خبر مهم وزیر ارتباطات از آغاز پروژه فیبر نوری در کشور | سرعت اینترنت افزایش می‌یابد؟

یکی از هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فیبر نوری است و ایران در این حوزه جزو کشورهای انتهای لیست است اما توسط مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید شده با برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری متصل خواهند شد که سرعت نامحدودی دارد.

خبر مهم وزیر ارتباطات از آغاز پروژه فیبر نوری در کشور | سرعت اینترنت افزایش می‌یابد؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها، از آغاز این پروژه توسط ۱۰ اپراتور در ۱۰ مرکز استان و ۶۵ شهر خبر داد.

رشته‌های شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی یا فیبر نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی  هم وجود دارد که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.

این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد.

در همین رابطه، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در دیدار هفتگی با نمایندگان مردم، به آخرین وضعیت توسعه ارتباطات در روستاها اشاره کرد و گفت: در برخی از استان ها و مناطق به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق، مشکلاتی وجود دارد اما تلاش می کنیم بر اساس برنامه ریزی انجام شده ارتباطات روستاها تامین شود.

زارع پور همچنین به پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها نیز اشاره کرد و گفت تاکنون ۱۰ شرکت و اپراتور برای اجرای این طرح ملی پای کار آمده اند و کار در  ۶۵ شهر در ۱۰ استان آغاز شده است و امیدوارم که تا دهه فجر سال جاری، در سراسر کشور آغاز شود.

بر اساس این گزارش، وزیر ارتباطات برای بررسی بهتر وضعیت ارتباطات برخی از روستاها، با دهیار یکی از روستاها تماس گرفت و وضعیت ارتباطات و اینترنت روستا را بررسی کرد.

براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان حاضر در این دیدارها نیز به مشکلات ارتباطات روستاها و مناطق حوزه انتخابیه خود، وضعیت فیبرکشی برخی از مسیرها و لزوم تقویت زیرساختهای ارتباطی پرداختند.

یکی از هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فیبر نوری است و ایران در این حوزه جزو کشورهای انتهای لیست است اما توسط مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید شده با برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری متصل خواهند شد که سرعت نامحدودی دارد؛ دولت منابع لازم را تامین کرده و ۸ درصد از درآمد اپراتورهای همراه به این موضوع اختصاص می‌یابد. همچنین  سرمایه لازم تامین شده و زیرساخت‌های حقوقی نیز فراهم شده است.

اکنون در ۵۱ شهر و ۱۲ استان اجرای پروژه کلید خورده و به زودی در سراسر کشور آغاز می‌شود. بیش از دو میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و تا پایان سال این رقم دو برابر خواهد شد./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 56712

ارسال نظر