علائم دهیدراته شدن بدن چیست؟

علائم غیرعادی دهیدراته شدن بدن شامل بوی بد دهان، پوست خشک یا برافروخته، گرفتگی عضلات و میل شدید به شیرینی می‌شود.

علائم دهیدراته شدن بدن چیست؟

علائم غیرعادی دهیدراته شدن بدن شامل بوی بد دهان، پوست خشک یا برافروخته، گرفتگی عضلات و میل شدید به شیرینی می‌شود.

به گزارش عرشه آنلاین، به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دهیدراته شدن زمانی رخ می‌دهد که مایعات بیشتری نسبت به آنچه مصرف می‌کنید از دست می‌دهید و بدن، آب و مایعات کافی برای انجام عملکردهای طبیعی خود ندارد. زمانی که بدن دهیدراته می‌شود علاوه بر آب، الکترولیت‌های مانند سدیم و پتاسیم را از دست می‌دهد. این مواد برای تنفس، حرکت کردن، صحبت کردن و دیگر کارها ضروری است.

در صورتی که به دلیل عرق کردن ناشی از گرما یا فشار بیش از حد، بروز بیماری، اسهال یا ادرار مکرر، آب بدنتان را از دست داده‌اید باید به میزان کافی آب بنوشید. رایج‌ترین نشانه کم‌آبی بدن احساس تشنگی است؛ در صورتی که این بیماری درمان نشود باعث افزایش ضربان قلب شده و به قلب فشار وارد می‌شود. در ادامه به بررسی علائم غیرعادی دهیدراته شدن بدن می‌پردازیم:

بوی بد دهان

بزاق دهان دارای خواص ضد باکتریایی است؛ کم آبی بدن می‌تواند مانع تولید بزاق کافی در بدن شود. در این صورت رشد بیش از حد باکتری در دهان باعث بروز بوی بد دهان می‌شود. این همان دلیلی است که مردم اغلب صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب دچار بوی بد دهان می‌شوند، زیرا تولید بزاق در طول خواب کند می‌شود و رشد باکتری‌ها در دهان در طول شب باعث بروز طعم و بوی نامطبوع می‌شود.

پوست خشک یا برافروخته

زمانی که پوست دچار کم‌آبی می‌شود، خشک، پوسته‌پوسته و اذیت کننده می‌شود. تغییرات آب و هوا، پیروی کردن از رژیم غذایی ناسالم و مصرف بیش از حد از کافئین باعث کاهش سطح آب موجود در پوست بدن می‌شود. توصیه شده است که در صورت مشاهده این علائم، آب کافی بنوشید تا پوست به حالت طبیعی و نرمال خود بازگردد.

گرفتگی عضلات

زمانی که عضلات تحت تأثیر آب و هوای گرم و تعریق زیاد قرار می‌گیرد، خطر بروز گرفتگی عضلات افزایش پیدا می‌کند. متخصصان معتقدند که تغییر در الکترولیت‌ها مانند سدیم و پتاسیم می‌تواند باعث بروز گرفتگی عضلات شود. به نظر می‌رسد که آب ساده به کاهش خطر گرفتگی عضلات کمک خاصی نمی‌کند. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد زمانی که شرکت‌کنندگان در مطالعه پس از ورزش کردن با مصرف نوشیدنی حاوی الکترولیت‌ها، آب بدن خود را تأمین کردند، کمتر دچار گرفتگی عضلات شدند. از سوی دیگر، افرادی که آب ساده نوشیده بودند بیشتر در معرض گرفتگی عضلات قرار داشتند. حتی اگر افراد در هوای سردتر هنگام ورزش کردن یا انجام دادن هر فعالیت شدیدی، آب کافی ننوشند، دچار کم آبی بدن می‌شوند.

میل شدید به شیرینی

وقتی دچار کم‌آبی بدن شده‌اید اندام‌هایی مانند کبد در زمینه ترشح گلیکوژن دچار اختلال می‌شود. این اتفاق باعث بروز میل شدید به شیرینی می‌شود تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز را تأمین کند درحالی که چیزی که بدن واقعاً به آن نیاز دارد، نوشیدن آب بیشتر است.

منبع: ایمنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27158

ارسال نظر