امشب ماه خونین است!

طی خسوف امروز، کل ماه از سایه زمین و پشت سیاره می‌گذرد. به همین دلیل در کل رویداد به رنگ سرخ دیده می‌شود.

امشب ماه خونین است!

خسوف کامل ۲۰۲۲ امروز اتفاق می‌افتد. این آخرین ماه‌گرفتگی خونین تا ۲۰۲۵ میلادی است.

آخرین ماه گرفتگی خونین تا ۲۰۲۵ میلادی، امروز اتفاق می‌افتد اما زمان مشاهده آن با توجه به موقعیت مکانی فرد تغییر می کند. همچنین این آخرین ماه گرفتگی ۲۰۲۲ میلادی است.

این رویداد در آمریکای شمالی، مرکزی، هاوایی، آلاسکا، بخش هایی از آفریقای جنوبی، استرالیا، نیوزلند و آسیا قابل رصد است. طی خسوف امروز کل ماه از سایه زمین و پشت سیاره می‌گذرد. به همین دلیل در کل رویداد به رنگ سرخ دیده می‌شود.

ماه گرفتگی خونین ۲۰۲۲ میلادی از ساعت ۸:۰۳ دقیقه به وقت گرینویچ و زمانی آغاز می شود که ستاره وارد خارجی ترین منطقه سایه زمین می شود. خسوف در ساعت ۱۰:۱۶ دقیقه به وقت گرینویچ کامل می شود و در ۱۳:۵۶ دقیقه به وقت گرینویچ پایان می یابد. این آخرین خسوف کامل ۲۰۲۲ خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود در طول کل رویداد، علاقه مندان بتوانند سیاره اورانوس  را نیز مشاهده کنند. این سیاره در بخش‌هایی از آسیا همچون هنگ کنگ برای مدت کوتاهی در پشت ماه پنهان می‌شود.

ماه خونی

براساس گزارش‌ها، این دومین و آخرین ماه گرفتگی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود و تا سال ۲۰۲۵ تکرار نمی‌شود. این اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که ماه به سمت سایه عمیق زمین حرکت کرده و تنها نوری را دریافت می‌کند که ابتدا توسط جو زمین فیلتر شده است.

امشب ماه تغییر می‌کند

یک مدرس نجوم گفت: امروز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه ماه‌گرفتگی کامل که به «ماه خونین» موسوم است، رخ خواهد داد.

این پدیده تا سال ۲۰۲۵ تکرار نخواهد شد. خسوف کامل زمانی اتفاق می‌افتد که زمین مستقیما از میان ماه و خورشید عبور کند و بر ماه سایه اندازد.

گلنوش لطفی اظهار کرد: این رویداد، از مناطق آمریکای شمالی و جنوبی، اقیانوس آرام (Pacific ) و استرالیا قابل مشاهده خواهد بود. این سومین خسوف یا ماه‌گرفتگی کامل در ۱۸ ماه گذشته، دومین مورد در سال ۲۰۲۲ میلادی و آخرین ماه‌گرفتگی کامل تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در ماه گرفتگی کامل زمانی که ماه در سایه میرود به رنگ قرمز دیده می شود و این به علت تاثیرات جو بر روی نوری است که به ماه می رسد. به چنین پدیده ای به اصطلاح «ماه خونین» یا «ماه خونی» می‌گویند.

وی گفت: پیش از این، در ۵ مردادماه ۱۳۹۷ شاهد طولانی ترین ماه گرفتگی قرن بودیم که این رویداد از ایران هم قابل مشاهده بود./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52083

ارسال نظر