علی‌اکبر عالم‌زاده درگذشت

علی‌اکبر عالم‌زاده استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه خوارزمی درگذشت.

علی‌اکبر عالم‌زاده درگذشت

در پی درگذشت علی‌اکبر عالِم‌زاده استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه خوارزمی، روابط عمومی این دانشگاه پیام تسلیتی صادر کرد.

در متن پیام تسلیت دانشگاه خوارزمی آمده است: « الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ »

درگذشت اندوهبار دکتر علی اکبر عالم زاده استاد فرهیخته دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر ما را داغدار کرد با نهایت تاثر و تاسف درگذشت آن مرحوم را به خانواده داغدار آن استاد فرزانه و جامعه دانشگاهی تسلیت عرض نموده از پیشگاه ایزد منان برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز آن مرحوم صبر، سلامتی و طول عمر مسئلت می نماییم.

دکتر عالم زاده استاد بازنشسته ریاضی دانشگاه خوارزمی و از دانشجویان برجسته مرحوم دکتر مصاحب و نیز از شخصیت های پیش کسوت جامعه ریاضی کشور بود و نام استاد یاد آور ترجمه کتب برجسته آنالیز و جبر و هندسه می باشد.

علی‌اکبر عالم‌زاده در سال ۱۳۲۲ در شهر مشهد به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۴ مدرک کارشناسی ریاضی خود را از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرد. در سال ۱۳۴۷ دورهٔ کارشناسی ارشد ریاضی (مدرسی ریاضیات) را در دانشگاه خوارزمی تهران (مؤسسهٔ ریاضیات) با موفقیت به پایان رساند و از آن هنگام به تدریس ریاضیات در دانشگاه خوارزمی پرداخت تا آنکه در سال ۱۳۵۰ برای اتمام تحصیلات به انگلستان اعزام شد.

وی در سال ۱۳۵۳ موفق به اخذ درجهٔ دکترا از دانشگاه ساوثهمپتون شد و سپس به ایران بازگشت و بار دیگر در دانشگاه خوارزمی به تدریس پرداخت. تا آنکه مجددا برای دورهٔ یک سالهٔ فوق دکترا به دانشگاه لیدز انگلستان رفت و پس از پایان دورهٔ مذکور به ایران مراجعت نمود. از آن زمان تا پایان عمر علاوه بر تدریس در دانشگاه، به ترجمهٔ کتب ریاضی مبادرت ورزید.

این مترجم و استاد فقید دانشگاه در طول حیات خویش بیش از ۵۰ جلد کتاب در حوزهٔ ریاضیات به فارسی ترجمه کرد و کتاب اصول آنالیز ریاضی با ترجمهٔ وی در سال ۱۳۶۲ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب جبر مجرد با ترجمهٔ وی در سال ۱۳۷۶ به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33922

ارسال نظر