ویروس خطرناکی که در کمین کودک شماست

از آنجایی که کودکان در هنگام ایجاد التهاب به دلیل RSV، راه هوایی کوچکی دارند، می‌تواند باعث مشکل در تنفس شود. به همین دلیل، بسیاری از کودکان برای مدیریت عفونت RSV خود، به ویژه کودکان زیر ۶ ماه، نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

ویروس خطرناکی که در کمین کودک شماست

سنسیشیال تنفسی (RSV)، ویروسی است که می‌تواند مشکلات شدیدی را به‌ویژه برای کودکان خردسال و افراد مسن‌تر ایجاد کند و باعث افزایش بیماری‌ها و بستری شدن در بیمارستان شده است.  

دکتر نیپونیه راجاپاکسه، پزشک بیماری‌های عفونی کودکان در مرکز کودکان مایو کلینیک می‌گوید: ما شاهد نرخ نسبتاً بالایی از عفونت در پاییز هستیم که زودتر از حد معمول رخ می‌دهد.

معمولا، تا ماه نوامبر شاهد گردش زیادی از این ویروس نیستیم. اما امسال، بسیار بیشتر از آنچه که به طور کلی می‌بینیم، شاهدش هستیم.

این یک ویروس شایع است که بیشتر علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کند. اکثر کودکان تا ۲ سالگی به این ویروس مبتلا می‌شوند.

اما برای برخی از کودکان، این ویروس می‌تواند شدید باشد.

وی ادامه داد: ویروس RSV یک ویروس تنفسی است، زمانی که کودکان خردسال، به ویژه کودکان زیر ۲ سال را مبتلا می‌کند، باعث التهاب در راه‌های هوایی

می‌شود.

این ویروس شایع‌ترین علت برونشیولیت، التهاب راه‌های هوایی کوچک در ریه و بیشتر است.

دکتر راجاپاکسه می‌گوید: علت شایع ذات الریه در کودکان خردسال این ویروس است.

از آنجایی که کودکان در هنگام ایجاد التهاب به دلیل RSV، راه هوایی کوچکی دارند، می‌تواند باعث مشکل در تنفس شود.

به همین دلیل، بسیاری از کودکان برای مدیریت عفونت RSV خود، به ویژه کودکان زیر ۶ ماه، نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

علائم اولیه عفونت RSV ممکن است خفیف باشد. ممکن است چند روز طول بکشد تا علائم شدیدتر بروز کند.

علائم RSV عبارتند از تب، سرفه، مشکل در تنفس، خس خس سینه، بی اشتهایی در بچه‌ها و خستگی بیش از حد.

از والدین می‌خواهیم که مراقب کودکانشان باشند خصوصا اگر در تنفس یا تغذیه و خوردن غذا مشکلات شدیدی داشتند.

اگر کودک شما (یا یک بزرگسال) مشکل تنفسی دارد، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اکثر موارد خفیف RSV در یک یا دو هفته از بین‌

می‌روند. هیچ درمان خاصی وجود ندارد، اگرچه ممکن است بخواهید از دارو‌های ضد تب و مسکن بدون نسخه استفاده کنید (اما هرگز به کودکان آسپرین ندهید) و مایعات فراوان بنوشید.

در حال حاضر هیچ واکسن پیشگیری کننده RSV وجود ندارد. یک محصول آنتی بادی به نام palivizumab برای برخی از کودکانی که ممکن است واجد شرایط باشند وجود دارد. این آنتی بادی معمولاً در پنج دوز ماهانه در طول فصل ابتلا به RSV تجویز می‌شود.

دکتر راجاپاکسه می‌گوید این کودکان گروه نسبتاً کوچکی هستند، از جمله آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، بیماری ریوی یا کودکانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند، دارند.

پزشکان خطاب به والدین برای کمک به کاهش عفونت RSV، می‌گویند:دست‌های خود را مرتب بشویید. اهمیت شستن دست‌ها را به فرزندان خود بیاموزید.

در معرض ویروس قرار نگیرید.

هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید.

ارتباط کودک خود را با افرادی که تب یا سرماخوردگی دارند محدود کنید.

همه چیز را تمیز نگه دارید.

از تمیز بودن سطوح آشپزخانه و حمام، دستگیره‌ها و دستگیره‌ها اطمینان حاصل کنید.

دستمال‌های استفاده شده را فورا دور بریزید.

لیوان‌های نوشیدن را با دیگران به اشتراک نگذارید. سیگار نکشید، نوزادانی که در معرض دود تنباکو قرار می‌گیرند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به RSV و علائم بالقوه شدیدتر هستند.

به طور مرتب اسباب بازی‌ها را بشویید. این کار را انجام دهید، به خصوص زمانی که کودک یا همبازی آن‌ها بیمار است.

در کنار این نکات، دکتر راجاپاکسه می‌گوید: اقداماتی که برای همه‌گیری COVID-۱۹ اتخاذ شده‌اند برای کمک به کند کردن گسترش سایر ویروس‌های تنفسی مانند RSV نیز مؤثر هستند.

دکتر راجاپاکسه می‌افزاید: RSV یک ویروس تنفسی است، بنابراین از طریق قطرات تنفسی یا با لمس قطرات کسی که آلوده شده است پخش می‌شود.

پوشیدن ماسک نیز از انتقال RSV جلوگیری می‌کند.

البته استفاده از ماسک برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود./  سایت مدیکال اکسپرس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 46974

ارسال نظر