زیان قطعی اینترنت؛۴۵ میلیارد تومان هر ساعت!

نت‌بلاکس اعلام کرده، زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت ایران در هر ساعت بیش از یک و نیم میلیون دلار برآورد می‌شود.

زیان  قطعی اینترنت؛۴۵ میلیارد تومان هر ساعت!

هر ساعت قطعی اینترنت، چقدر برای ایران زیان دارد؟ نت‌بلاکس اعلام کرده، زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت ایران در هر ساعت بیش از یک و نیم میلیون دلار برآورد می‌شود.

بنت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، با اشاره به قطعی شبکه‌های اجتماعی جهانی باقی‌مانده در ایران، این رقم را برای خسارت ناشی از قطعی اینترنت اعلام کرده است. ۳۰ شهریور ابتدا اینستاگرام و سپس واتساپ به دستور شورای عالی امنیت کشور برای کاربران ایرانی فیلتر شدند. این شبکه‌ها پس از فیلتر شدن تلگرام، پلتفرم‌های دردسترس کسب و کارهای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی بودند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بسیاری را برای کسب درآمد در خود جای داده بودند.

دنیای اقتصاد نوشت است: حالا کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی برای دسترسی به همین اپلیکیشن‌ها هم نیازمند فیلترشکن شده‌اند. امکانی که دردسترس همگان نیست.

پادرو به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده بود بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. نوین‌هاب هم در گزارش سالانه خود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌و‌کار در اینستاگرام برآورد کرده بود و آمارهای مرکز آمار می‌گویند درآمد حدود ۱۰ میلیون نفر به اینستاگرام وابسته است. همچنین کسب و کارهای بسیاری به صورت بومی و خانگی اداره می‌شوند که ازطریق اینستاگرام و واتساپ با بازار در ارتباط اند و می‌توانند مشتریانی برای کالاها و خدماتشان پیدا کنند و با آن‌ها در ارتباط باشند.

اما قطعی اینترنت فقط محدود به این دو پلتفرم نبود و علاوه بر این‌ها اپلیکیشن‌های لینکدین، گوگل‌پلی و اپ‌استور، همچنین سایت استارلینک هم در ایران فیلتر شده‌اند. خسارت‌های ناشی از قطعی اینترنت هم فقط محدود به کسب‌وکارهای اینستاگرامی نخواهد بود. با این وجود وزیر کشور در گفت‌وگو با صدا و سیما درباره ادامه پیدا کردن این محدودیت‌ها گفت: «اغتشاشگران موجب اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌شوند. طبیعتا اگر دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شوند که دیگر چنین موقعیتی نیست، این محدودیت‌ها برداشته می‌شوند.»

اهمیت اینستاگرام

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به تجارت‌نیوز گفت: طبق اعلام دبیر شورای فضای مجازی بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در حوزه فروش و تبلیغات فقط در فضای اینستاگرام فعال هستند. مرکز آمار نیز گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد بیش از ۱۰ میلیون نفر از این فضا ارتزاق می‌کنند. این‌ها اعداد کوچکی نیستند و واقعیت روشن این است که مردم روزانه ساعات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. طبیعی است که بخش مهمی از تجارت به این فضا منتقل شود. در نتیجه قطعی سراسری اینترنت در ایران ضربات سهمگینی را به چرخه تجارت در شبکه‌های اجتماعی وارد می‌کند.

الفت‌نسب ادامه داد: همچنین بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ هزینه سنگینی در این زمینه انجام داده‌اند و یکی از ورودی‌های خود را به صورت مکمل اینستاگرام، تلگرام و واتساپ قرار داده‌اند. بعضا شنیده می‌شود که ممکن است قطعی اینستاگرام دائمی شود. از آنجایی که هیچ پلتفرم جایگزینی وجود ندارد، معیشت حداقل ۱۰ میلیون نفر آسیب می‌بیند. اگر دولت قصد دارد مردم را به سمت نسخه‌های داخلی بکشاند باید در ابتدا اعتماد عمومی را جلب کند. این‌طور نیست که یک شبه بتوان بدین شکل به مقابله با شبکه‌های اجتماعی خارجی رفت. (گفتگوی امیر داداشی خبرنگار تجارت‌نیوز با رضا الفت‌نسب دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی)

قطعی اینترنت و عواقب آن

قطعی اینترنت علاوه بر ضررهای گسترده اقتصادی می‌تواند بسیاری از ارتباطات لازم خانوادگی را مختل کند. محدودیت‌ها، باعث رو آوردن افراد به منابع ناامن برای دانلود و به روزرسانی‌های برنامه‌های کاربردی می‌شود و از این ناحیه بدافزارها می‌توانند دستگاه‌های اشخاص را مورد حمله قرار دهند. این روزها استفاده از اینترنت و دسترسی آزاد افراد به آن از حقوق شهروندان در سراسر جهان به حساب می‌آید.

اقتصاد دیجیتال و اهمیت آن

اقتصاد دیجیتال در جهان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. سهم اقتصاد دیجیتالی از تولید ناخالص داخلی در ایران نیز حدود ۷.۲ درصد است البته در برخی از کشورهای جهان این نسبت، ۳۰ درصد است. این درصدها نشان دهنده اهمیت اقتصاد دیجیتالی در کشورهاست. همچنین اقتصاد دیجیتال معادل ۱۵٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است که طی ۱۵ سال گذشته دو و نیم برابر سریعتر از تولید ناخالص داخلی جهانی رشد کرده است.در ایران نیازمند توسعه در بحث اشتغال دیجیتال و به تبع  آن اقتصاد دیجیتال هستیم. اگر محدودیت‌ها در زمینه اینترنت ادامه پیدا کند نمی‌توان به آینده اقتصاد دیجیتال امیدوارم بود. لازم است به اینترنت به عنوان ابزاری برای توسعه نگاه شود. اینترنت ارتباطات کاری و حرفه‌ای را میسر می‌سازد و کارآفرینان بسیاری در این فضا می‌توانند فعالیت‌های خود را معرفی کنند. قطعی مکرر اینترنت و ناپایداری در اتصال به شبکه می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد دیجیتال کشور وارد کند.

استارتاپ‌ها و قطعی اینترنت

اکوسیستم استارتاپی در کشور نیز طی سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است. بسیاری از استارتاپ‌ها به واسطه اینترنت فعالیت خود را انجام و ادامه می‌دهند. قطعی اینترنت و غیرشفاف بودن سیاست‌ها در این زمینه می‌تواند حیات این استارتاپ‌ها را تهدید کند و اشتغال‌زایی فراوانی که توسط استارتاپ‌ها ایجاد شده است را متزلزل و دچار بحران سازد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 43600

ارسال نظر