استاد عثمان محمد پرست درگذشت

عثمان محمدپرست اسطوره موسیقی مقامی درگذشت

استاد عثمان محمد پرست درگذشت

استاد عثمان محمدپرست اسطوره موسیقی مقامی درگذشت.استاد عثمان محمد پرست معروف به عثمان خوافی از نوازندگان چیره دست دوتار و یکی از معدود ستون های باقی مانده موسیقی مقامی خراسان امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از طی یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

 این استاد  موسیقی نواحی که جزو چهره های ماندگار موسیقی است با بازی در فیلم سینمایی فردا ساخته مشترک ایران و ژاپن نام خویش را در زمره هنرپیشگان بین المللی ثبت کرد.

عثمان خوافی با حضور در دهها جشنواره موسیقی کشوری و جهانی باعث اعتلای موسیقی مقامی خراسان شد.او جزو خیرین مدرسه ساز بود و با همراهی جامعه یاوری فرهنگی و خیرین مدرسه ساز بیش از ۹۰۰ مدرسه در جای جای ایران ساخت.

عثمان محمد پرست معروف به عثمان خوافی است؛ هر علاقه‌مند به موسیقی مقامی با صدای دوتار او آشناست. وی بعد از عمل جراحی ستون فقرات با استفاده از صندلی چرخ‌دار حرکت می‌کرد و قادر به نواختن ساز نبود اما آثار مطرحی از خود به جا گذاشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «مقام نوایی» از اشعار طبیب اصفهانی است.

قطعه «نوایی» می‌توان به‌عنوان ماندگارترین اثر او نام برد.

او علاوه بر فعالیت هنری در امور خیریه هم پویا بود و در ساخت بیش از ۹۰۰ مدرسه به همراهی خیرین دیگر مشارکت داشت همچنین او در هزینه درمان کودکان مبتلا به سرطان نیز گام برداشته و این امور بازتاب همان جمله معروفش است که می‌گفت "در راه خدا موسیقی نواختم" و همه این‌ها او را به چهره‌ای محبوب در جهان تبدیل کرده است.

در ۸ شهریور ۱۳۹۶ خورشیدی، نخستین کاشی ماندگار خراسان رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بر سر در منزل عثمان محمد پرست نصب شد.همچنین پس از موفقیت در ثبت جهانی دوتار در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده بود به عثمان محمد پرست اهدا شد.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 21520

ارسال نظر