فیلم ممنوعه در اسکار!

قوانین آکادمی بیان می‌کند: برای اینکه فیلم‌ها راحت‌تر الزامات اکران را برای حضور در این جوایز کسب کنند، آکادمی به فیلم‌ها اجازه می‌دهد در خارج از کشور مبدا واجد شرایط شوند، مشروط بر اینکه فیلم حداقل هفت روز متوالی در خارج از ایالات متحده و قلمروی آن اکران تجاری داشته باشند.

فیلم ممنوعه در اسکار!

فیلم «جوی‌لند» علی‌رغم ممنوع شدن توسط دولت پاکستان همچنان می‌تواند نماینده این کشور در اسکار ۲۰۲۳ باشد.

دولت پاکستان چند روز پیش اعلام کرد که فیلم «جوی‌لند» ساخته «سعیم صادق» که پیش از این رسما به عنوان نماینده این کشور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ انتخاب شده بود، به دلیل وجود محتوای بسیار ناپسند که با ارزش‌های اجتماعی و معیارهای اخلاقی جامعه مطابقت ندارد و به وضوح با هنجارهای اخلاقی در بخش ۹ قانون آثار سینمایی، مغایرت دارد، به عنوان فیلمی بدون مجوز برای کل کشور معرفی شده است.

این در حالی است که این فیلم قرار بود از تاریخ ۱۸ نوامبر در پاکستان اکران شود و تصور می‌شد عدم نمایش عمومی این فیلم در کشور میزبان، احتمالا به حذف این فیلم از جوایز اسکار ۲۰۲۳ خواهد انجامید، با این وجود سازندگان این فیلم تا ۳۰ نوامبر (۳۰ نوامبر) که آخرین مهلت اکران آثار برای بخش‌های بین‌المللی اسکار است، برای فیلم «جوی لند»، ۷ روز اکران تجاری در فرانسه ترتیب دادند.

سینمای پاکستان نیز نمی‌تواند طبق قانون، فیلم دیگری را به عنوان جایگزین به آکادمی معرفی کند.

قوانین آکادمی بیان می‌کند: برای اینکه فیلم‌ها راحت‌تر الزامات اکران را برای حضور در این جوایز کسب کنند، آکادمی به فیلم‌ها اجازه می‌دهد در خارج از کشور مبدا واجد شرایط شوند، مشروط بر اینکه فیلم حداقل هفت روز متوالی در خارج از ایالات متحده و قلمروی آن اکران تجاری داشته باشند. کمیته اجرایی فیلم بلند بین‌المللی همه موارد مربوط به قوانین و واجد شرایط بودن را ارزیابی خواهد کرد.

در صورتی که فیلمی بخواهد در شاخه‌ای غیر از بهترین فیلم بین‌المللی واجد شرایط اسکار شود، حتما باید حداقل ۷ روز در آمریکا اکران تجاری داشته باشد.

داستان فیلم «جوی‌لند» در لاهور پاکستان اتفاق می‌افتاد و درباره شخصیتی به نام حیدر است که کوچک‌ترین پسر یک خانواده پدرسالار از طبقه متوسط جامعه است. در حالی که خانواده حیدر در آرزوی تولد یک نوزاد پسر هستند، حیدر مخفیانه وارد یک رابطه عاشقانه ممنوعه می‌شود و این رابطه رازها و تمایلات کل خانواده او را برملا می‌کند.

این فیلم در اوایل سال جاری در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد و در آنجا جایزه هیات داوران را از آن خود کرد. «ملاله یوسف زی» برنده جایزه صلح نوبل به عنوان تهیه کننده اجرایی در این پروژه حضور داشته است./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 53810

ارسال نظر