علت عدم محبوبیت پیام‌رسان‌های داخلی

اواخر سال ۱۳۹۶ بود فیلترینگ تلگرام اتفاق افتاد، اما با وجود محدودسازی این پیام‌رسان، بسیاری از کاربران ایرانی همچنان از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

علت عدم محبوبیت پیام‌رسان‌های داخلی

پیام‌رسان‌ تلگرام در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۷ فیلتر شد و همزمان چند پیام‌رسان داخلی پا عرصه گذاشتند. از سوی دیگر دولت وقت به حمایت نکردن از پیام‌رسان‌های داخلی متهم شد. در نتیجه با افزایش فشارها بر وزارت ارتباطات، بناشد تا پنج میلیارد تومان از بودجه عمومی به صورت وام در اختیار پیام‌رسان‌های بومی قرار گیرد تا شاید جای خالی تلگرام در بین مردم احساس نشود.

حالا پنج سال از آن روزها می‌گذرد و براساس آمارها پیام‌رسان‌های داخلی نتوانستند خلا تلگرام در جامعه را پر کنند. تلگرام و واتس‌اپ محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در بین کاربران ایرانی به شمار می‌آیند.

 

اعداد و ارقام اعلامی در کافه‌بازار بیان‌گر آن است که پیام‌رسان‌ «ایتا» نه میلیون، «سروش‌پلاس»  هفت میلیون، «آی‌گپ» پنج میلیون، «گپ» دو میلیون و «بله» چهار میلیون بار دانلود شده‌است. این درحالی است که این عدد برای پیام‌رسان آمریکایی واتس‌اپ وابسته به شرکت متا بیش‌ از ۷۰ میلیون دانلود را نشان می‌دهد.

در گیرو دار فیلترینگ پیام‌رسان‌ تلگرام، سایت‌ها و مراجع دانلود اپلیکیشن‌های موبایلی، اجازه در دسترس قرار دادن سرور تلگرام را نداشتند. به همین دلیل تا به امروز آمار قابل استنادی از تعداد دانلود این پیام‌رسان‌ توسط کاربران ایرانی دردسترس نیست. اما با برگشت افراد، خبرگزاری‌ها و نهادهای سیاسی و اجتماعی به این پیام‌رسان، نشان می‌دهد که تلگرام همچنان از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در بین ایرانیان است.

افزایش دانلود فیلترشکن‌ها

از سوی دیگر براساس آمارهای اعلامی از سوی نهادهای رسمی داخلی و شرکت‌های ارائه‌دهنده vpn و فیلترشکن، با فیلتر تلگرام آمار دانلود و استفاده از روش‌های دورزدن فیلترینگ، افزایش قابل توجهی داشته‌است. این درحالی است که فعالان اجتماعی بارها به افزایش استفاده از این نرم‌افزارها توسط کودکان و نوجوانان هشدار داده‌اند.

 
 

براساس اعلام کارشناسان امنیتی نیز استفاده از vpnها و فیلترشکن‌ها می‌تواند حریم شخصی کاربران را به مخاطره بیندازد. تا تمامی اطلاعات گوشی‌های کاربران مثل اطلاعات کارت‌های بانکی را در اختیار هکرها و افراد سودجو قرار دهد. درحالیکه ردیابی این افراد بسیار مشکل و حتی ناممکن است.

رشد تلگرام‌های قلابی

مدیران تلگرام می‌گویند که پس از مسدودسازی این پیام‌رسان در ایران شاهد افزایش نسخه تلگرام های تقلبی بوده‌ایم که بسیاری از کاربران غیرحرفه‌ای آن‌ها را دانلود و استفاده می‌‌کردند.

اگرچه به گفته سازندگان تلگرام تلاش می‌شود تا این نسخه‌های قلابی شناسایی و دسترسی آن‌ها به سرورهای تلگرام مسدود شود. اما همچنان این امکان برای هکرها وجود خواهد داشت که با انتشار نسخه‌های تقلبی در فضای مجازی و استفاده کاربران نا آگاه از آن‌ها، حریم شخصی افراد به خطر بیفتد.

پیام‌رسان‌ تلگرام هک شدنی است؟

برخلاف ادعاهای متعددی که در جامعه و فضای مجازی مطرح می‌شود، به علت الگوریتم رمزگذاری پیچیده، تا به امروز پیام‌رسان‌ تلگرام توسط هیچ سازمان یا فردی هک نشده است. سال‌ها پیش مدیران تلگرام برای هک این پیام‌رسان جایزه مالی هنگفتی را در نظر گرفته‌اند که تا به امروز کسی موفق به دریافت آن نشده است.

البته گوشی‌های هوشمند و سیستم‌عامل‌های آن‌ها قابلیت هک شدن را دارند این موضوع می‌تواند اطلاعات کاربران تلگرام و سایر اپلیکیشن‌ها را به خطر بیندازد.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23828

ارسال نظر