تصویر جدید هابل از «جشن آسمان» در سال نو

تلسکوپ فضایی هابل درخشش تعطیلات را در تصویر جدیدی به نمایش می‌گذارد.

تصویر جدید هابل از «جشن آسمان» در سال نو

تلسکوپ فضایی هابل درخشش تعطیلات را در تصویر جدیدی به نمایش می‌گذارد.

پس زمینه‌ قرمز رنگ این تصویر نشان دهنده‌ غبار بین ستاره‌ای یک کهکشان کوتوله نزدیک است.با استفاده از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل می‌توان شادی سال نو را با علم ترکیب کرد.

در تصویر جدیدی از این رصدخانه ۳۲ ساله که در روز اول دسامبر منتشر شده می‌توان رنگ‌های اصلی فصل تعطیلات را مشاهده کرد. در این تصویر ستاره‌های درخشان آبی و سفید در مقابل نوار‌های غبارآلودی به رنگ قرمز می‌درخشند.

این ستاره‌ها خارج از کهکشان راه شیری، در قسمتی از آسمان در کهکشانی به نام ابر ماژلانی بزرگ (LMC) قرار دارند. این کهکشان شبیه به یک لکه گرد در آسمان جنوبی است؛ که تقریباً ۱۵۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. اما با وجود این فاصله، هابل قادر است جزئیات خارق‌العاده‌ای از آن را ثبت کند.

برای مثال ستاره‌های درخشانی که هابل می‌تواند در آنجا ببیند را در نظر بگیرید. آن‌ها به منطقه خاصی در ابر ماژلانی بزرگ تعلق دارند که «BSDL ۲۷۵۷» نامیده می‌شود. این یک خوشه کهکشانی باز است که در آن گروهی از ستاره‌ها به واسطه گرانش در کنار هم قرار گرفته‌اند. ستاره‌شناسان به مطالعه‌ خوشه‌های ستاره‌ای علاقه‌مند هستند، زیرا آن‌ها اطلاعاتی در مورد چگونگی پیدایش ستاره‌ها به عنوان ابتدایی‌ترین واحد‌های کیهان در خود جای داده‌اند. خوشه‌های باز به طور ویژه‌ای قابل توجه هستند، زیرا صد‌ها ستاره در یک خوشه احتمالاً منشأ مشابهی دارند. به عبارت دیگر، آن‌ها از ابر مولکولی مشابهی تکامل یافته‌اند.

مقامات تلسکوپ فضایی هابل در توضیح این تصویر که هفته گذشته منتشر شد نوشتند: رنگ‌های آبی، سبز و نارنجی که در اینجا مشاهده می‌شوند، نور مرئی هستند. ده‌ها ستاره درخشان در برابر چیزی که شبیه به یک بوم زنگ زده به نظر می‌رسد می‌درخشند.

نواحی قرمز رنگ نور مرئی نیستند. بلکه اطلاعاتی را نشان می‌دهند که هابل در طول موج‌های فروسرخ جمع‌آوری کرده است. این طیف فراتر از آن چیزی است که چشم انسان می‌تواند ببیند. ارزش آن به این است که منابع گرما را به نمایش می‌گذارد. در این مورد، رنگ قرمز نشان دهنده گرد و غبار بین ستاره‌ای است.ستاره شناسان در حال مطالعه خوشه باز «BSDL ۲۷۵۷» برای بررسی تکامل ستاره‌ها هستند.

مقامات ناسا در توضیح تصویر هابل نوشتند: محققان ستاره‌های در حال رشد در مرحله اولیه را که هنوز در حال گردآوری جرم خود از ابر‌هایی هستند که آن‌ها را پوشانده‌اند، مطالعه کردند.

هنگامی که گاز و غبار به سمت یک ستاره جوان در حال رشد حرکت می‌کند، نور فرابنفش آزاد می‌شود. با تجزیه و تحلیل نحوه تعامل این نور با غبار، ستاره‌شناسان می‌توانند ویژگی‌های غبار را در محیط‌های مختلف بهتر درک کنند.

جانشین هابل تلسکوپ فضایی جیمز وب است. این رصدخانه سال گذشته در روز کریسمس به فضا پرتاب شد و تیم آن اولین داده‌های علمی رسمی خود را تابستان سال گذشته منتشر کردند. جیمز وب به طور ویژه‌ای برای مطالعه طول موج‌های فروسرخ در جهان طراحی شده است و می‌تواند داده‌های بیشتری را در مورد موادی که در اینجا به عنوان پس زمینه قرمز ظاهر می‌شوند به دانشمندان ارائه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63743

ارسال نظر