نکات و ترفندهایی برای افزایش سرعت گوشی اندروید

در این مطلب ترفند‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید افزایش قابل توجه سرعت گوشی را تجربه کنید، با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

نکات و ترفندهایی برای افزایش سرعت گوشی اندروید

برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید از چه ترفند‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ این سئوال هنوز هم جزو پرسش‌های داغ و پرطرفدار در اینترنت است و با وجود این‌که عملکرد گوشی‌های هوشمند جدید در چند سال اخیر بی‌نظیر و بسیار سریع شده است، اما همچنان افرادی که از دستگاه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، رویای سرعت بیشتر و عملکرد بهتر گوشی اندرویدی خود را دارند. اما آیا واقعا روشی وجود دارد که سرعت کارکرد گوشی شما را افزایش دهد؟ بله! در ادامه این مقاله ترفند‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید افزایش قابل توجه سرعت گوشی را تجربه کنید با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. پس با ما همراه شوید.

۱- اپلیکیشن‌هایی که کارایی ندارند حذف کنید

بیشتر دستگاه‌های اندرویدی دچار مشکل هنگ کردن و یا لگ می‌شوند و اکثر مواقع دلیل این اتفاق نیز نصب بیش از حد اپلیکیشن است. در پلی استور میلیون‌ها اپلیکیشن گوناگون برای سیستم عامل اندروید وجود دارد و اکثر آن‌ها نیز به رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شوند. به همین دلیل هم کاربران تمایل دارند تا با نصب و استفاده از این برنامه‌ها، متوجه شوند که آیا این اپ‌ها برایشان مفید خواهند بود یا خیر. اما مشکل اینجاست که معمولاً بعد از نصب برنامه متوجه می‌شوند که این برنامه قابلیت‌هایی که دنبالشان بودند را ندارد؛ و به جای این‌که آن را حذف کنند تنها این اپ نصب شده و بی‌فایده را نادیده گرفته و آن را به همان شکل در گوشی رها می‌کنند.

اگر دیدگاه فنی نداشته باشید، فکر می‌کنید که اگر از یک اپ استفاده نکنید، این اپ اجرا نخواهد شد، اما در واقعیت باید بدانید که این اپ در پس زمینه دستگاه شما در حال اجرا بوده و منابع سیستمی را نیز مورد استفاده قرار می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود تا سایر اپلیکیشن‌های کاربردی کارکرد روان نداشته باشند.

بیشتر اپلیکیشن‌هایی که داخل گوشی از آن‌ها استفاده می‌کنیم برای اجرا به اینترنت نیاز دارند، اگر اپلیکیشن‌هایی که برایتان استفاده ندارند را نگه دارید، باعث تحلیل رفتن منابع سخت‌افزاری و بالا رفتن مصرف اینترنت خواهد شد؛ به همین دلیل هم باید از شر این برنامه‌ها خلاص شوید تا سرعت عملکرد گوشی اندرویدی شما ارتقاء پیدا کند.

۲- حافظه پنهان اپلیکیشن‌ها را پاک کنید

تعدادی از برنامه‌ها داخل گوشی هوشمند اندرویدی شما وجود دارند که زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، اما از آنجایی که برایتان مهم هستند، باید حتماً روی گوشی‌تان این اپ‌ها را داشته باشید؛ مانند اپلیکیشن‌هایی که برای رزرو پروازهایتان، هتل و سفارش غذا استفاده می‌شوند. برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید دیتا‌های پنهان این برنامه‌ها را از قسمت Settings حذف کنید تا از این‌که فضای زیادی از گوشی شما را اشغال نمی‌کنند اطمینان حاصل کنید.

پاک کردن حافظه پنهان یا همان کش (Cache) به اجرای هرچه سریع‌تر و روان‌تر برنامه‌ها کمک شایانی می‌کند. حذف دیتا‌های قدیمی که دیگر به آن‌ها نیازی ندارید به عنوان یک راه حل دائمی نیست چراکه دوباره این دیتا‌ها داخل گوشی جمع خواهند شد. با این حال حذف کش به دستگاه‌هایی که به ویژه با مشکل هنگ کردن روبه‌رو هستند، کمک زیادی می‌کند. این روش را برای برنامه‌هایی که دیتا‌های تصویری زیادی را ذخیره می‌کنند مانند فیسبوک و اینستاگرام حتماً استفاده کنید.

برای مثال فیسبوک عکس پروفایل شما را داخل حافظه داخلی گوشی ذخیره‌سازی می‌کند تا دفعه بعدی که اپ فیسبوک را باز کردید، دوباره نیاز به دانلود آن نباشد. البته، حذف حافظه پنهان در نهایت منجر به دانلود محدد فایل‌های ضروری توسط برنامه مرتبط می‌شود، پس توجه داشته باشید که مصرف اینترنت‌تان بیشتر خواهد شد.

۳- حذف RAM

اندروید ویژگی مدیریت برنامه فوق‌العاده‌ای دارد که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا هر روند ناخواسته‌ای را هر زمان که احتیاج بود به راحتی خاتمه دهند. این روش قدیمی باعث بهتر شدن قدرت اجرا و عملکرد رم گوشی هوشمند اندرویدیتان خواهد شد.

تقریباً تمامی لانچر‌ها دارای قبلیت آزادسازی حافظه سیستمی هستند؛ اما در صورت نبود این ویژگی می‌توانید از برنامه‌های پاکسازی حافظه استفاده کنید. با این حال توجه داشته باشید که برخی از اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، فقط مدعی سریع‌تر شدن دستگاه با پاکسازی رم هستند و خود این برنامه‌ها برای اجرا حجم زیادی از فضای رم را اشغال می‌کنند!

پاکسازی رم گوشی‌ها باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد گوشی اندرویدتان خواهد شد؛ چراکه با این کار اپلیکیشن‌های ناخواسته‌ای که از فضای با ارزش حافظه گوشی استفاده می‌کنند بسته خواهند شد.

۴- استفاده از نسخه سبک یا لایت اپلیکیشن‌ها

بسیاری از اپلیکیشن‌های معروف نظیر فیسبوک، توییتر، مسنجر، اپرا، اسپاتیفای دارای نسخه‌های سبک یا همان لایت هستند. این ورژن‌ها در واقع نسخه سبک‌تر شده برنامه‌ها برای گوشی‌های اندروید قدیمی و ضعیف می‌باشند. استفاده از نسخه سبک برنامه‌ها می‌تواند تاثیر به‌سزایی در افزایش سرعت و بهبود عملکرد گوشی شما داشته باشد.

۵- گوشی خود را آپدیت کنید

اکثر آپدیت‌های گوشی‌های هوشمند تاثیر به‌سزایی در افزایش سرعت و بهبود عملکرد این دستگاه‌ها دارند. به همین دلیل استفاده از این آپدیت‌ها می‌تواند به طرز معجزه‌آسایی عملکرد دستگاه اندرویدی را بهبود ببخشد. یکی دیگر از روش‌های جایگزین این کار استفاده از کاستوم رام روی گوشی هوشمند اندرویدی است.

۶- گوشی خود را آپدیت نکنید

با خواندن این تیتر بلافاصله از خودتان می‌پرسید: همین الان گفتید که آپدیت کردن گوشی باعث افزایش سرعت آن می‌شود و حالا خلافش را توصیه می‌کنید؟! در پاسخ باید بگوییم که آپدیت کردن گوشی‌های اندرویدی یکی از ترفند‌هایی است که همه ساله می‌توانید با استفاده از آن افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید را مشاهده کنید. اما باید توجه داشته باشید که همه سازندگان آپدیت‌های خوب و باثباتی به کاربران ارائه نمی‌دهند.

علاوه‌براین، ممکن است گوشی شما فضای حافظه کمی داشته باشد و به دلیل قدیمی بودن آپدیت کردن سیستم عامل آن منابع اضافه‌تری مصرف کند.

۷- برای نصب برنامه روی گوشی‌تان هوشمندانه انتخاب کنید

ممکن است در نگاه اول این جمله برایتان کلیشه‌ای به نظر برسد، اما با در نظر گرفتن رشد اپلیکیشن‌های اندرویدی هم اکنون میلیون‌ها اپ مختص به این سیستم عامل در پلی استور وجود دارد که با چند کلیک ساده به سادگی روی گوشی شما نصب خواهند شد؛ همچنین باید در نظر بگیرید که همه توسعه دهندگان قصد و نیت خوبی از ساخت اپلیکیشن ندارند! چراکه حالا بدافزار‌ها به پلی استور نیز نفوذ کرده و اغلب برنامه‌هایی که خود را به عنوان یک اپ بی‌ضرر معرفی می‌کنند، جعلی بوده و می‌خواهند تا با کنترل کردن گوشی هوشمند شما دیتا‌های ارزشمندتان را سرقت کرده و به نقطه دیگه‌ای از دنیا ارسال کنند.

اخیراً گوگل ابزاری به نام Play Protect را برای اسکن بدافزار‌ها منتشر کرده که می‌تواند در زمینه افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید به صورت غیرمستقیم تاثیر بگذارد. با این حال توصیه می‌کنیم قبل از نصب هرگونه اپلیکیشنی حتی از گوگل پلی، ابتدا صحت آن را مورد بررسی قرار دهید.

۸- آپدیت‌های خودکار از طریق دیتای موبایل و وای-فای را خاموش کنید

اپلیکیشن‌ها برای این که بتوانند اطلاعات‌شان را تازه نگه داشته و کار‌هایی نظیر آپلود فایل، عکس و ویدیو انجام دهند باید آپدیت شوند؛ به همین دلیل هم غیرفعال کردن دیتای پس زمینه می‌تواند باعث شود تا افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید را مشاهده کنید. این بهبود در سرعت عملکرد به خاطر این است که برنامه‌های دستگاه شما از اتصال به اینترنت منع شده و علاوه‌براین خاموش کردن دیتای پس زمینه می‌تواند هزینه‌های اینترنتی شما را نیز تا حد زیادی کم کند.

از طرف دیگر اگر می‌خواهید از همگام‌سازی گوگل با گوشی هوشمند خود جلوگیری کنید باید گزینه همگام‌سازی خودکار را نیز غیرفعال کنید. برای این کار ابتدا مسیر Settings > Auto-update apps را در پیش گرفته و در این قسمت گزینه آپدیت خودکار از طریق وای-فای (Auto-update apps over Wi-Fi only) را انتخاب کنید.

۹- از سنسور اثر انگشت دستگاه خود استفاده کنید

بیشتر گوشی‌های اندرویدی این روز‌ها دارای سنسور اثر انگشت هستند که استفاده یا عدم استفاده از آن تاثیری روی افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید نخواهد داشت، اما بهتر است به جای استفاده از الگو و یا پین کد برای باز کردن قفل گوشی از این سنسور‌ها استفاده کنید چراکه با استفاده از این قابلیت گوشی شما در کسری از ثانیه باز خواهد شد، اما برای باز کردن قفل گوشی با استفاده از پین و یا الگو حداقل چند ثانیه زمان لازم است.

۱۰- گوشی‌تان را ریستارت کنید

ریستارت کردن گوشی و یا حتی کامپیوتر یکی از راه حل‌های عمومی و البته کاربردی برای رفع مشکل کندی سرعت و یا هنگ کردن آن‌ها است که از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ریستارت کردن در کوتاه‌ترین زمان ممکن باعث افزایش سرعت عملکرد گوشی هوشمند می‌شود و با انجام این کار فایل‌های موقت حذف خواهند شد تا سیستم عامل اندرویدتان افزایش سرعت پیدا کرده و حافظه آن تمیز شود.

۱۱- استفاده از حافظه ابری

Cloud یا همان حافظه ابری آینده حافظه‌های ذخیره‌سازی و اپلیکیشن‌ها خواهد بود. با استفاده از آن نه تنها دیتا‌های شما از طریق دستگاه‌های مختلف قبل دسترس خواهند بود بلکه حافظه داخلی گوشی که بسیار حائز اهمیت است خالی می‌ماند و می‌توانید بعداً این فضا را برای استفاده از سایر اپلیکیشن‌های مهم به کار ببرید. توجه داشته باشید که حافظه داخلی یک نقش مهم و حیاتی را در عملکرد گوشی‌های اندرویدی دارد. اگر حافظه فلش eMMC یا UFS گوشی هوشمندتان بیش از ۷۰ درصد پر شود، عملکرد آن با اختلال مواجه خواهد شد.

۱۲- صفحه خانه گوشی را پاک کنید

اگر صفحه خانه یا هوم گوشی را پاک و تمیز نگه دارید، میزان دیتای کمتری به سمت تراشه پردازشی سوق داده و در نهایت زمان کمتری برای رندر کردن صفحه نمایش‌تان نیاز خواهد بود. در نتیجه همه این‌ها، افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید را در پی خواهند داشت.

۱۳- استفاده از لانچر‌های سوم شخص

استفاده از لانچر‌های سوم شخص، یک روش عالی برای افزایش کیفیت و کارایی کلی دستگاه اندرویدی شما است، اما باید در نظر داشته باشید که همه لانچر‌ها سبک نیستند. با این حال، اکثر لانچر‌های خوب مانند Microsoft، Google’s Pixel launcher، Lawnchair، Nova Launcher, Hyperion, و ... را می‌توانید برای استفاده انتخاب کنید.

لانچر‌های سوم شخص ویژگی‌های زیادی را نیز برای شخصی‌سازی کردن دستگاه به کاربران خود ارائه می‌دهند.

۱۴- روت کردن دستگاه اندرویدی

توجه داشته باشید که روت کردن گوشی اندرویدی به خودی خود باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید نخواهد شد، اما می‌توانید با استفاده از این روش بلوت‌ویر‌ها (Bloatware) یا همان برنامه‌های پیش فرض گوشی را حذف کرده و در نتیجه این کار افزایش سرعت کارکرد گوشی را تجربه کنید. روت کردن گوشی می‌تواند باعث سریع‌تر شدن و یا حتی بدتر شدن گوشی هوشمند اندرویدی شود و مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که با انجام یک قدم اشتباه در فرآیند روت کردن کل پروسه را خراب خواهید کرد به همین دلیل توصیه می‌کنیم در مورد به کار گرفتن این روش نهایت دقت و توجه را به خرج دهید. اکثر مردم از روت کردن برای حذف بلوت‌ویر‌هایی که به صورت مستقیم امکان حذف آن‌ها وجود ندارد، استفاده می‌کنند.

۱۵- با استفاده از Developer Options گوشی اندرویدی خود را سریع‌تر کنید

این ترفند احتیاج به توضیح خاصی ندارد، با انجام این کار تاثیر به سزایی در افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید مشاهده خواهید کرد. برای دسترسی به Developer Options باید به بخش About موجود در تنظیمات رفته و ۵ بار روی شماره ساخت ضربه بزنید. با این کار گزینه Developer Options در تنظیمات برایتان نمایان می‌شود. در این بخش می‌توانید انیمیشن‌های دستگاه و مواردی از این دست را غیر فعال کرده و سرعت کار با آن را افزایش دهید.

این کار باعث می‌شود تا زمان زیادی صرف افکت‌های بصری مختلف نشود و تمام فعالیت‌های شما با گوشی سریع‌تر انجام شود.

۱۶- گوشی را ریست کنید

اگر هیچکدام از ترفند‌های بالا کار نکرد، تنها یک راه حل برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید باقی مانده و آن هم ریست کردن دستگاه مورد نظر است. اگر گوشی شما به قدری کند شده که نمی‌توانید کار‌های ابتدایی را با آن انجام دهید، وقت انجام این روش رسیده است. برای فکتوری ریست کردن دستگاه باید به تنظیمات رفته از گزینه فکتوری ریست در این قسمت استفاده کنید. با انجام این کار دستگاه شما به آرامی ریست خواهد شد که در پی آن ریست تنظیمات گوشی و پاک شدن دیتا‌هایی مانند عکس‌ها، ویدیوها، اپلیکیشن‌ها، حافظه پنهان و ... را نیز خواهید داشت. بنابراین، حتماً قبل از ریست کردن گوشی از فایل‌های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

برای پاسخ به این سؤال باید با دقت و جزئیات به بررسی گوشی مورد نظر پرداخت، اما به طور کلی می‌توان گفت اپلیکیشن‌ها و پروسه‌های گوشی هوشمند بعضاً به قدری بزرگ و سنگین هستند که گوشی‌هایی با رم ۶ یا ۸ گیگابایت را نیز با مشکل مواجه می‌کنند. توجه داشته باشید که در این مواقع ضربه زدن به صفحه و یا فشردن دکمه‌ها پشت سر هم کمکی به بهتر شدن شرایط نخواهد کرد چراکه هنگ کردن گوشی به خاطر پر شدن حافظه رم است. در این مواقع آرامش خود را حفظ کنید و با فشردن دکمه هوم به صفحه اصلی گوشی برگردید.

بعد از این کار برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید برنامه‌ای که باعث ایجاد مشکل شده را متوقف کنید. اگر با فشردن دکمه هوم اتفاقی نیفتاد کافیست تا به آرامی دکمه هوم را برای چند ثانیه نگه دارید و سعی کنید گوشی را ریستارت یا خاموش کنید. اگر گوشی شما ریستارت نشد آن وقت در صورت امکان باتری را درآورده و دوباره جا بزنید و بعد گوشی را روشن کنید.

آیا با گذشت زمان عملکرد گوشی کند می‌شود؟

بستگی دارد. اپلیکیشن‌ها در چند سال اخیر سنگین‌تر شده‌اند که همین موضوع گوشی‌های قدیمی اندروید را که منابع سیستمی و سخت افزاری کمتری داشته تحت تاثیر قرار می‌دهد. در گذشته سازندگانی نظیر اپل به خاطر انتشار عمدی آپدیت‌هایی که باعث کند شدن گوشی می‌شدند به شدت مورد انتقاد قرار داشتند.

آیا فکتوری ریست کردن گوشی باعث افزایش سرعت آن می‌شود؟

بله، فکتوری ریست کردن گوشی اندرویدی، می‌تواند منجر به افزایش سرعت و بهبود عملکرد آن شود. انجام این کار با پاک کردن فایل‌ها و دیتا‌های گوشی شما همراه خواهد بود که تا حد زیادی باعث نو شدن دستگاه می‌شود.

آیا تعویض باتری باعث سریع‌تر شدن کارکرد آن می‌شود؟

بله تعویض باتری گوشی اندروید باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد اندروید می‌شود؛ با این کار تغییر قابل توجهی را از همان ابتدا مشاهده خواهید کرد. توضیح فنی برای این اتفاق این است که باتری‌های گوشی با گذشت زمان فرسایش پیدا کرده و همین موضوع باعث می‌شود تا گوشی شما نتواند نیروی لازم را از باتری دریافت کند. به همین دلیل گوشی‌هایی با باتری قدیمی مدام هنگ می‌کنند./ دیجی فکت

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16291

ارسال نظر