تصمیم تازه درباره پرونده هسته‌ای در وین | گزارش مهم از مدیرکل آژانس درباره وجود در اورانیوم مریوان

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین پایان یافت

 تصمیم تازه درباره پرونده هسته‌ای در وین | گزارش مهم از مدیرکل آژانس درباره وجود در اورانیوم مریوان

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران با وجود تلاش‌های برخی کشورهای غربی و اسرائیل، بدون صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان پایان یافت.

در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع ایران برخی کشورهای غربی از جمله تروئیکای اروپایی و آمریکا با صدور بیانیه‌هایی تلاش داشتند برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال ببرند.

با وجود این بیانیه‌ها و نیز تلاش‌های آشکار اسرائیل در سطح بین‌المللی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، در نشست شورای حکام قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر نشد و ابراز امیدواری شد با ادامه همکاری ایران و آژانس موضوع ایران از بن‌بست کنونی خارج شود.

محسن نذیری اصل، نماینده کشورمان در وین در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا و آمریکا، گفت: این کشورها، که بسیاری از آنها کشورهای چتر هسته‌ای و یا عضو ناتو هستند، هرگز سعی نکردند اذعان کنند که ایران سابقه‌ای درخشان در الحاق به سازوکارهای مقابله با تسلیحات کشتار جمعی دارد. با این اوصاف، به نظر می رسد که این احزاب به جای ایفای نقش مثبت در پرداختن به مسائل قبلی، از دستور کار سیاسی دیگری پیروی می کنند.

او گفت: یک دستور کار سیاسی کوته بینانه توسط این دسته کشورها دنبال می‌شود تا آژانس را از رسیدگی به موضوع و حل آن بر اساس دلایل فنی باز دارد.

در واقع همکاری و تعامل سازنده ایران با آژانس بین المللی انرژی و گزارش مثبت مدیر کل در خصوص پیشرفت توافقات پادمانی و نصب دوربین های نظارتی آژانس در فردو و نطنز، مانع از صدور قطعنامه علیه ایران شد. 

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

تاکنون در نشست شورای حکام هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشده است. البته بیانیه پایانی این نشست درباره ایران تند بود و این شورا به نقد ایران پرداخت و در بیانیه پایانی خود نوشت: ما هیچ تغییر اساسی در رفتار ایران ندیده‌ایم. ایران در زمان گزارش به تشدید برنامه هسته‌ای خود ورای هرگونه توجیه غیرنظامی ادامه داده و هیچ عزمی از خود برای اجرای تعهدات خود ذیل بیانیه مشترکی که در ماه مارس بر سر آن توافق شد، نشان نداده است. گزارش مدیرکل نشان می‌دهد که ایران به مسیر تشدید چشم‌گیر برنامه هسته‌ای خود ادامه داده است.علی‌رغم ادبیات تند اروپا علیه ایران، هنوز پرونده برجام برای ایران باز است و بسیاری امید به توافق هسته‌ای دارند، حتی توافق «کم در برابر کم»..

گزارش اولیه رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام: آخرین گزارش در مورد راستی آزمایی و نظارت در ایران براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (2015) نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است/ در آخرین گزارش در مورد موافقتنامه پادمان‌های NPT با ایران می‌بینید که روند اجرای بیانیه مشترک آغاز و پیشرفتهایی حاصل شده است، اما نه به اندازه‌ای که امیدوار بودم

: ایران توضیحاتی درباره وجود اورانیوم در مکان مریوان را ارائه کرده است، اما متذکر می‌شوم که ارزیابی ما از این مکان همچنان پابرجاست و تکرار می‌کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع بین ایران و آژانس است و هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام تصریح کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

رافائل گروسی این مطلب را طی سخنانی در آغاز نشست شورا مطرح کرد و افزود که آژانس در اوایل ماه «مه» میلادی دوربین‌های نظارتی را در تاسیساتی که تجهیزات سانتریفیوژها تولید می‌شوند نصب کرد. «علاوه بر این، آژانس به منظور نظارت بر سطح غنی سازی اورانیوم تولید شده توسط ایران در تاسیسات اعلام شده، برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی سازی را در کارخانه فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت نطنز نصب کرده است.»

وی با بیان اینکه این اقدامات «به ما کمک می کند تا با سرعت بیشتری هر گونه تغییر در سطوح غنی سازی در این تاسیسات را شناسایی کنیم.» ادعا کرد که پیشرفت‌های بعمل آمده به‌اندازه‌ای نبوده که وی امیدوار بوده است و «آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک فرآیند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تاخیر بیشتر می شود.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت در پرونده سیاسی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران هم ادعا کرد: ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از محل معروف به مریوان را ارائه کرده است.

وی با بیان این ادعا که «ارزیابی ما درباره این مکان همچنان پابرجاست» مدعی شد: تکرار می کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس است و هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود به راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی از ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد پرداخت. وی با اشاره به اقدامات جبرانی ایران در برجام عنوان کرد که آژانس طی نزدیک به دو سال و سه ماه گذشته «قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برجام در رابطه با تولید و بررسی موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم نبوده است.»

وی با بیان اینکه «ذخایر اورانیوم غنی شده ایران طی سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است» عنوان کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نزدیک به یک تن و ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد به بیش از ۱۰۰ کیلوگرم رسیده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90566

ارسال نظر