اینترنت گران شد / اجرای خاموش طرح صیانت

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتورهای ارتباطی افزایش حداقلی قیمت‌ها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قرار دهند و آن هم حتما صرف توسعه شبکه شود.

اینترنت گران شد / اجرای خاموش طرح صیانت

اینترنت گران شد. با مجوز وزارت ارتباطات، برخی شرکت‌های اینترنت خانگی قیمت اینترنت را صد در صد افزایش داده‌اند که این اقدام اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.پایگاه خبری انتخاب در این رابطه نوشت: ناظران معتقدند این اقدام در راستای اجرای خاموش طرح صیانت است که با افزایش قیمت اینترنت، استفاده از اینترنت کاهش پیدا کند.

افزایش قیمت بسته‌های اینترنت کلید خورد؟

وب سایت زومیت نیز در گزارشی در این خصوص نوشت:

* مشاهده‌ی قیمت بسته‌های برخی شرکت‌های اینترنتی نشان می‌دهد که آن‌ها دست به افزایش صد درصدی قیمت بسته‌های اینترنتی خود زده‌اند. بسیاری از کاربران نیز در شبکه‌های اجتماعی نسبت به دو برابر شدن قیمت بسته‌ها اعتراض کرده‌اند.

* در حال حاضر قیمت اینترنت یک گیگابایت که پیش‌تر ۲ هزار تومان بود، به ۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و قیمت ۵ گیگابایت ترافیک نیز از ۱۰ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

* این روند افزایش قیمت در بسته‌های اینترنت مخابرات نیز دیده می‌شود. طبق تصاویر و اطلاعاتی که کاربران در مورد قیمت اینترنت مخابرات منتشر کرده‌اند، این شرکت قیمت بسته‌های اینترنتی خود را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

* به‌طوری که قیمت ۵۰۰ گیگابایت اینترنت ماهانه از ۱۶۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ بسیاری از شرکت‌های اینترنتی و موبایل اعلام کرده‌ بودند که تعرفه‌ی اینترنت در سال جدید باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. آن‌ها اعلام کرده بودند که ادامه‌ی ثابت ماندن تعرفه در سال ۱۴۰۱ باعث خواهد شد آن‌ها دیگر امکان ادامه فعالیت نداشته باشند.

* افزایش بی‌سروصدای قیمت اینترنت برخی شرکت‌های اینترنتی در حالی اتفاق می‌افتد که سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرده بود هیچ اپراتوری به بهانه افزایش دو درصدی حق السهم دولت، حق افزایش تعرفه‌ی اینترنت را ندارد و سازمان تنظیم مقررات، تعرفه‌ها را اعلام می‌کند و متناسب با اعلام این سازمان حق تغییر نرخ‌ها وجود خواهد داشت.

سونیتا سراب‌پور، خبرنگار حوزه فناوری اطلاعات هم اینگونه واکنش نشان داد:

* قیمت اینترنت شاتل دوبرابر و مخابرات هم تقریبا۱۰۰٪ افزایش داشته.قیمت اینترنت۱گیگابایت شاتل که۲۰هزار تومان بود به ۴۰ هزار تومان رسیده. قیمت اینترنت ۵ گیگابایت این شرکت هم از ۱۰۰ هزار به ۲۰۰ هزار تومان رسیده. مخابراتم قیمت۵۰۰ گیکابایت اینترنتش از ۱۶۰ هزار به ۳۰۰ هزار تومان رسیده.

‌* هنوز از افزایش قیمت بقیه اپراتورها خبری نیست. در تماس با رگولاتوری هم اعلام شد که اونها هنوز مجوزی به اپراتورها برای افزایش قیمت ندادن.

* این در حالی است که رییسی در تبلیغات ریاست جمهوری، وعده‌ی اینترنت ارزان و حتی رایگان را برای سه دهک جامعه داده بود.

اطلاعیه رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتورهای ارتباطی افزایش حداقلی قیمت‌ها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قرار دهند و آن هم حتما صرف توسعه شبکه شود.

به گزارش عرشه آنلاین در این اطلاعیه آمده است:

پیرو افزایش تعرفه در بخشی از بسته های اینترنت تعدادی از اپراتورهای ارتباطی و دغدغه مردم و کاربران محترم نسبت به شیوه اعمال مقررات و رعایت حقوق مصرف کنندگان محترم، به آگاهی می رساند:

۱. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچگونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته است و آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و برای دسترسی ثابت مربوط به سال ۹۶ است که طی آنها سقف و کف قیمت تعیین شده است تا اپراتورهای بخش خصوصی نسبت به تعیین قیمت خدمات و بسته‌های اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام نمایند.

۲. مورد اخیر افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سالهای ۹۵ و ۹۶) باشد، سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام شود و جریمه قانونی برای متخلفان اعمال شود.

۳. از آنجا که فراهم کردن تمهیدات لازم برای خدمات باکیفیت و پایدار توسط اپراتورها از مسئولیتهای اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، لازم میدانیم توجه کاربران عزیز به این نکته را نیز جلب نماییم که بر اساس مقررات مصوب سالهای گذشته اپراتورها در محدوده مشخصی مجاز به تعریف بسته های خدماتی بودند که به دلیل شرایط رقابتی بعضا در سطح بسیار پایینتری اقدام به تعرفه گذاری میکردند و اکنون با افزایش چندبرابری هزینه‌ها، ادامه سرمایه گذاری و پاسخ به مصرف روزافزون مشترکین با چالش جدی مواجه شده است. قطعاً ادامه این روند، دسترسی مردم عزیزمان به خدمات با کیفیت و پایدار را دچار مشکل خواهد کرد.

در پایان این اطلاعیه نیز تاکید شده است: در عین حال، اپراتورهای ارتباطی ضروری است با رعایت شرایط اقشار مختلف جامعه و حتی‌الامکان تامین بخشی از منابع مالی موردنیاز خود از طرق دیگر و با هماهنگی با این سازمان، افزایش حداقلی قیمت‌ها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قرار دهند و آن هم حتما صرف توسعه شبکه شود.

همچنین به گزارش ایرنا، سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: تعرفه‌های اینترنت شرکت مخابرات ایران براساس تعرفه‌های ابلاغی سازمان تنظیم مقررات در سال ۱۳۹۶ است و هیچ‌گونه افزایشی در سال‌های اخیر صورت نگرفته است.

«محمدرضا بیدخام» مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ضمن بیان این مطلب در پاسخ به اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر افزایش ۲ برابری قیمت بسته‌های اینترنت برخی ازاپراتورهای اینترنتی از جمله شرکت مخابرات اظهار داشت: با توجه به افزایش شدید قیمت تمام شده سرویس‌های ارتباطی هنوز تعرفه جدیدی به شرکت مخابرات ایران ابلاغ نشده است و این شرکت هیچ گونه افزایشی در این خصوص نداشته و هزینه اینترنت را همچنان بر اساس تعرفه های ابلاغی گذشته محاسبه می‌کند.

وی افزود: شرکت مخابرات ایران بر اساس توجه به حقوق مشتریان، تفکیک ترافیک داخلی و بین المللی و رعایت مصرف منصفانه، تعرفه های خود را در حوزه دسترسی ارتباطات ثابت و در راستای اجرای مصوبه ۲۶۶ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جهت بهبود کیفیت خدمات عرضه می‌کند.  

بیدخام با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران، اینترنت پرسرعت ثابت را با زیرساخت سیم مسی و فیبر نوری به صورت ADSL، VDSL و FTTH در اختیار مشترکان این شرکت قرار می‌دهد افزود: تعرفه‌های اینترنت مخابرات در سایت شرکت مخابرات ایران براساس مصوبات ابلاغی (tci.ir) قابل مشاهده است.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، یک نهاد قانونی است که تمامی تعرفه‌های اپراتورها از جمله شرکت مخابرات ایران را رصد می کند و موارد مغایر با قوانین تعیین شده را اعلام می‌کند و چنانچه بخواهد تعرفه‌های جدیدی با توجه به افزایش تورم و ضرورت توسعه شبکه برای ارایه خدمات بهتربه شرکت مخابرات ایران ابلاغ کند، بعد از طی فرایندهای قانونی اقدام خواهد کرد و طبیعتا، شرکت مخابرات ایران هم مجری قوانین خواهد بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15471

ارسال نظر