویدئو در دهه ۶۰ که شهید مرتضی آوینی در مقاله‌ای به آن پرداخته بود. جان صحبت شهید آوینی این بود: «تردیدی نیست که ما نمی‌توانستیم از ورود ویدئو به کشورمان جلوگیری کنیم، چنان‌که نتوانسته‌ایم مانع ورود هیچ یک از محصولات فناوری غرب بشویم و راستش من تردید دارم که اگر هم می‌توانستیم، آیا چنین عملی درست می‌بود یا نه. » حرف اصلی مطلب این بود که دربرابر فناوری روز نمی‌توان مقاومت کرد.  چه بسیار فناوری‌ها که در ابتدا با مخالفت روبه‌رو شدند ولی بعدها تبدیل به وسیله‌ای شدند با قابلیت‌های مفید دلخواه، از ویدئو گرفته تا اینترنت و... و شبکه‌های اجتماعی‌اش و این روزها اینترنت ماهواره‌ای. آن‌چه مسلم است اینترنت ماهواره‌ای بر فراز سر ماست و دیر یا زود دروازه‌اش به روی کاربران ایرانی باز خواهد شد. پس چه بهتر به جای ندیدن واقعیت ها و برخوردهای سلبی همچون فیلترینگ به قول شهید آوینی با این پدیده های  غیر قابل انکار اجتناب ناپذیر مواجهه فعال داشته باشیم.  

آمار اینترنت ماهواره‌ای در کشور

تقریبا از زمانی که محدودیت و فیلترینگ اینترنت در ایران بیشتر شد، صحبت از اینترنت استارلینک هم جدی‌تر به میان آمد. تا جایی که روز گذشته وزیر ارتباطات از فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران خبر داد. وزیر اظهار کرد: در جریان این موضوع نیست که چه تعداد دستگاه گیرنده اینترنت استارلینک در کشور فعال شده، اما به عدد «نزدیک به هزار» اشاره کرد و گفت: «استقبال از اینترنت ماهواره‌ای مشروط به رعایت قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.» هفته پیش هم مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران به نقل از یک مقام مسئول، تعداد دستگاه‌های فعال استارلینک در ایران را که به‌طور قاچاق وارد شده‌اند، حدود ۸۰۰ عدد اعلام کرده بود.

استارلینک یک گروه ماهواره‌ای است که شرکت اسپیس‌ایکس (به مدیریت ایلان ماسک) برای فراهم کردن اینترنت فضایی فراهم کرده‌است. این مجموعه، از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل ‌شده که با کمک فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند. این سرویس که تقریبا از سال ۲۰۲۰ خدمات‌رسانی رسمی‌اش را آغاز کرده است، روز به روز مشغول توسعه و افزایش دامنه کاربری خود است و به نظر می‌رسد با فراگیر شدنش شکل استفاده از اینترنت و به ویژه اینترنت اشیا را در جهان به کلی تغییر خواهد داد. 

و اما نسل دوم اینترنت ماهواره ای می‌رسد

نسل دوم ماهواره‌ها قادرند با برقراری ارتباط لیزری، از ایستگاه‌های زمینی بی‌نیاز شوند و سرعت انتقال داده را هم افزایش دهند. شرکت مخابراتی T-Mobile در سال ۲۰۲۴ اولین اپراتوری خواهد بود که قرار است با همکاری استارلینک چنین خدماتی را برای گوشی‌های هوشمند ارائه  دهد. شرکت مخابراتی T-Mobile اعلام کرده به زودی تقریبا در هر جایی که کاربر بتواند آسمان را ببیند، پوشش کامل اینترنت ماهواره‌ای ارائه می دهد. چندین سال است تلفن‌های ماهواره‌ای در جهان برای مناطق دورافتاده مانند کوهستان‌ها استفاده می شود که با راه افتادن اینترنت ماهواره‌ای روی گوشی‌های هوشمند، این قابلیت جایگزین خواهد شد. آن طور که از شواهد و قراین پیداست ارتباط ماهواره‌ای به‌زودی به یکی از موضوعات مهم در دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل خواهد شد. راهی که گریزی از آن نیست و از امروز باید خود را برای پذیرش و استفاده بهینه از آن آماده کنیم. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65936

ارسال نظر