جناب‌خوان به خاطره‌ها پیوست

بحرانی در روزهای گذشته در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده بود و به نوعی خبر از اتمام همیشگی ساخت خندوانه داده بود.

جناب‌خوان به خاطره‌ها پیوست

 رامبد جوان در حالی خبر از اتمام فصل هشتم «خنداونه» داد که برخی این اعلان را به مثابه پایان همیشگی این برنامه در نظر می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، ساعاتی پیش رامبدجوان مجری و کارگردان برنامه خندوانه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از پایان یافتن هشتمین فصل از برنامه خندوانه خبر داد.

جوان در این پیام (که محمد بحرانی صداپیشه شخصیت جنابخان هم آن را در صفحه خود منتشر کرده است) نوشت:

سلام، فصل هشتم خندوانه امشب با پخش نهصد و بیست و دومین قسمت از این برنامه به پایان خواهد رسید. در فصل هشتم هم مطابق تمام فصول گذشته در روزگار سخت و در لحظه‌های تلخ تمام تلاشمان بر این بود که سهم شادی را برای شما بیشتر کنیم. با وجود تمام مشکلات اقتصادی، گرانی‌ها، سختی‌ها و با غمی که از اخبار، رخدادها، اتفاقات، فاجعه‌ها، تغییر کیفیت زندگی مردم و … داشتیم تا همه آن شوک‌هایی که از نقطه های مختلف چه چشیدن زهر سوگ متروپل و از دست دادن هموطنان‌مان در وقایع متفاوت چه بلایای ایجاد شده برای محیط‌زیست و حیوانات و… بر همه ما وارد شد دشوارترین کار همین بود؛ خنداندن شما.

برای این مهم هربار تمام غم‌ها، رنج‌ها و خشم‌هایمان را پشت درهای استودیو جا می‌گذاشتیم تا هیچ‌کدام‌شان باعث نشود یادمان برود برای چه کاری اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا خندوانه بسازیم. اینکه چقدر موفق بوده‌ایم؟ چقدر توانستیم؟ چقدر همراه ما بودید یا چقدر میسر شد را نمی‌دانیم. اینکه چقدر بعضی از لحظات «مجبور» شدیم و چقدر بعضی از دقایق خواسته‌هایمان عملی نشد و… را هم شما نمی‌دانید!

اما مهم این است که ما هدفمان فقط و فقط شادی و رضایت شما یعنی مردم ایران بود. ما به این هدف، مداوم بالیدیم و این افتخار ماست؛ تولید نزدیک به هزار قسمت برنامه دشوار با هدف شادی شما.

آینده چه خواهد شد؟ نمی‌دانیم! چاره‌ای جز امید نداریم و امیدواریم و مشتاق دیدار شما خواهیم بود. کاستی‌ها را بر ما ببخشید و عذر هایمان را بپذیرید و لطفا امشب تماشاگر قسمت آخر خندوانه باشید. گروه بزرگ خندوانه. ساعت ۲۳ شبکه نسیم

این اعلام پایان یافتن برنامه از سوی جوان صرفا یک پیام غیررسمی کارگردان برای مخاطبانش بود و همچنان که مجری خندوانه اشاره کرده بود (و پیشتر هم به صورت ضمنی قول ساخته شده فصل نهم این برنامه از سوی تهیه کنندگانش داده شده بود) امید به ساخت و استمرار این برنامه همچنان در این جملات و کلام جوان برجسته بود.

اما آنچه از سوی برخی وجه دیگری از این پیام تلقی شد و از آن اعلام غیرمستقیم پایان یافتن ساخت این برنامه  را برداشت کردند، در حقیقت به صحبت های چندی پیش محمد بحرانی صداپیشه عروسک جنابخان بازمیگردد.  

پیامی که بحرانی در روزهای گذشته در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده بود و به نوعی خبر از اتمام همیشگی ساخت خندوانه داده بود.

بحرانی در این پیام نوشته بود:

در این سال‌های همکاری با این آدم (رامبد جوان)، بزرگترین انگیزه را دیدم برای ساخت یک برنامه درست و باکیفیت و شاهد بودم که برای رسیدن به این هدف تمام جان و وقت و انرژی و عشقش را گذاشته است... نمی‌دانم خندوانه توانسته اهداف سازندگانش را برآورده کند یا نه، اما می‌دانم تمام تلاشش را کرده که یک برنامه سرگرم‌کننده باشد که دغدغه هم داشته باشد و حرف هم بزند.

ضبط خندوانه تمام شده و فکر می‌کنم ۱۰ برنامه برای پخش مانده باشد. شاید بعد از این خندوانه برای همیشه به تاریخ بپیوندد. معلوم نیست که دیگر خندوانه ساخته شود یا نه و معلوم نیست اگر ساخته شود من در این برنامه باشم یا نه... ما بیش از این زور و استعدادی نداشتیم.

شنیده می‌شود که تیم مدیریتی حاکم بر تلویزیون تمایلی به ادامه این برنامه در شکل‌وشمایل کنونی ندارد؛ موضوعی که در سالهای اخیر برنامه های متعددی را برای همیشه از لیست تولید صدا و سیما خط زده است.

برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور و مجموعه کلاه قرمزی با اجرای ایرج طهماسب را می توان پرمخاطبترین و شناخته شده ترین این دست برنامه ها عنوان کرد؛ برنامه هایی که البته اگرچه مجریان آن مجبور به کوچ اجباری از تلویزیون شدند اما در رسانه های دیگری همچون پلتفرم های اجتماعی با شکل و شمایلی تازه دگرباره حضور یافتند و ارتباط با علاقمندان و مخاطبانشان را از کانالی دیگر از سرگرفتند.

خندوانه حالا یکی از شناخته شده ترین برنامه های تلویزیونی است که چیزی حدود یک دهه از پخش آن می گذرد (فصل اول آن از ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ شروع شد و در ۳ آبان ۱۳۹۳ پایان یافت)؛ اگرچه فصل هشتم خندوانه اساسا قابل مقایسه با فصول ابتدایی این برنامه نیست و به خصوص در فصول اخیر درگیر حواشی متعددی شده که قطعا ریزش مخاطب را به همراه داشته است اما از این موضوع هم نباید غافل شد که این برنامه مخاطبان ثابتی دارد که قطعا خواستار استمرار تولید و پخش آن هستند.

هم در صحبت های جوان و هم در صحبت های بحرانی آنچه واضح‌ است گلایه ای از جهت سانسور و ممیزیست که شاید خروجی‌اش در نهایت جنسی از بدبینی مخاطب را نسبت به برخی از برنامه ها موجب شود.

در تازه ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان صدا و سیما سریال‌های این رسانه تنها اقبالی ۱۵ درصدی از سوی مخاطب داشته و برخی از شبکه ها رسما درحال تعطیلی و شبکه های دیگری به منظور تلنگر کارت زردی از جهت تعطیلی دریافت کرده اند. شرایطی که شاید نیاز به بازنگری بر سیاست ها و راهکارهای جلب مخاطب تلویزیون را بیش از پیش برانگیزد.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا ضبط و تولید خندوانه پس از محرم و صفر ۱۴۰۱ از سر گرفته می شود و یا این که تلویزیون دگربار یکی از برنامه های پرمخاطب خود را برای همیشه خط خواهد زد./ ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33729

ارسال نظر