علت زود خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده چیست؟

نرژی الکتریکی که مثلا در باتری گوشی ذخیره می‌کنیم، بی شباهت به دسته‌ای از بچه‌های کلاس درس که باید در یک فضای محدود کنار یکدیگر بنشینند، نیست. این بچه‌های پرانرژی اصلا دوست ندارند ساعات زیادی در یک محیط محدود قرار بگیرند و دوست دارند هرچه زودتر از کلاس فرار کنند تا بتوانند بازی کردن را ادامه دهند.

علت زود خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده چیست؟

اگر باتری یک تبلت یا گوشی را به طور کامل شارژ کنید و سپس این گجت را برای مدت‌ها در کشوی یک کمد رها کنید؛ بعد از مدتی ممکن است با یک باتری خالی از شارژ روبه‌رو شوید.

قبل از بررسی انواع مختلف باتری، ابتدا باید به مهم‌ترین مفهوم مربوط به این موضوع نگاهی بیندازیم.

به زبان ساده انرژی تمایلی به ماندن در یک مکان ثابت ندارد و بلکه می‌خواهد حرکت کند تا به تعادل برسد. مثلا گرمایش و سرمایش منزل خود را در نظر بگیرید. در زمستان باید به طور مداوم گرما را اضافه کنید؛ زیرا خانه‌ شما انرژی گرمایی را در محیط خنک‌تر آزاد می‌کند و در تابستان باید به طور مداوم گرما را حذف کنید و با انرژی گرمایی بیرون از خانه مبارزه کنید.

اگرچه امروزه انواع و اقسام گجت‌ها از باتری‌های مختلفی بهره می‌برند و این یک پدیده عادی محسوب می‌شود؛ اما واقعیت این است که باتری‌ها تا حدی معجزه‌ فناوری محسوب می‌شوند.

با باتری‌ها موفق به ساخت سیستمی برای ذخیره‌سازی موقتی انرژی الکتریکی در یک ظرف فشرده شده‌ایم که در مواقع نیاز می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

انرژی الکتریکی که مثلا در باتری گوشی ذخیره می‌کنیم، بی شباهت به دسته‌ای از بچه‌های کلاس درس که باید در یک فضای محدود کنار یکدیگر بنشینند، نیست. این بچه‌های پرانرژی اصلا دوست ندارند ساعات زیادی در یک محیط محدود قرار بگیرند و دوست دارند هرچه زودتر از کلاس فرار کنند تا بتوانند بازی کردن را ادامه دهند. بنابراین می‌توانیم این استدلال را مطرح کنیم که آرام ماندن بچه‌ها و قرارگیری آن‌ها در ردیف‌های منظم، برای این افراد وضعیت طبیعی محسوب نمی‌شود.

الکترون‌هایی که در باتری گوشی و دیگر گجت‌های شما جمع می‌شوند هم مانند آن بچه‌های بی‌قرار هستند که عملا خود را به آب و آتش می‌زنند تا بتوانند از این محیط فرار کنند. سازماندهی طبیعی ترکیبات شیمیایی موجود در باتری، ردیف‌های آرام و منظمی نیست، به همین دلیل است که باتری‌ها می‌توانند در هنگام بروز مشکل بسیار خطرناک باشند.

حتی زمانی که گوشی شما خاموش است یا مثلا باتری را از دستگاه جدا کرده‌اید، باتری در سطح اتمی خاموش نیست. واکنش شیمیایی درون باتری که عملکرد باتری را ممکن می‌کند، هنوز فعال است؛ البته به روشی بسیار آرام‌تر از زمانی که واقعاً از باتری استفاده می‌کنید.

همین فعالیت آرام و سطح پایین، منجر به تخلیه‌ انرژی باتری می‌شود و این فرآیند اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

اگر به انواع باتری‌های موجود که استفاده می‌کنید توجه کرده باشید، احتمالا با تفاوت در سرعت خالی شدن آن‌ها روبه‌رو شده‌اید. اگرچه تمام باتری‌ها به دلیل قوانین فیزیک و محدودیت‌ها در صورت عدم استفاده هم شارژ خود را از دست می‌دهند؛ اما سرعت تخلیه‌ شارژ آن‌ها به طور قابل توجهی متفاوت است./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 51702

ارسال نظر