رازهایی که صدای مریخ افشا کرد

صدای مریخ راز‌هایی از جو سیاره سرخ را فاش کرد.

رازهایی که صدای مریخ افشا کرد

به گفته محققان، صدا‌های ضبط شده نشان می‌دهد که تفاوت‌های شگفت‌انگیزی بین جو مریخ و زمین وجود دارد.

تجزیه و تحلیل دقیق صدای جمع‌آوری شده در سال گذشته توسط یک میکروفون فرانسوی بر روی مریخ‌نورد استقامت ناسا، بینش‌های شگفت‌انگیز جدیدی را در مورد ویژگی‌های جو مریخ نشان داده است. صدا‌های بین ۲۰ هرتز و ۲۰ کیلوهرتز، در محدوده شنوایی انسان، هم هیجان‌انگیز و هم ناامیدکننده بودند. معلوم شد مریخ به‌طور قابل‌توجهی ساکت است تا جایی که مأموریت کنترل در آزمایشگاه رانش جت (JPL) در پاسادنا، کالیفرنیا فکر می‌کرد که میکروفون کار نمی‌کند.

 حدود ۱۸ ساعت پس از فرود آمدن استقامت در مریخ در روز ۱۸ فوریه ۲۰۲۱، میکروفون ساخته شده توسط آژانس فضایی فرانسه (CNE) و نصب شده در ابزار فرانسوی-آمریکایی SuperCam۲ وارد عمل شد. در عرض چند دقیقه، برای نخستین بار در تاریخ، صدا از سیاره مریخ به زمین رسید. دو ماموریت قبلی دارای میکروفون بودند، اما یکی از آن‌ها بد کار کرد و دیگری هرگز روشن نشد.

صدا‌های بین ۲۰ هرتز و ۲۰ کیلوهرتز، در محدوده شنوایی انسان، هم هیجان‌انگیز و هم ناامیدکننده بودند. معلوم شد مریخ به‌طور قابل‌توجهی ساکت است تا جایی که مأموریت کنترل در آزمایشگاه رانش جت (JPL) در پاسادنا، کالیفرنیا فکر می‌کرد که میکروفون کار نمی‌کند.

صدا‌ها برگردانده شد، اما این صدا‌ها توسط خود استقامت در حین رانندگی ایجاد می‌شد و شامل صدا‌های ماشین، ساییدن چرخ‌ها بر روی سنگ‌ها و شن‌ها و امواج ضربه‌ای لیزری مریخ‌نورد بود که بر روی صخره‌ها می‌سوخت.

در مورد خود مریخ، بیش از یک سال تجزیه و تحلیل توسط پل ساباتیر در دانشگاه تولوز III، به همراه دانشمندان CNRS و ISAE-SUPAERO طول کشید تا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جو مریخ، به جای تشخیص ساده تنها صدا‌های طبیعی این سیاره و باد از آن‌ها جدا شوند.

به گفته محققان، صدا‌های ضبط شده نشان می‌دهد که تفاوت‌های شگفت‌انگیزی بین جو مریخ و زمین وجود دارد، به‌ویژه در نحوه انتشار صدا. در زمین، صدا در جو با سرعتی در حدود ۱۲۲۴ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، اما در مریخ این سرعت تنها ۸۶۴ کیلومتر در ساعت است.

حتی صدا‌های غیرعادی‌تر و با فرکانس بالا با سرعتی متفاوت از صدا‌های با فرکانس پایین حرکت می‌کنند که باعث می‌شود مکالمه در مریخ حتی در فواصل کوتاه بسیار دشوار باشد. این تا حدی به دلیل نازکی جو و همچنین به دلیل ترکیب آن است که از ۹۶ درصد CO ۲ تشکیل شده است.

اگر یک لوله و مقداری یخ خشک در دسترس دارید، می‌توانید اثر دومی را در اینجا روی زمین تقلید کنید. یخ را در جعبه صدا رها کنید و تجمع دی اکسید کربن در ساز باعث می‌شود که گام از محدوده قابل‌شنیدن خارج شود./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15627

ارسال نظر