پشه کجا بود؟

الان می‌توانیم قضاوت کنیم که اتفاقی که برای سریال «مهمونی» افتاد، شامل دعوای زرگری برای تبلیغات است یا کوبیدن یک سریال از سمت یک طیف فکری تندروست یا از اساس از دعوای میان پلتفرم‌ها و ساترا نشات می‌گیرد، همه این موارد می‌تواند باشد و تشخیص این موضوع به مرور زمان اتفاق می‌افتد.

پشه کجا بود؟

بالاخره قسمت ۲۵ سریال «مهمونی» با حضور پشه در کنار مهمانانی، چون رامبد جوان و نگار جواهریان آغاز شد و پشه بعد از دو جلسه غیبت، به همه شایعات پست سرش پایان داد. پشه این‌بار هم با دیالوگ‌های خاص خودش محبوبیتش را در میان موافقانش حفظ کرد و خشم منتقدانش را برانگیخت.

بیشتر بخوانید: پشه ممنوع!

از آنجایی که این شخصیت در دو جلسه مجموعه «مهمونی» حضور نداشت، زمینه را برای شایعه‌پراکنی باز کرد تا شبکه‌های اجتماعی ممنوع‌التصویری پشه را نقل مجلسشان کنند. بلافاصله پای ساترا هم به این ممیزی باز شد و کاسه و کوزه‌ها بر سر این نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر شکست. اما محمدصادق افراسیابی، سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره ممیزی شخصیت پشه گفت: غیبت این شخصیت به دلیل برنامه کاری کاظم سیاحی در محصولی دیگر بوده است که همین امر باعث شده است او نتواند در دو قسمت اخیر حضور پیدا کند و پشه به برنامه مهمونی باز خواهد گشت.

کاظم سیاحی هم صداپیشه شخصیت پشه در سریال «مهمونی» در پست اینستاگرامی خود نوشت: دوستی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، دوباره در مهمونی حضور دارد و این حضور را دوباره بهانه کردم تا از همه کسانی که در طول هفته گذشته نگران بودند و به من پیغام دادند، تشکر کنم.

در ادامه کاظم سیاحی نوشت: ممنون از همه پیام‌های محبت‌آمیز و حمایت‌گرانه شما و همچنین پیغام‌های شماتت‌آمیز شما که درپی مصاحبه‌ای گفته شد غیبت پشه بخاطر عدم حضور من بوده است. درست و غلط بودن این اظهار‌نظر گردن مصاحبه شونده باشد.

محمد‌رضا مقدسیان، منتقد سینما درباره جار و جنجال‌هایی که پیرامون شخصیت پشه صورت گرفت، گفت: بر مبنای قواعد تبلیغاتی که این‌روز‌ها در دنیا وجود دارد، خیلی از محصولات کمپین‌هایی را ایجاد می‌کنند که به خودشان هجمه وارد کنند و بعد به هجمه‌ای که به راه افتاد، جواب می‌دهند. در نهایت خروجی این گفت و شنود‌ها و دعوای صوری، جلب توجه بیشتر به محصول است. با‌این حال نمی‌توانیم مشخصا درباره این مجموعه قضاوتی داشته باشیم؛ چرا که در ماجرای ممیزی می‌تواند معیار‌های آن هم  دخیل باشد.

مقدسیان ادامه داد: فرقی نمی‌کند که این بحث‌ها مثبت باشد یا منفی. همه فیلم‌هایی که در ایران مورد ممیزی قرار گرفتند، بیشتر از اینکه از ممیزی لطمه بخورند، بهره برده‌اند. من مخالف جریان ممیزی غیر شفاف و سلیقه‌ای هستم.

به گفته این منتقد سینما، با این حال در این بلبشوی ممیزی، خیلی از فیلم‌سازان تلاش می‌کنند که از مرز‌های ممیزی عبور کنند و با اینکه خودشان می‌دانند که ممکن است دچار ممیزی شوند، ولی بعد از ممیزی شدن تلاش می‌کنند، موجی را ایجاد کنند و بگویند که ما مظلومیم و به سراغ ما بیایید.

محمد‌رضا مقدسیان با بیان اینکه اثر ممیزی شده به محبوب دل‌ها تبدیل می‌شود، افزود: به عنوان مثال، فیلم عنکبوت مقدس هنوز به نمایش در نیامده بود، که انتقادات شدیدی به آن شد. سوال اینجاست که  واکنش شدید به فیلمی که هنوز در هیچ‌کجا به نمایش درنیامده، آیا به نفع مطرح شدن فیلم تمام نمی‌شود؟ آیا برای مخاطب سوال نمی‌شود که این فیلمی که مورد هجمه قرار گرفته، ممکن است فیلم خوبی باشد که این‌طوری مورد انتقادات قرار گرفته است؛ بنابراین جریان انتقادی فکر می‌کند به اسم دغدغه‌مندی اثر را کوبیده است. ولی در عمل در خدمت اثر است.

محمد‌رضا مقدسیان با اشاره به اینکه اثر‌ها مورد به مورد قابل بررسی هستند، خاطرنشان کرد: وقتی صاحبان اثر می‌بینند که ممیزی شدن به نفعشان است، این نوع خبر‌ها را شدید پوشش می‌دهند. با این‌حال، باید به محصولی که در پلتفرم قرار داده شده و از موج هیجانی اولیه آن کاسته شده، شوک به بازار وارد کرد تا مخاطب به سمت اثر برگردد. با این حال، نمی‌دانم که حذف پشه از سریال «مهمونی» مصداق این موضوع است یا خیر، ولی می‌تواند چنین ویژگی‌ای را داشته باشد.

این منتقد سینما در پایان این نکته را یادآور شد: الان می‌توانیم قضاوت کنیم که اتفاقی که برای سریال «مهمونی» افتاد، شامل دعوای زرگری برای تبلیغات است یا کوبیدن یک سریال از سمت یک طیف فکری تندروست یا از اساس از دعوای میان پلتفرم‌ها و ساترا نشات می‌گیرد، همه این موارد می‌تواند باشد و تشخیص این موضوع به مرور زمان اتفاق می‌افتد. با قطعیت می‌توانیم بگوییم که هر دلیلی که پشت ماجرا بوده، به نفع مجموعه «مهمونی» تمام شده است./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39435

ارسال نظر