وزیر خارجه ایران : طالبان را به رسمیت نمی شناسیم

امیرعبداللهیان: هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم

وزیر خارجه ایران : طالبان را به رسمیت نمی شناسیم

وزیرامورخارجه تصریح کرد: هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم زیرا طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است نه همه آن.

 «حسین امیرعبداللهیان» روز پنجشنبه در دیدار مقامات وزارت خارجه و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با حجت الاسلام و المسلمین «سید حسن خمینی» در حرم امام خمینی، گفت: ما در ارتباط با موضوع حقابه ایران از هیرمند، گفت وگوهایی با مقامات افغانستان داشته‌ایم و معتقدیم که بر اساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.

امیرعبداللهیان  تشریح کرد: در حوزه سیاست خارجی ما در منطقه همچنان با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم، به موازات فروکش کردن جنگ در یمن در سودان جنگ آغاز شد، افغانستان همچنان یک موضوع مهم در منطقه و جهان است، از اینکه دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشده است، ناخرسند هستیم، به صراحت به هیأت حاکمه فعلی افغانستان گوشزد کردیم که ما هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم و گفتیم که باید با مشارکت همه اقوام در افغانستان دولتی فراگیر تشکیل شود، طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است.

وی گفت: ما از محروم کردن زنان و دختران از تحصیل در افغانستان به شدت ناخرسندیم و این رفتار را رفتاری برخلاف تعالیم پیامبر نور و رحمت می‌دانیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما در موضوع حقآبه جمهوری اسلامی ایران گفتگو‌هایی را با افغانستان داریم و معتقدیم قرارداد ۱۳۵۱ به دقت در مسیر حقوقی خود باید مورد توجه قرار گیرد، به مقامات حاکم بر افغانستان به صراحت گفته‌ایم که حل مشکل حقآبه از طریق بیانیه سیاسی نیست، بلکه از طریق اقدام حقوقی در چارچوب عهدنامه ۱۳۵۱ است. 

امیرعبداللهیان ابراز کرد: درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته در مرز ایران و افغانستان به وقوع پیوسته، یک عامل نگرانی است، به صراحت به حاکمان افغانستان اعلام کردیم که در کنار همسایگی با داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز درحالیکه ما در حوزه اقتصاد و تجارت مرزی و نواع حمایت‌ها از مردم افغانستان و تنظیم مناسبات با هییت حاکمه‌ای که آن را به لحاظ حقوقی و سیاسی به رسمیت نشناختیم، در مسیر تعامل هستیم.

وی در مورد تعامل با افغانستان گفت: راهی جز تعامل و همکاری در افغانستان وجود ندارد، امیدواریم مشکلاتی که در افغانستان هم برای مردم آن و هم برای حاکمان فعلی ایجاد شده، از مسیر گفتگو، همکاری و توجه به واقعیات‌ها در چارچوب نگاه به قوانین و شرعیات اسلام و نگاه به تعالیم پیامبر اسلام (ص) در مسیر درست خود مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم خاطره تلخ مزار شریف تکرار شود، بلکه می‌خواهیم به روند صلح و امنیت و توسعه افغانستان کمک کنیم و انتظار متقابلی از حاکمان افغانستان داریم.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 88819

ارسال نظر