ذخیره اطلاعات زمین روی ماه!

استارت آپ «لون استار داتا هلدینگ» تصمیم دارد مراکز داده ای روی ماه بسازد تا از داده های جهان پشتیبانی کند.

ذخیره اطلاعات زمین روی ماه!

این اخبار در حالی منتشر می شود که چندی قبل در ماموریت «ترانسپورتر۵» اسپیس ایکس، نخستین ماهواره رمزی جهان به نام Crypto۱ به فضا پرتاب شد و زمینه را برای تامین بلاکچین رمزنگاری شده در فضا فراهم کرد.

تمایل لون استار برای ذخیره داده ها منجر به مقایسه با آن با انبار جهانی دانه های Svalbard شده است. این انبار در حقیقت نوعی پوشش بیمه برای انسان است تا از تنوع محصولات محافظت کند. اما استارت آپ مذکور تصمیم دارد به جای محصولات کشاورزی از دانش انسانی محافظت کند و به جای ذخیره کردن آن در منطقه قطبی Svalbard ، آن را روی سطح ماه و احتمالا در لوله هایی ذخیره شود که از گدازه های آتشفشانی روی سیاره شکل گرفته اند.

کریس استات بنیانگذار لون استار در این باره می گوید: داده ها مهمترین ارز تولید شده توسط انسان هستند. ما تقریبا برای انجام هر کاری به آن وابسته هستیم. از سوی دیگر ذخیره داده ها در بیوسفر شکننده زمین برای انسان ها اهمیت زیادی دارد. ماه که بزرگترین قمر زمین به حساب می آید مکانی ایده آل برای ذخیره آینده است.

این شرکت ماه گذشته اعلام کرد قراردادهایی با شرکت «اینیشیتیو ماشینز» که از سوی ناسا پشتیبانی می شود، امضا کرده تا نمونه اولیه سخت افزار و نرم افزار را همراه دو لندر ماه به فضا بفرستد. شرکت مذکور نخستین ماموریت لون استار به نام IM-۱ به ماه را با کمک لندرهای Nova-C در پایان سال جاری میلادی انجام می دهد.

در IM-۱ فقط نرم افزار آزمایش می شود. اما لون استار در ماموریت IM-۲ نخستین نمونه سخت افزاری را به ماه می فرستد که در حقیقت یک ابزار ذخیره یک کیلوگرمی حاوی حافظه ۱۶ترابایتی است. قرار است IM-۲ در سال آینده میلادی به فضا پرتاب شود.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، لون استار نمونه هایی کامل را برای آزمایش به ماه می فرستد. به گفته استات، قرار است چند سرور با قابلیت ذخیره ۵ پتابایت داده ها در ۲۰۲۴ میلادی و ۵۰ پتابیت در ۲۰۲۶ میلادی به فضا ارسال شود. شرکت امیدوار است بتواند داده ها را با سرعت ۱۵ گیگابیت برثانیه به وسیله چند آنتن به ماه بفرستد./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22857

ارسال نظر