جنجالی‌ترین خرید 2022 نهایی شد

کمیل این قرارداد به تمام حواشی که در ژانویه با خرید بی‌سروصدای سهام عمده توییتر توسط ایلان ماسک، نارضایتی وی از چگونگی اداره توییتر، توافق خرید این شرکت و سپس ماه‌ها اختلاف برای لغو این توافق آغاز شد، پایان می دهد.

جنجالی‌ترین خرید 2022 نهایی شد

منابع آگاه می‌گویند ایلان ماسک خرید ۴۴ میلیارد دلاری شرکت توییتر را کامل کرده و ثروتمندترین مرد جهان، پس از شش ماه جنگ و جدل عمومی و چالش حقوقی بر سر این توافق، صاحب این شبکه اجتماعی شده است.

سهامداران توییتر ۵۴.۲۰ دلار به ازای هر سهم دریافت خواهند کرد و توییتر به شکل یک شرکت خصوصی فعالیت خواهد کرد. تکمیل این قرارداد به تمام حواشی که در ژانویه با خرید بی‌سروصدای سهام عمده توییتر توسط ایلان ماسک، نارضایتی وی از چگونگی اداره توییتر، توافق خرید این شرکت و  سپس ماه‌ها اختلاف برای لغو این توافق آغاز شد، پایان می دهد.

ماسک چهارم اکتبر موافقت کرد قرارداد خرید توییتر را بر اساس شرایط اولیه‌ای که توافق شده بود، دنبال کند و یک قاضی دادگاه دِلاویر به دو طرف تا ۲۸ اکتبر (ششم آبان) مهلت داد تا این توافق را نهایی کنند. ماسک به این مهلت عمل کرد و اکنون علاوه بر مدیرعاملی شرکتهای تسلا و اسپیس ایکس، توییتر را هم کنترل می‌کند. او که به طور مرتب از توییتر استفاده می‌کند، آشکارا انتقاداتی مطرح کرده و قول داده است این پلتفرم را به شکل اساسی تغییر دهد. ارزش سهام توییتر دیگر در بازار سهام نیویورک مبادله نخواهد شد.

یکی از نخستین اقدامات ایلان ماسک، تغییرات مدیریتی بوده است. منابع آگاه اظهار کرده‌اند: پاراگ آگراوال، مدیرعامل، ویجایا گاد، مدیر امور حقوقی و سیاستگذاری و ند سگال، مدیر مالی توییتر که در سال ۲۰۱۷ به این شرکت پیوسته بود و شون ادگت که از سال ۲۰۱۲ مشاور کل توییتر بوده است، از این شرکت می‌روند. دو منبع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: ادگت از دفتر مرکزی بیرون انداخته شد.

مالکیت ماسک باعث اختلالات فوری در فعالیت‌های توییتر خواهد شد زیرا بسیاری از ایده‌های وی برای تغییر دادن این شرکت، در تضاد با نحوه اداره این شرکت در سالهای گذشته است. او گفته است می‌خواهد نسبت به وجود آزادی بیان در این شبکه اجتماعی مطمئن شود که احتمالا به معنای تسهیل استانداردهای نظارت بر محتوا و طرحهای بازگرداندن حسابهای شخصیتهای معروفی مانند دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا است که از این پلتفرم به دلیل نقض مقررات اخراج شده اند.

مهم‌تر از همه، ابتکارهای ماسک ممکن است سالها تلاشی که توییتر برای کاهش آزار و اذیت و سوءاستفاده در این پلتفرم انجام داده است را باطل کند.

با نزدیک شدن به مهلت تکمیل قرارداد، ماسک مهر خود را بر توییتر زد و ویدئویی از خودش پست کرد که وارد دفتر مرکزی توییتر شده بود و توصیف پروفایل خود در توییتر را به "رئیس توییتر" تغییر داد. وی دیدارهایی بین مهندسان توییتر و مدیریت محصول در توییتر ترتیب داد و روز جمعه برای کارمندان توییتر سخنرانی کرد. به گفته منابع آگاه، مهندسان توییتر از ظهر پنج شنبه دیگر قادر به انجام تغییرات در کد نبودند. این اقدام در راستای اطمینان از این موضوع بود که پیش از نهایی شدن قرارداد خرید، تغییراتی در محصول صورت نگیرد.

کارمندان توییتر از زمان اعلام توافق خرید در آوریل، خود را برای اخراج آماده کرده اند و ماسک ایده کاهش هزینه را در دیدار با شرکای بانکی خود برای تامین مالی این قرارداد، مطرح کرده است. به بعضی از سرمایه گذاران احتمالی گفته شده است ماسک قصد دارد ۷۵ درصد از کارمندان توییتر را که اکنون حدود ۷۵۰۰ نفر هستند، اخراج کند و درآمد این شرکت را در مدت سه سال آینده، دو برابر کند.

اما ماسک روز چهارشنبه که به توییتر رفت، به کارمندان این شرکت اعلام کرد قصد ندارد ۷۵ درصد از کارمندان این شرکت را اخراج کند.

ماسک در ژوئن پس از توافق خرید توییتر، اعلام کرده بود توییتر باید سلامت خود را پیدا کند که اشاره به کاهش هزینه‌ها بود. وی همچنین گفته بود تنها کارمندان استثنایی می‌توانند از خانه کار کنند و بقیه باید در محل کار حاضر شوند. توییتر یکی از نخستین شرکتهای بزرگی بود که به همه کارمندانش قول داده بود می توانند برای همیشه دورکاری کنند.

توییتر بخشی از کار کاهش هزینه‌ها را برای ماسک انجام داد. این شرکت در ماه مه، روند استخدام را متوقف و چندین دفتر در سراسر جهان را کوچک یا تعطیل کرد و برنامه تفریحی ۲۰۲۳ در دیسنی لند را لغو کرد.

توییتر هفته گذشته پاداش سهام برای کارمندان را با انتظار برای نهایی شدن توافق خرید، متوقف کرد. این امر باعث نگرانی کارکنان این شرکت نسبت به عدم دریافت پاداش شد. بعضی از کارمندان توییتر در حال صحبت و بررسی قوانین کار هستند تا مطمئن شوند پاداش درست خود را دریافت می کنند.

از مدتها قبل معلوم بود که آگراوال پس از افتادن کنترل توییتر به دست ایلان ماسک، در این شرکت نخواهد ماند. پیامهایی که بین این دو نفر در مدت شکایت منتشر شد، نشان داد که در زمان مذاکرات توافق، صحبتهای بحث برانگیزی داشته اند و ماسک بعدا آگراوال را به دلیل این که در ابتدای مذاکرات، در تعطیلات هاوایی بود، مسخره کرد. تلاشهای جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر برای آشتی دادن این دو نفر پس از توافق، به جایی نرسید.

دورسی ۲۶ آوریل در پیامی به ماسک گفت: حداقل معلوم شد که نمی‌توانید با یکدیگر کار کنید. این موضوع روشن است.

در این بین، گاد بر امور سیاست گذاری محتوای توییتر نظارت داشت که ماسک به شدت منتقد آن بود. کسب و کار توییتر که عمدتا به تبلیغات نمایش داده شده در فید کاربران در شبکه اجتماعی متکی است، از زمانی که ماسک در آوریل وارد مذاکره شد، افت کرده است. این شرکت در سه ماهه دوم، نخستین کاهش فروش سال به سال را از زمان اوج بحران پاندمی گزارش کرد و احتمالا افت مشابهی را برای سه ماهه سوم گزارش خواهد کرد با این حال این شرکت برنامه‌ای برای گزارش درآمدهایش اعلام نکرده است.

ماسک به احتمال ساخت یک محصول اشتراکی برای توییتر به منظور تکمیل درآمد تبلیغاتی اشاره کرده است. با این حال، معلوم نیست چه محصول یا قابلیتی پولی خواهد شد. توییتر در حال حاضر یک محصول پولی به نام "توییتر بلو" دارد که شامل قابلیت ویرایش توییت ارسال شده است. ماسک چندان تحت تاثیر قرار نگرفته و در آوریل، در پیامی به یک دوست، توییتر بلو را "یک تکه آشغال" خوانده بود.

چشم انداز نظارت کمتر بر محتوا در دوران کنترل توییتر توسط ایلان ماسک، باعث نگرانی از وخامت دیالوگ در این شبکه اجتماعی شد که سالها تلاش این شرکت و تیم اعتماد و ایمنی آن برای محدود کردن پستهای خطرناک و توهین آمیز را تحلیل می‌برد. ماسک در یادداشتی به آگهی دهندگان، به آنها اطمینان داد قصد ندارد توییتر را به یک جهنم تمام عیار تبدیل کند.

کارمندان توییتر شش ماه گذشته، اوقات دشواری را سپری کرده اند. بسیاری از آنها از حضور ماسک ناخوشنود هستند و برخی از آنها، صلاحیت وی برای اداره یک شرکت شبکه اجتماعی را زیر سوال برده‌اند. حمایت وی از نامزد سیاسی راستگرای افراطی در تگزاس و اتهامات آزار جنسی از سوی یک خدمه پرواز سابق اسپیس ایکس در ماه مه، بسیاری از کارمندان توییتر را نگران کرده است. در جلسه پرسش و پاسخ با ماسک در ژوئن، بعضی از کارمندان توییتر، در کانالهای داخلی اپلیکیشن اسلک، ماسک را مسخره کردند. بعضی دیگر در فرآیند این قرارداد، ماسک را علنا مسخره کرده اند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49946

ارسال نظر