اضافه شدن مایکروسافت و متا به گوگل

مایکروسافت و متا در استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به راه اندازی مراکز داده خود، به گوگل می‌پیوندند.

اضافه شدن مایکروسافت و متا به گوگل

مایکروسافت و متا در استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به راه اندازی مراکز داده خود، به گوگل می‌پیوندند.

به گزارش عرشه آنلاین، مراکز داده، وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی را که روزانه میلیارد‌ها نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند هدایت کرده و می‌توانند مکان‌های خطرناکی برای کارگرانی باشند که آن‌ها را ساخته و نگهداری می‌کنند. کارگران گاهی مجبورند تجهیزات الکتریکی مرکز داده را با وجود انرژی تعمیر کنند که با این عمل در معرض مواد شیمیایی مانند کلر قرار می‌گیرند و به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده برای آب گردشی از طریق سیستم‌های خنک کننده مایع برای رایانه‌ها و سرور‌ها استفاده می‌شود. در ژوئن ۲۰۱۵، پس از نشت گاز کلر در مرکز داده اپل پنج نفر به بیمارستان منتقل شدند.

برخی از غول‌های فناوری می‌گویند که در حال بررسی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از مشکلات ایمنی هستند. به عنوان مثال، مایکروسافت در حال توسعه یک سیستم هوش مصنوعی است که داده‌ها را از طیف وسیعی از منابع تجزیه و تحلیل می‌کند و هشدار‌هایی را برای تیم‌های ساخت و عملیات مرکز داده ایجاد کرده تا از تأثیر حوادث ایمنی جلوگیری یا آن را کاهش دهد. یک سیستم مکمل اما مرتبط، که همچنین در دست توسعه است، تلاش می‌کند تا تأثیرات برنامه‌های ساخت مرکز داده را شناسایی و پیش‌بینی کند.

یکی از سخنگویان مایکروسافت گفت: این ابتکارات هر دو در مراحل اولیه آزمایش هستند و انتظار می‌رود که در اواخر امسال در محیط‌های تولیدی ما گسترش پیدا کنند.

متا ادعا می‌کند که در حال بررسی روش‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند نحوه عملکرد مراکز داده‌اش را تحت شرایط محیطی شدید که ممکن است به محیط‌های کاری ناامن منجر شود، پیش‌بینی کند. این شرکت می‌گوید که در حال توسعه مدل‌های فیزیکی برای شبیه سازی شرایط شدید و معرفی این داده‌ها به مدل‌های هوش مصنوعی است که مسئول بهینه سازی مصرف انرژی، خنک کننده و جریان هوا در سرور‌های خود هستند.

سخنگوی متا به TechCrunch گفت: "ما داده‌های عملیاتی قابل توجهی از مراکز داده خود داریم، چنانچه هر سرور و دستگاه شبکه، با بار‌های کاری و مقادیر متفاوت انرژی مصرف می‌کند و همچنین مقادیری گرما تولید و در مقادیر متفاوتی، جریان هوا را در مراکز داده ایجاد می‌کند. این تیم زیرساخت تمام داده‌ها را از هر سرور جمع‌آوری کرده و سپس مدل‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد که می‌تواند سرور‌ها را در مراکز داده تخصیص دهد و بار‌های کاری را به این سرور‌ها ارسال کند تا کارایی آن‌ها بهینه شود.

البته، شرکت‌ها انگیزه‌هایی به غیر از ایمنی دارند تا اطمینان حاصل کنند که مراکز داده در شرایط اوج باقی می‌مانند یا خیر. طبق یک نظرسنجی، در سال ۲۰۲۰ توسط مؤسسه IT Uptime، یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات، یک سوم مالکان و اپراتور‌های مراکز داده، اذعان کردند که در ۱۲ ماه گذشته یک قطعی بزرگ را تجربه کرده‌اند. از هر شش نفر یک نفر ادعا کرد که قطعی برق برای آن‌ها بیش از ۱ میلیون دلار هزینه داشته است.

متا بیش از ۲۰ مرکز داده در سراسر جهان دارد، که از پروژه‌های جدید آن می‌شود به تگزاس و میسوری که مجموعا ۱.۶ میلیارد دلار هزینه دارند اشاره کرد. در همین حال، مایکروسافت بیش از ۲۰۰ مرکز داده را مدیریت کرده و می‌گوید در حال ساخت سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مرکز داده جدید در آینده قابل پیش‌بینی است.

هوش مصنوعی همچنین نوید یافتن فرصت‌هایی برای صرفه‌جویی انرژی در مرکز داده‌ای است که معمولاً زیر رادار پرواز می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، گوگل ادعا کرد که سیستم‌های هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط شرکت DeepMind می‌توانند به طور متوسط ۳۰ درصد در مصرف انرژی در مراکز داده صرفه‌جویی کنند.

مایکروسافت، روش‌های تشخیص ناهنجاری هوش مصنوعی را در اواخر سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد تا با استفاده از داده‌های تله‌متری از دستگاه‌های الکتریکی و مکانیکی، رویداد‌های غیرعادی مصرف برق و آب را در مرکز داده اندازه‌گیری و کاهش دهد. این شرکت همچنین از رویکرد‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی و رفع مشکلات مربوط به کنتور‌های برق در مرکز داده و شناسایی نقاط ایده‌آل برای قرار دادن سرور‌ها به منظور به حداقل رساندن اتلاف انرژی، شبکه و ظرفیت خنک‌کننده استفاده می‌کند.

متا می‌گوید که از یادگیری تقویتی برای کاهش میزان هوایی به مراکز داده برای مقاصد خنک کننده پمپ استفاده کرده است. اکثر مراکز داده این شرکت از هوای بیرون و سیستم‌های خنک کننده تبخیری استفاده می‌کنند و بهینه سازی جریان هوا را در اولویت قرار می‌دهند.

کاهش ردپای محیطی یکی از مزایای سیستم‌های هوش مصنوعی تنظیم کننده انرژی است. بر اساس گزارش آژانس تحقیقات محیطی، مراکز داده حدود ۱ درصد از تقاضای جهانی برق را مصرف کردند و ۰.۳ درصد از کل انتشار دی اکسید کربن را در سال ۲۰۲۰ تشکیل دادند؛ و مرکز داده معمولی از ۳ تا ۵ میلیون گالن آب در روز استفاده می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27077

ارسال نظر