راز قابلیت‌های زیاد آیفون را بشناسید

اپل با ارائه قابلیت‌های بیش از حد انتظار در آیفون‌ها، بر بازار اسمارت‌فون‌ها سلطه‌گری می‌کند.

راز قابلیت‌های زیاد آیفون را بشناسید

اخیرا دو میلیارد آیفون فروخته شد اما برخلاف رکورد فروش یک میلیاردی، به دلیل توقف اپل در گزارش ارسال محموله های واحد، هیچ جشن و اطلاعیه ای درپی نداشت.

براساس asymco، بعد از رسیدن به رقم یک میلیاردی، دیگر آمار دومیلیارد فروش به همان اندازه جذاب نیست و امری عادی تلقی می‌شود.

در دنیا بیش از ۱ میلیارد نفر یعنی حدود ۲۶ درصد از کل کاربران تلفن‌های هوشمند، کاربر آیفون هستند. سهم کاربران در ایالات متحده حدود ۶۰ و انگلستان نزدیک به ۵۰ درصد است. نمودار زیر نشان می‌دهد که چگونه churn سهم بازار آیفون از نظر کاربران را افزایش می‌دهد.

طبق نمودار زیر گستره‌ی قیمت موبایل وسیع‌تر از همیشه است. با رسیدن قیمت‌ها به مرز ۱۶۰۰ دلار، همچنان در ایالات متحده، بازه قیمتی بدون احتساب مالیات از ۳۹۹ دلار شروع می‌شود. دامنه کل (تعداد خطوط در هر سال) نیز در حال افزایش است.

افزایش فروش اپل با آیفون13

معاملات و انگیزه‌های فوق العاده‌ای برای تأمین مالی آیفون‌های جدید وجود دارد که باعث ایجاد ترافیک در خرده فروشی می‌شود. همچنین با گشایش‌های اقتصادی بیشتر، احتمال افزایش فروش وجود دارد. البته که حدود ۴۰۰ میلیون کاربر دارای iPhone‌های قدیمی‌تر از ۳ سال پیش هستند با این حال ارزش معاملات تا ۱۰۰۰ دلار است. بازار ثانویه پر رونق گوشی‌های هوشمند، تحت سلطه آیفون است و این امر زمینه ورود به اکوسیستم iPhone را تا ۰ دلار کاهش می‌دهد. نمودار زیر کاهش قیمت گوشی‌های هوشمند اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۹ (برای مدل‌های مختلف تا تاریخ عرضه اولیه) را نشان می‌دهد.

عملکرد دوربین در محصول جدید اپل یعنی آیفون ۱۳ مجموعه‌ای از امکانات جدید فراتر از عکس سلفی، عکس فوری یا فیلم ۱۰ ثانیه‌ای را امکان پذیر می‌کند. اپل حتی به آماتور‌ها هم امکان قدرت نمایی در فیلمبرداری می‌دهد. فیلمبرداری خوب با آیفون مربوط به حرفه‌ای بودن کاربر ندارد و نتیجه‌ی کیفیت و عملکرد خوب دوربین هاست. دوربین‌های جدید بهترین ابزار شکوفایی اینفلوئنسر‌های YouTube، Instagram و TikTok هستند، چون حتی افراد عادی هم با ابزار‌های شگفت انگیز می‌توانند کار‌های خارق العاده‌ای انجام بدهند.

در حال حاضر آخرین سری موبایل‌های هوشمند اپل یعنی آیفون ۱۳ مهم‌ترین محصول در تاریخچه تولیدات این شرکت هستند. این اهمیت آیفون ۱۳، مسیر تقاضا را تغییر می‌دهد و شاید بتوان گفت باعث بروز نیاز کاذب در کاربران می‌شود البته بروز نیاز به این معنی نیست که موبایل‌های قدیمی‌تر به همین اندازه عملکرد خوبی دارند و تعویض آن‌ها با مدل جدیدتر بیهوده است، اما ممکن است نیاز‌های یک کاربر به همان اندازه‌ی امکانات موبایل قدیمی اش باشد و به روز کردن مدل تلفن همراه صرفا یک اقدام جوگیرانه به حساب آید.

هیچ کسی از آیفون، فوکوس قفسه و فوکوس پس از ثبت عکس، حالت شب، عکاسی ماکرو و پرتره درخواست نکرده است، اما با در اختیار داشتن این ویژگی ها، به آرامی شروع به استفاده از آن‌ها می‌کنید و سپس این ویژگی جزو مطالبات اصلی قرار می‌گیرند. این، یعنی ارائه امکاناتی که هیچ کس درخواست نمی‌‎کند همان چیزی است که آیفون و شاید اپل را خاص می‌کند؛ و پس از آن همه می‌خواهند این امکانات را در اختیار داشته باشند حتی اگر از آن‌ها هیچ استفاده‌ای نکنند! تراژدی خدمات بیش از حد باعث می‌شود که اگر تعریف عملکرد تغییر نکند، در نهایت تقاضا در بالای منحنی عملکرد، پایین بیاید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14711

ارسال نظر