نامه‌ای که سیدمحمد خاتمی پس از فتح خرمشهر به امام خمینی داد، چه بود؟ + تصویر اسناد و نامه منتشرنشده به امام

در پی انتشار اسناد جدید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی درباره جنگ و سالروز آزاد سازی خرمشهر، سند جدید و منتشر نشده‌ای از سید محمد خاتمی منتشر شده است.

نامه‌ای که سیدمحمد خاتمی پس از فتح خرمشهر به امام خمینی داد، چه بود؟ + تصویر اسناد و نامه منتشرنشده به امام

در پی انتشار اسناد جدید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی درباره جنگ و سالروز آزادسازی خرمشهر، سند جدید و منتشرنشده‌ای از سید محمد خاتمی منتشر شده است.

در این سند، سیدمحمد خاتمی به امام خمینی پیشنهاد می‌دهد روز سوم خرداد روز ملی کشور به نام روز مقاومت و پیروزی تعیین و تعطیل رسمی شود.

سایت جماران نوشت: جناب آقای سیدمحمد خاتمی در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۸ (۲۱ روز قبل از رحلت حضرت امام طی نامه‌ای که به صورت فاکس برای دفتر حضرت امام ارسال شده است، ضمن برشماری ویژگی‌های منحصر به فرد این روز تاریخی به واسطه فتح خرمشهر، پیشنهاد داده است این روز به عنوان روز ملی کشور و به نام روز مقاومت و پیروزی تعیین و تعطیل رسمی شود.

متن نامه ایشان به شرح زیر است:

نامه خاتمی به امام خمینی

 

نامه خاتمی به امام خمینی

«بسمه تعالی

آنی

سریعاً باستحضار حاج احمد آقا برسد

آزادی خرمشهر در روز سوم خردادماه، خاطره انگیزترین و یکی از حماسی ترین حوادث دوران جنگ و حتی انقلاب اسلامی است و در جریان آزادسازی خرمشهر عظمتها و حماسه هائی وجود دارد که موارد زیر از آن جمله است:

1_ رژیم عراق، اشغال خرمشهر را نماد اقتدار و پیروزی ارتش متجاوز معرفی کرده بود و آزادسازی آن توسط قوای اسلام، بزرگترین ضربه به این رژیم بود.

2_ اوج همکاری و هماهنگی سپاه، ارتش و نیروهای بسیجی که در جریان آزادسازی خرمشهر شاهد بودیم.

3_ عظمت کار و جهات امنیت امر چنان روشن بود که حتی معارضان و متعرضان هم مجبور شدند سم پاشیها علیه جمهوری اسلامی و سیاستهای دفاعی نظام را به جریانات بعد از آزادسازی خرمشهر متوجه کنند و بطور کلی توافق ملّی و عمومی در بالاترین سطح و درجه خود در جریان آزادسازی خرمشهر بچشم می خورد.

4_ شور و اشتیاقی که در این روز بزرگ در میان همۀ اقشار ملّت در همه جای میهن بروز کرد اگر نگوئیم بی سابقه، الحق که در جریان انقلاب اسلامی کم سابقه بود و همین امر، ارزش [ناخوانا – و مکانت] این حادثه بزرگ را نزد ملّت شریف ایران نشان می دهد

این روز چه از نظر مقبولیت ملّی و چه از نظر عظمت حادثه، ظرفیّت آنرا دارد که بصورت یک خاطرۀ جاودان و غرور انگیز در تاریخ مبارزات اسلامی و در دل ملّت ایران ثبت شود، حتی بنظر می رسد که وقتی کار قطعنامه انشاء الله به پایان مطلوب برسد، روز سوّم خرداد بعنوان رمز [ناخوانا] والائی انقلاب و قدرت معجزه گر ایمان و ایثار ملّت و اوج توانمندی شگفت انگیز رزمندگان اسلام و [ناخوانا] مقاومت مظلومانۀ مردم [ناخوانا] از هفتۀ  جنگ تجلیگاه [ناخوانا] دفاع مقدس باشد.

با توجه به لزوم زنده نگه داشتن خاطرۀ دفاع مقدس و حفظ هوشیاری ملّت در برابر توطئه های احتمالی و نیز در مقابله با طوفان تبلیغاتی دشمن [ناخوانا؟؟؟؟] و از جمله

از سال آینده آنرا بصورت مراسم و سنت همیشگی در آوریم.

برنامه های متنوع و متعددی برای این روز در نظر گرفته شده است. از جمله پیشنهاد شد که روز سوم خرداد بعنوان روز مقاومت و پیروزی تعطیل شود. طبعا بخاطر نقش اساسی نیروهای مسلح و نشان دادن اتحاد آنها (که در روز آزادسازی خرمشهر بروز شگفت انگیزی داشت)،  لازم است ترتیبی داده شود تا از سال آینده همۀ نیروهای مسلح رسمی و مردمی در مراسم سوم خرداد حضور چشمگیر و نمایش قدرت داشته باشند و سپاه و ارتش و بسیج و... در عین حال که می توانند برای روزهای خاص خود در ایام سال مراسم ویژه خود را داشته باشند، روز سوم خرداد روز نمایش یکپارچه و شکوهمند قدرت رزمی و توان معنوی و نظامی همۀ نیروها باشد که بارزترین وجه آن رژه مفصل در تهران وسایر شهرستانها است.

البته در صورتیکه که پیامی نیز از جانب حضرت امام بمناسبت این روز صادر شود افتخار بزرگی نصیب مردم و نیروهای مسلح شده است و شکوه مراسم را صد چندان می کند.

 مراتب باستحضار می رسد تا در صورتیکه حضرت امام مد ظله العالی صلاح میدانند نظر مبارکشان را نسبت به اصل قضیه و دو مورد یادشده (ظهور و نمایش متحد و منسجم قدرت همۀ نیروهای مسلح و نیز پیام برای این روز) امر به ابلاغ فرمایند.

ایام عزت مستدام

خاتمی

 23/2/68»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90129

ارسال نظر