چینی ها مالک ماه می شوند؟!

رئیس ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) اظهار کرد، رقابت بین آمریکا و چین برای در اختیار گرفتن ماه در حال تنگ‌تر شدن است و دو سال آینده می‌تواند تعیین کند چه کسی در این رقابت دست برتر را به دست می‌آورد.

چینی ها مالک ماه می شوند؟!

رئیس ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) اظهار کرد، رقابت بین آمریکا و چین برای در اختیار گرفتن ماه در حال تنگ‌تر شدن است و دو سال آینده می‌تواند تعیین کند چه کسی در این رقابت دست برتر را به دست می‌آورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه پلیتیکو، بیل نلسون، مدیر سازمان فضایی ناسای آمریکا هشدار داد، پکن ممکن است در ماه جای پای خود را ایجاد و سعی کند برغنی‌ترین مکان‌ها از منابع در سطح ماه تسلط یابد یا حتی بتواند دست آمریکا را کوتاه کند.

نلسون که سابقا سناتور ایالت فلوریدا و فضانورد بوده در مصاحبه ای تاکید کرد: "این یک واقعیت است: ما در یک مسابقه فضایی هستیم. و درست و بهتر است مراقب باشیم که آنها (چینی‌ها) تحت عنوان تحقیقات علمی به مکانی در ماه نرسند. و چنین احتمالی دور نیست که آنها بگویند: "به آنجا نیایید، ما اینجا هستیم، این قلمروی ماست."

او یک مثال از تحولات زمینی در دریای چین جنوبی را مورد اشاره قرار داد؛ جایی که ارتش چین در آن پایگاه هایی را در چند جزیره مورد مناقشه ایجاد کرده است. نلسون گفت: "اگر شک دارید، ببینید آنها با جزایر اسپراتلی چه کردند."

این اظهار نظرهای جنگ‌طلبانه نلسون به دنبال مأموریت ۲۶ روزه  اخیر آرتمیس I ناسا مطرح شدند؛ ماموریتی که در جریان آن یک کپسول فضایی بدون خدمه Orion به دور ماه پرواز کرد. این ماموریت، که در سطحی گسترده موفقیت‌آمیز شناخته ‌شد، اولین گام بزرگ ناسا به سوی برنامه فرود آوردن فضانوردان بر روی سطح ماه با هدف شروع ایجاد یک حضور دائمی تر انسانی در آنجا محسوب می‌َشود؛ برنامه‌ایکه ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۵ انجام شود.

ارتش آمریکا نیز نگرانی های فزاینده ای را در مورد توسعه سامانه‌های های فضایی پکن که قادر به تهدید ماهواره های آمریکا هستند، ابراز کرده و زنگ خطر را در مورد پیامدهای امنیتی نفوذ پکن  به عمق فضا به صدا در آورده است.

ژنرال نینا آرماگنو، یک مقام ارشد نیروی فضایی آمریکا ماه گذشته میلادی در جریان سفر به استرالیا همزمان با اعزام دهمین خدمه چین به ایستگاه فضایی شنژوی این کشور گفت: "کاملاً ممکن است آنها  (چینی‌ها) بتوانند به ما برسند و از ما پیشی بگیرند. پیشرفتی که آنها داشته اند خیره کننده بوده و به طرزی شگفت انگیز سریع بوده است."

یک گزارش اخیر پنتاگون به کنگره آمریکا، مجموعه‌ای از جهش‌های اخیر در برنامه فضایی چین را برجسته کرد.

این گزارش نشان داد، چین در حال بهبود توانایی خود برای تولید سیستم های پرتاب فضایی با هدف اجرای عملیاتهای اکتشاف انسانی در بخش های دورتر فضا است.

برخی از کهنه کارهای ناسا نیز با نگرانی فزاینده این تحول چین را تماشا می کنند.

تری ویرتز، فرمانده سابق ایستگاه فضایی بین المللی و شاتل فضایی و سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا گفت که این رقابت دارای مولفه های سیاسی و امنیتی است.

او در مصاحبه ای بیان کرد:‌"در یک سطح، این یک رقابت سیاسی برای نشان دادن این است که سامانه‌های چه کسی بهتر کار می کند. آنچه آنها (چینی‌ها) واقعاً می خواهند احترام به آنها به عنوان برترین کشور جهان است. آنها می خواهند قدرت غالب روی زمین باشند، بنابراین رفتن به ماه راهی است برای آنکه آنها کارکرد سامانه‌هایشان را نشان دهند. اگر آنها ما را در بازگشت به ماه شکست دهند نشان می دهد که از ما بهتر هستند."

او افزود، ایجاد جای پای چین در ماه می تواند خطرات و تهدیداتی عملی را مطرح کند.

ویرتس افزود: "به طور بالقوه چین ممکن است شیطنت هایی بالقوه روی ماه انجام دهد. به عنوان مثال، اگر آنها زیرساخت‌هایی را در آنجا ایجاد کنند، می‌توانند به طور بالقوه از مخابرات جلوگیری کنند. حضور آنها در آنجا کار را آسان نمی کند. نگرانی واقعی در مورد دخالت چین وجود دارد.

دولت کمونیستی چین معتقد است که چنین نگرانی هایی در مورد انگیزه هایش بی اساس هستند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: "برخی از مقامات آمریکایی با صحبت‌هایی غیرمسئولانه تلاش‌های فضایی عادی و مشروع چین را نادرست معرفی کرده‌اند. چین قاطعانه چنین اظهاراتی را رد می کند."

او تصریح کرد: فضا یک میدان کشتی نیست. اکتشاف و استفاده های صلح آمیز از فضا تلاش مشترک بشریت است و باید به نفع همه باشد. چین همیشه از استفاده صلح آمیز از فضا حمایت می کند، با استفاده تسلیحاتی از فضا و مسابقه تسلیحاتی در آنجا مخالف است و فعالانه برای ساختن جامعه ای با آینده ای مشترک برای بشر در حوزه فضا کار می کند.

نلسون با اشاره به بودجه کنگره آمریکا برای برنامه آرتمیس ابراز اطمینان کرد که تلاش آمریکا برای آن که اول به ماه برگردد طبق برنامه است. کنگره آمریکا اخیرا بودجه‌ای ۲۴.۵ میلیارد دلاری را برای ناسا برای سال مالی ۲۰۲۳ تصویب کرد که حدود نیم میلیارد دلار کمتر از آنچه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درخواست کرده بود است.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64169

ارسال نظر