هشدار نمایندگان مجلس به طالبان | طالبان بیش از این از نجابت ایران سوء‌استفاده نکند

نمایندگان مجلس به طالبان هشدار دادند که در قبال ایران دچار اشتباه نشوند.

هشدار نمایندگان مجلس به طالبان | طالبان بیش از این از نجابت ایران سوء‌استفاده نکند

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طالبان هشدار دادند که در قبال ملت ایران دچار اشتباه نشوند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان خطاب به مقامات افغانستان گفت که به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند. اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد که حق مردم ما تضییع شود. دولت مصمم است حق مردم کشور را در هر کجا که باشد بگیرد. حاکمان افغانستان اخطار من را جدی بگیرند حق‌آبه هیرمند حق مردم سیستان و بلوچستان است.

واکنش قاطع و صریح ایران از سوی رئیس دستگاه اجرایی کشور به گونه‌ای بود که موجب شد تا ساعاتی بعد از آن طالبان واکنش نشان داده و با فرافکنی و با این ادعا که مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند (هیرمند) تکمیل کنند، از ایران خواسته درخواستش را با الفاظ به زعم آنها مناسب مطرح کند.

در عین حال امارت اسلامی افغانستان در بیانیه خود تاکید کرد که امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌دهد که با در نظر داشتن موافقت نامه آب هلمند (هیرمند) تمام تلاش خویش را انجام می دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد.

در همین زمینه حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به واکنش طالبان به اخطار رئیس‌جمهور برای عمل به تعهدات خود در زمینه آب،‌ در صفحه توییتر خود نوشت: در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیات‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند. سیستان از خشکسالی رنج می برد. ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.

بعد از واکنش طالبان به صحبت های رئیس‌جمهور، تعدادی از نمایندگان مجلس در صفحات شخصی خود واکنش متقابلی داشتند که در زیر می‌ خوانید:

مصطفی میرسلیم نماینده تهران: «حقابه قراردادی ما از ⁧هیرمند⁩ برای سیستان حیاتی است. دولت افغانستان باید مسئولیت قراردادی خود را بپذیرد و کتمان حقیقت نکند.»

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: «ادبیات و رفتار گروهک طالبان قابل پیش بینی بود تحجر، حماقت و بی توجهی به قوانین بین المللی در ذات این تربیت یافتگان سرویس های امنیتی غرب است؛ نه ما اشرف غنی هستیم و نه نیروهای ما سربازان فراری امریکا؛ به طالبان هشدار می‌دهیم در قبال ملت ایران دچار اشتباه نشوند و صبر ما را آزمایش نکنند.»

سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست: «اخطار صریح رئیس جمهور، ورود جدی معاون اول، پیگیری وزرای نیرو و امور خارجه در خصوص حق‌آبه هیرمند نشان از عزم جدی رأس تا ذیل دولت برای احقاق حق مردم سیستان است. حقی که در ۸ سال برایش هیچ تدبیری نشد اما در دولت مردمی عزمی دیگر است.»

طالبان بیش از این از نجابت ایران سوء‌استفاده نکنند

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به بیانیه هیات حاکمه افغانستان نسبت به اظهارات آقای رئیسی در مورد حقابه ایران از هیرمند، گفت: طالبان بیش از این از نجابت جمهوری اسلامی سوء استفاده نکنند.

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به اخطار رئیس جمهور به طالبان برای تامین حقابه ایران از رود هیرمند، اظهار کرد: مشکل خشکسالی سیستان و عدم تامین حقابه ایران از رود هیرمند، از سال‌ها پیش بوده و دولت خیلی دیر در رابطه با حل این مشکل اقدام کرده است. اکنون سیستان وضعیت بسیار نامناسبی دارد و حاکم بودن چنین شرایطی بر استان، ظلم در حق مردم است. اکنون ما از رئیس جمهور می‌خواهیم اخطارهایی که داده است را عملیاتی کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به اینکه معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان منعقد شده بود، افزود: حدود ۸ میلیون نفر از مردم افغانستان ساکن ایران اند و با این افراد همانند شهروندان ایرانی رفتار می‌شود. میزان آبی که این افراد در ایران مصرف می‌کنند، بسیار بیشتر از حقابه ما از رود هیرمند است. لذا دولت افغانستان باید به وظیفه قانونی خود عمل کند، زیرا در غیر این صورت، همان طور که آقای رئیسی نیز قول داده‌ است، جمهوری اسلامی برای تامین حقابه خود از رود هیرمند و حل مشکل خشکسالی سیستان از اهرم‌های فشار استفاده خواهد کرد و هرگز در مورد این مسئله کوتاه نمی‌آید.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به بیانیه هیات حاکمه افغانستان نسبت به اظهارات آقای رئیسی در مورد حقابه ایران از هیرمند، گفت: ما مانند سایر کشورها اصلا دولت حاکم بر افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم. بهتر است طالبان به جای انتقاد به صحبت‌های رئیس جمهور ایران، مشکلات داخلی و مسائل حقوق بشری خود را حل کنند و بیش از این از نجابت جمهوری اسلامی سوء استفاده نکنند که قطعا برایشان گران تمام خواهد شد.

شهریاری تاکید کرد: ایران برای تامین حق مردم مظلوم سیستان، به هر طریقی و با هر قیمتی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

 طالبان حقابه هیرمند را بدهد

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که طالبان باید طبق معاهدات بین‌المللی حق‌آبه هیرمند را بدهد، گفت که انتظار ما پاسخ عملی طالبان به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور است که این پاسخ چیزی جز رهاسازی آب به سمت منطقه نیست.

فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق معاهدات بین‌المللی کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند که همین شرایط را درباره دریای خزر می‌بینیم که کشورها طبق یک معاهده با یکدیگر ارتباط دارند و آن را انجام می‌دهند پس این‌که کشوری معاهده را بپذیرد و به آن پایبند نباشد کار درستی نیست، طبیعتا در مقابل آن کشور طرف دیگر از ابزارهای قانونی استفاده می‌کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که حق‌آبه موضوع ملی‌ است که پیگیری آن از وظایف حاکمیتی است، اظهار کرد: زمانی که کرزای دولت قانونی افغانستان را برعهده داشت، اعلام می‌کرد که اگر یک قطره آب هم در افغانستان باشد نصف آن را به ایران می‌دهد چون نه تنها وظیفه قانونی براساس معاهدات بین‌المللی است که ایران در همه شرایط کنار مردم افغانستان بوده است؛ این تصور برای زمانی است که دولت قانونی در افغانستان حاکم بود. اکنون شرایط افغانستان تغییر کرده و حتی در درون کشور خود به خیلی‌ چیزها پایبند نیستند و همین وضعیت درباره مسائل بین‌المللی وجود دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت آب در منطقه گفت: طبق گزارش وزارت نیرو شرایط منطقه خطرناک است در این وضعیت رئیس جمهور درباره موضوع حق‌آبه صحبت کرد که بدان معناست حاکمیت عمدتا شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های ذیربط پیگیر موضوع هستند رئیس جمهور هم به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی مواضعی را بیان داشتند که مورد توجه قرار گرفت و ملت ایران هم از این مواضع خوشحال شدند.

مالکی اضافه کرد: انتظار می‌رفت که طالبان تمکین کرده و با ادبیات و لحن خوب پاسخ رئیس جمهور ایران را بدهد نه این‌که با ادبیات نامناسب و تمسخرآمیز رفتار کند. البته که شأن خودشان را نشان دادند؛ الان ما منتظر پاسخ عملی طالبان هستیم که آن هم چیزی جز رهاسازی آب به سمت منطقه نیست.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید مجدد بر این‌که طالبان باید طبق معاهدات بین‌المللی حق‌آبه هیرمند را بدهد، اظهار کرد: این‌که طالبان در بیانیه خود اعلام کرده آب نیست، قابل قبول نیست چون تصاویر ماهواره‌ای همه نشان می‌دهد که پشت سد کجکی و کمال‌خان آب وجود دارد.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 88054

ارسال نظر