ماهواره گم‌شده پیدا شد

کاوشگر کپستون (CAPSTONE) ناسا بار دیگر با مرکز کنترل خود ارتباط برقرار کرد و به یک دوره دلهره‌آور از بی‌خبری پایان داد.

ماهواره گم‌شده پیدا شد

ارتباط ماهواره ۵۵ پوندی (۲۵ کیلوگرمی) کپستون روز دوشنبه (۴ ژوئیه/ ۱۳ تیر) اندکی پس از جدا شدن از فضاپیمای فوتون (Photon) شرکت راکت‌لب (RocketLab) و آغاز حرکتش به سمت ماه، با زمین قطع شد. تیم مأموریت بلافاصله شروع به بررسی علت بروز این مشکل کردند و تلاش‌های آنها نتیجه داد.

شرکت Advanced Space مستقر در کلرادو که این ماموریت را برای ناسا انجام می‌دهد، روز گذشته (۶ ژوئیه/ ۱۵ تیر) از طریق توییتر اعلام کرد: ما ارتباطات خود را با کپستون دوباره برقرار کردیم. فضاپیما شاد و سالم به نظر می‌رسد. جزئیات بیشتر در راه است.

کپستون در ۲۸ ژوئن (هفتم تیر) بر فراز موشکی موسوم به الکترون متعلق به شرکت راکت‌لب به مدار زمین پرتاب شد. این تاسواره یک هفته را همراه با بخشی از موشک الکترون موسوم به فوتون در فضا سپری کرد و از سیاره ما دور شد. در روز دوشنبه، فضاپیمای فوتون برای آخرین بار موتورهای خود را روشن کرد و نیرویی ایجاد کرد که به اندازه کافی برای هدایت کپستون به سمت مدار ماه قوی بود. این ماهواره مکعبی کمی بعد از آن، از این فضاپیما جدا شد.

کپستون به دنبال این مرحله چندین نقطه عطف بزرگ دیگر را به‌ سرعت ثبت کرد. مقامات ناسا در در روز سه‌شنبه (۵ ژوئیه/ ۱۴ تیر) اعلام کردند که این ماهواره که اندازه‌ای مشابه یک مایکروویو دارد، آرایه‌های خورشیدی خود را همانطور که برنامه‌ریزی شده بود، باز کرده و آماده‌سازی سیستم پیشرانه خود را برای روشن کردن موتورها آغاز کرده است. کپستون مدت کوتاهی پس از جدایی از فضاپیمای فوتون دو بار از طریق شبکه فضایی عمیق ناسا با تیم مأموریت ارتباط برقرار کرد، اما به دلایلی که همچنان نامشخص باقی مانده، به طور ناگهانی ارتباط آن با زمین قطع شد.

از دست دادن ارتباط، تیم کپستون را مجبور کرد تا اولین مرحله از روشن کردن موتور برای تصحیح مسیر این تاسواره را که قرار بود روز سه‌شنبه انجام شود، به تاخیر بیندازند. اما این مشکل بزرگی نیست. به گفته‌ مقامات ناسا، این ماهواره سوخت کافی برای تحمل چند روز تاخیر را دارد.

کپستون در راه خود به سمت یک مدار خاص در اطراف ماه است، مسیری بیضی شکل که ناسا برای استقرار ایستگاه فضایی دروازه ماه خود انتخاب کرده است. هیچ فضاپیمایی تا به حال به این مدار نرفته و کپستون وظیفه دارد تا پایداری آن را برای پایگاه فضایی دروازه ماه، که بخشی کلیدی در برنامه اکتشاف ماه موسوم به آرتمیس است، بسنجد.

چندین ماه طول می‌کشد تا این ماهواره به مدار ماه برسد، زیرا کپستون سوار بر موشک الکترون ۵۸ فوتی (۱۹ متری) به فضا پرتاب شده است. این موشک برای فرستادن ماهواره‌های کوچک به مدار زمین طراحی شده است. کپستون مسیری طولانی اما مقرون به صرفه را برای رسیدن به مدار ماه طی می‌کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این ماهواره کوچک در روز ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) وارد مدار مورد نظر به نام NRHO می‌شود./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29649

ارسال نظر