عنکبوت فضایی شکار شد

تصویر سحابی عنکبوت قرمز منتشر شد.

عنکبوت فضایی شکار شد

آژانس فضایی اروپا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری باشکوه از یک سحابی که با نام سحابی عنکبوت قرمز شناخته می‌شود، منتشر کرد.

سحابی عنکبوت قرمز(Red Spider Nebula) سحابی سیاره‌ای است که در نزدیکی قلب راه شیری و در صورت فلکی کمان قرار دارد. این سحابی دارای شکل برجسته‌ دو لوب(two-lobed) است.

در این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است، امواج عظیم این سحابی که در فاصله ۳۰۰۰ سال نوری از ما در صورت فلکی کمان قرار دارد، نمایان هستند.

این سحابی سیاره‌ای گرم یکی از داغ ترین ستاره‌های شناخته شده را در خود جای داده و بادهای ستاره‌ای قدرتمند آن امواجی به ارتفاع ۱۰۰ میلیارد کیلومتر منتشر می‌کنند. این امواج ناشی از شوک‌های مافوق صوت هستند که وقتی گاز محلی در مقابل لوب‌هایی که به سرعت در حال گسترش هستند، فشرده و گرم می‌شوند، ایجاد می‌شوند. اتم‌هایی که در شوک گرفتار شده‌اند، تشعشعات شگفت انگیزی را که در این تصویر مشاهده می‌شود، ساطع می‌کنند.

هابل در سه دهه مشاهدات فضا، نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت ۳۲ سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند. این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی، کهکشان‌های دور و ماده‌ تاریک را مورد مطالعه قرار داد.

۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به جیمز وب را که اغلب به عنوان جانشین هابل از آن یاد می‌شود، پرتاب کرد. به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی هابل همچنان قوی هستند. هابل همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند. هابل می‌تواند نورهای محدوده طول موج حدود ۲۰۰ نانومتر(nm) تا ۲.۴ میکرون را ببیند، در حالی که برد وب از حدود ۶۰۰ نانومتر تا ۲۸ میکرون است. گفتنی است وب گرچه برای کاوش در طیف نور مادون قرمز طراحی شده، اما همچنان قادر خواهد بود قسمت قرمز/نارنجی طیف نور مرئی را نیز مشاهده کند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 34099

ارسال نظر