کودتای آبی ماسک!

جار و جنجالی که حول تیک آبی به‌پا شده، باعث سردرگمی کاربران عادی، آگهی‌دهندگان بزرگ و سلبریتی‌ها شده است. این پلتفرم اکنون با حساب‌های جعلی و تقلیدی روبه‌رو شده و تلاشش برای مقابله با آن‌ها به نظر موثر نبوده، زیرا ایلان ماسک هفته گذشته نیمی از کارمندان توییتر را اخراج کرد و در نتیجه نظارت بر محتوا در این پلتفرم، به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر شده است.

کودتای آبی ماسک!

یک هفته حضور ایلان ماسک در پلتفرم توییتر بیشتر از هر چیز شبیه یک سیرک پرماجراست.

در مدت یک هفته، ایلان ماسک که پس از تکمیل خرید پر‌کش و قوس ۴۴میلیارد دلاری توییتر، کنترل این شرکت شبکه اجتماعی را به دست گرفت، سیستم احراز هویت این پلتفرم را منحل و سیستم جدیدی راه‌اندازی کرد که با تاخیر‌های متعدد روبه‌رو شده است. جار و جنجالی که حول تیک آبی به‌پا شده، باعث سردرگمی کاربران عادی، آگهی‌دهندگان بزرگ و سلبریتی‌ها شده است. این پلتفرم اکنون با حساب‌های جعلی و تقلیدی روبه‌رو شده و تلاشش برای مقابله با آن‌ها به نظر موثر نبوده، زیرا ایلان ماسک هفته گذشته نیمی از کارمندان توییتر را اخراج کرد و در نتیجه نظارت بر محتوا در این پلتفرم، به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر شده است.

در دوران پیش از ایلان ماسک، تیک آبی در توییتر برای نشان دادن معتبر بودن و فعال بودن حساب‌هایی که مورد علاقه عمومی قرار داشتند، استفاده می‌شد و توییتر بر مبنای معیار‌های خاصی، هویت این حساب‌ها را به شکل مستقل احراز می‌کرد. اما تقریبا بلافاصله پس از این که مالکیت توییتر به ایلان ماسک منتقل شد مشخص شد که این میلیاردر قصد دارد مدل احراز هویت پولی جدیدی را از طریق توییتر بلو ایجاد کند که به همه کاربران اجازه می‌دهد با پرداخت ماهانه مبلغی، تیک آبی را داشته باشند. با انتشار خبر احراز هویت پولی، سلبریتی‌ها و به خصوص چهره‌های معروفی مانند استفن‌کینگ زبان به انتقاد گشودند و مدعی شدند اگر مجبور شوند برای تیک آبی پول پرداخت کنند، این پلتفرم را ترک خواهند کرد.

فارغ از این انتقاد‌ها و البته اخراج فله‌ای کارکنان توییتر و اضطراب آگهی‌دهندگان پیداشدن جعل‌کنندگان در توییتر جنجال تازه اوست. این ماجرا از خود ایلان ماسک آغاز شد، به این ترتیب که سلبریتی‌هایی نظیر  والری برتینلی و کتی گریفین وانمود کردند که خود ایلان ماسک هستند تا توجهات را به مدل تغییر یافته احراز هویت جلب کنند! واکنش ماسک؟ قطع دسترسی هر دو این افراد به توییتر! اما این رویه تا امروز باعث شده جاعلان افزایش چشمگیری داشته باشد. در میان عجیب‌ترین موارد جعل هویت می‌توان به حساب جعلی تونی‌بلر با بازتوییت پیام حساب جعلی جورج دبلیو‌بوش اشاره کرد که از سوی جورج بوش نوشته بود «دلم برای کشتن عراقی‌ها تنگ شده است.» و در پاسخ تونی‌بلر پاسخ داده «صادقانه بگویم من هم همین طور»/جام جم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 53786

ارسال نظر