اولین ربات جهان که مغز دارد و فکر می‌کند

این ربات یاخته‌های عصبی مشابه مغز دارد که در آزمایشگاه کشت شده است.

اولین ربات جهان که مغز دارد و فکر می‌کند

 دانشمندان ژاپنی اولین ربات «متفکر» جهان را ساخته‌اند که می‌تواند راهش را کج کند و دیوار‌ها و موانع را دور بزند.

این ربات یاخته‌های عصبی مشابه مغز دارد که در آزمایشگاه کشت شده است. وقتی این سلول‌ها تحریک الکتریکی شوند، دستگاه در پیچ‌و‌خم‌های کوچک باموفقیت مسیریابی می‌کند.به گفته پژوهشگران، روش موسوم به «رایانش مخزنی فیزیکی» دستگاه را قادر ساخته است امواج مغزی را درک و از موانع اجتناب کند.پروفسور هیروکازو تاکاهاشی، از پژوهشگران این تحقیق، گفت: «این سلول‌های عصبی، یا نورون‌ها، از سلول‌های زنده کشت شده‌اند.»

«برای ایجاد پیام‌های منسجم، مانند مخزن فیزیکی رایانه عمل می‌کنند.»

این اولین بار است که هوش به ربات «آموزش» داده شده است. در حالی که ربات در مسیر مارپیچ حرکت می‌کند، پیام‌ها اطلاعات محیطی را به آن منتقل می‌کنند.

اگر دستگاهِ دارای هوش مصنوعی به سمت اشتباه بپیچد یا با مسیر اشتباه مواجه شود، به یاخته‌های عصبی کشت‌شده تکانش الکتریکی وارد می‌شود. در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، دستگاه مدام پیام دریافت می‌کرد تا وقتی کار را با موفقیت به انجام رساند.

این دستگاه مدور‌ــ با قطر تقریبی ۳ اینچ (۷.۵ سانتیمتر) و ارتفاع ۲ اینچ (۵ سانتیمتر)‌ـ توی کف دست جا می‌شود.پروفسور تاکاهاشی گفت: «کار ما این نظر را اثبات کرد که از بافت مغز می‌شود به‌عنوان مخزن فیزیکی استفاده کرد.»

این پژوهش در را به روی ساخت دستگاه‌هایی باز می‌کند که با تفکری شبیه انسان، قادر به مشکل‌گشایی‌اند.

 

اولین ربات جهان که مغز دارد و فکر می‌کند

 

پروفسور تاکاهاشی، که مهندس رایانه در دانشگاه توکیو است، گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که رفتار هدفمند را می‌شود بدون هیچ‌گونه یادگیری اضافی و از طریق ارسال پیام به سیستم فیزیکی ایجاد کرد.»«این ربات قادر به مشاهده محیط یا دریافت سایر اطلاعات سوهشی نیست، بنابراین کاملا متکی به تکانش‌های آزمون و خطای الکتریکی است.»

پیش‌بینی می‌شود در ۵۰ سال آینده، ربات‌ها بیشتر کار‌هایی را که در حال حاضر انسان انجام می‌دهد، بر عهده بگیرند.

پروفسور تاکاهاشی گفت: «در اجرای آزمایشی، کشت زنده [سلول]در ربات حامل قرار داده شد تا بتواند راه‌حل [عبوراز]مارپیچ را بیابد.»

او از این ایده الهام گرفته است که هوش از سازوکاری پدید می‌آید که از وضعیتی بی‌نظم یا نابسامان، انسجام ایجاد می‌کند.

ربات با استفاده از این اصل، «مخزنی» از اطلاعات ایجاد می‌کند که به درک و حل مشکل کمک می‌کند.

به گفته پروفسور تاکاهاشی، «مغز یک دانش‌آموز مقطع ابتدایی قادر به حل سوال‌های ریاضی آزمون ورودی دانشگاه نیست، احتمالا به این دلیل که پویایی مغز یا رایانش مخزنی فیزیکی آن‌ها غنای کافی را ندارد».

«توانایی انجام کار‌ها بر مبنای میزان غنای مجموعه الگو‌های پیرامونی‌ـ‌هنگامی که شبکه تولید می‌کند، مشخص می‌شود.»

این گروه ژاپنی امیدوار است این موفقیت به ایجاد ابررایانه‌های منجر شود که قادر به تطابق با مغز انسان‌اند.

این پژوهش همچنین این امید را می‌دهد که ابعاد جدیدی از سازوکار مغز و علت بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون روشن شود

منبع: برترین‌ها

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1925

ارسال نظر