سیاره مارشمالویی کشف شد!

ستاره‌شناسان یک سیاره‌ فراخورشیدی را که به اندازه مشتری است، از نظر سبکی به مارشمالو تشبیه کرده‌اند.

سیاره مارشمالویی کشف شد!

ستاره‌شناسان با استفاده از یک تلسکوپ در آریزونا، سیاره‌ای به اندازه مشتری را در آسمان شب کشف کرده‌اند که باور دارند چگالی آن مشابه چگالی مارشمالو است. به گفته آنها، این سیاره آن قدر سبک است که در وان پر از آب شناور می‌شود.

به نقل از فوربس، سیاره "TOI-۳۷۵۷ b" یک سیاره فراخورشیدی است که به دور یک ستاره کوتوله قرمز سرد می‌چرخد. این ستاره کوتوله قرمز، از همان نوعی است که حدود ۷۰ درصد از ستاره‌های کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهد. این سیاره، در فاصله حدود ۵۸۰ سال نوری از زمین، در صورت فلکی "ارابه‌ران"(Auriga) قرار دارد.

جرم سیاره TOI-۳۷۵۷ b، به اندازه یک چهارم مشتری و نیمی از زحل محاسبه شده است.

این سیاره، سبک‌ترین سیاره غول‌پیکر گازی به شمار می‌رود که تاکنون در اطراف یک ستاره کوتوله قرمز کشف شده و کشف آن موضوعی شگفت‌انگیز است. ستارگان کوتوله قرمز به رغم سردتر بودن نسبت به ستارگانی مانند خورشید، اغلب شعله‌هایی قوی را از خود آزاد می‌کنند که تصور می‌شود می‌توانند یک سیاره را از جو آن جدا کنند.

"شوبهام کانودیا"(Shubham Kanodia)، پژوهشگر آزمایشگاه زمین و سیارات در "موسسه علوم کارنگی"(CIS) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پیشتر تصور می‌شد که سیارات غول‌پیکر به سختی در اطراف ستاره‌های کوتوله قرمز شکل می‌گیرند.

ستاره‌شناسان تاکنون تنها توانسته‌اند سیارات غول‌پیکری به اندازه مشتری را پیدا کنند که دورتر از ستاره‌های کوتوله قرمز قرار دارند. کانودیا ادامه داد: یافتن چنین سامانه‌هایی که دارای سیارات غول‌پیکر هستند و زمانی تصور می‌شد به ندرت در اطراف کوتوله‌های قرمز می‌چرخند، بخشی از هدف ما برای درک چگونگی تشکیل شدن سیارات است.

سیاره TOI-۳۷۵۷ b چگونه شکل گرفت؟

به گفته پژوهشگران، یکی از دلایل این موضوع می‌تواند یک تکامل به خصوص باشد که بر افزایش گاز و در نتیجه، بر چگالی کنونی آن تأثیر گذاشته است. یکی دیگر از دلایل می‌تواند مداری باشد که پژوهشگران گمان می‌کنند کمی بیضوی است. اگر این گونه باشد، TOI-3757 b گاهی اوقات به ستاره میزبان خود نزدیک می‌شود که می‌تواند به گرم شدن بیش از اندازه جو سیاره بیانجامد.

این سیاره در ابتدا با استفاده از "ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران" یا "تس"(TESS) ناسا کشف شد که نشان داد قطر آن ۱۵۰ هزار کیلومتر یعنی بزرگ‌تر از مشتری است و ۳.۵ روز به دور ستاره خود می‌چرخد.

"جسیکا لیبی رابرتس"(Jessica Libby-Roberts)، پژوهشگر مقطع دکتری "دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا"(Penn State) و نویسنده دوم مقاله گفت: مشاهدات آینده در مورد جو این سیاره با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا می‌تواند به آشکار کردن ماهیت پف‌کرده آن کمک کند.

ستاره‌شناسان اخیرا این موضوع را مطرح کردند که سیاره‌های فراخورشیدی مشابه زمین ممکن است بسیار بیشتر از آنچه قبلا انتظار می‌رفت، در اطراف کوتوله‌های قرمز وجود داشته باشند و در این دهه، سیاره‌ای را خواهیم یافت که اقیانوس‌ها، سواحل و قاره‌هایی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 48934

ارسال نظر