هشدار جدی نماینده زابل به اتباع افغانستان

نماینده زابل گفت: بعد از صحبت‌های رئیسی برخی از اتباع افغانستان رفتار خارج از نزاکت انجام دادند؛ تذکر می‌دهیم فضا را به سمتی نبرند که رفتاری متفاوت از سوی ایران انجام شود.

هشدار جدی نماینده زابل به اتباع افغانستان

ایرنا نوشت: نماینده زابل گفت: بعد از صحبت‌های رئیسی برخی از اتباع افغانستان رفتار خارج از نزاکت انجام دادند؛ تذکر می‌دهیم فضا را به سمتی نبرند که رفتاری متفاوت از سوی ایران انجام شود.

به گزارش عرشه آنلاین،  نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور به طور قاطعانه مساله حقابه هیرمند را به حاکمان افغانستان متذکر و خواستار رهاسازی آب به سمت ایران شد.

محمد سرگزی اظهارداشت: در حاشیه سفر رئیس جمهور به جنوب سیستان و بلوچستان و دیدار با نخست وزیر پاکستان که وزیر امور خارجه هم بود قرار شد نشستی با نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی، معتمدان و بزرگان منطقه سیستان پیرامون آخرین وضعیت پیگیری حقابه هیرمند برگزار شود.

وی بیان کرد: نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی و معتمدان سیستان نظرات و نگرانی‌های خودشان را در حوزه آب با وزیر امورخارجه بیان کردند.

نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر امورخارجه در این نشست اعلام کرد که قبل از حضور در این جلسه مذاکراتی پیرامون حقابه هیرمند با سرپرست وزرات امورخارجه افغانستان داشته و نتیجه را اعلام کرد که مسوولان این کشور گفتند« ما حقابه را به رسمیت می‌شناسیم» اما در ادامه با حضور رئیس جمهور در منطقه برای نخستین بار بعد از سال ۵۱ بود که رئیس جمهور ایران و مسوول رسمی کشور چنین قاطعانه مساله حقابه را متذکر شود و به کشور همسایه تاکید کرد این حقابه حتما باید داده شود و اگر آنها ادعایی دارند مبنی بر اینکه پشت سد کجکی آب نیست حتما باید کارشناسان ما به آنجا مراجعه کنند و دستگاه سنجش ورود آب به این سد را مورد بررسی قرار دهند که آیا آبی وجود دارد یا خیر؟

وی بیان کرد: گرچه که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پشت سد کجکی آب وجود دارد و بیانیه‌ای که هیات حاکمه طالبان پس از سخنان رئیس جمهور صادر و اعلام کردند که «ما حقابه رودخانه هیرمند را به رسمیت می شناسیم ولی فعلا آبی نداریم و با وجود رهاسازی آبی به خاک جمهوری اسلامی نمی‌رسد» که این ادعا از نظر ما مردود و مورد پذیرش نیست.

سرگزی ادامه داد: حتما باید هیات کارشناسی ما به بررسی میزان آب پشت سد کجکی بپردازند و اقدامات راستی آزمایی را در این رابطه انجام دهند.

وی تاکید کرد: اراده دولت ما و مجلس ما پیگیری جدی و دریافت حقابه هیرمند است، اگر آنها به تعهدات خودشان عمل نکنند و صرفا به بیانیه‌های سیاسی بسنده کنند قطعا در نوع تعاملات آینده رویکرد جمهوری اسلامی ایران متفاوت خواهد بود.

نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: این رسم مروت نیست که بیش‌از هفت میلیون تبعه افغان در ایران زندگی می‌کنند و رفتار خلاف مروت از ناحیه هیات حاکمه افغانستان و برخی از اتباع این کشور صورت بگیرد.

وی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته رفتار خارج از نزاکت توسط برخی از اتباع افغانستان بعد از صحبت رئیس جمهور صورت گرفت که تذکر می‌دهیم این رفتارهای دور از شان و نزاکت از ناحیه مردم ایران اسلامی بویژه مردم سیستان پذیرفته نیست و فضا را به سمتی نبرند که رفتاری متفاوت با رفتارهای بدون نزاکت آنها از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد.

سرگزی اظهارداشت: بعضا ما می‌بینیم که یک سری درگیری‌های پراکنده‌ای از ناحیه اففانستان و نیروهای مرزی آنها در مرز ما رخ می‌دهد که قطعا نگاه جمهوری اسلامی ایران ایجاد فضایی بدور از تنش است و اگر رفتارهای اینچنینی بروز پیدا کند قطعا برخورد و اقدام مناسبی از سوی ایران صورت خواهد گرفت.

سفر رئیس جمهور به بلوچستان استانی نبود

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به جنوب سیستان و بلوچستان صرفا ناظر بر نشست با نخست وزیر پاکستان بود و سفری استانی نبود افزود: سفر رئیس جمهور پیرامون ایجاد بازارچه مرزی با پاکستان و دیدار با نخست وزیر این کشور انجام شد.

نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: دیشب صحبتی که با رئیس جمهور در چابهار داشتیم اعلام کرد که در سفر ماه آینده به سیستان و بلوچستان حتما به شهرهای مختلف این استان سفر خواهند کرد و یک روز را ویژه منطقه سیستان گذاشته‌اند.

وی بیان کرد: رئیس جمهور در سفر ماه آینده خود به منطقه سیستان مسائل و مشکلات این منطقه را از نزدیک مورد بررسی قرار خواهند داد.

سرگزی تصریح کرد: ظرفیت بسیار خوبی در کشور ما بویژه در رابطه با مبادلات مرزی بین کسانی که در مرز سکونت دارند وجود دارد و آن ایجاد بازارچه مرزی است که نقش بسیار مهمی در رونق اقتصاد و اشتغال منطقه دارد.

وی افزود: برای اولین بار در سیستان و بلوچستان با درخواست پاکستان و اراده دولت ایران بازارچه مرزی مشترک در پیشین افتتاح شد که قطعا بازارچه مشترک و مراودات اقتصادی بین مردم مرزنشین این حوزه از استان را تقویت خواهد کرد و این افتتاح اتفاقات بسیار خوبی برای مردم رخ خواهد داد.

نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث تهاتر کالا در بازارچه مرزی پیشین مطرح شد که این خود یک اقدام بسیار ارزشمند است چرا که نیاز ما را به ارز برای مبادلات اقتصادی به شدت کاهش می‌دهد و دیگر نیازی نیست که ما در مراودات خودمان از ارز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما از طریق بازارچه مرزی پیشین می‌توانیم نیازمندی‌های مردم مرزنشین خودمان را با توجه به ظرفیتی که در بازارچه وجود دارد را برطرف کنیم.

هزینه ۶ هزار میلیارد تومانی برای تامین آب سیستان و بلوچستان

سرگزی تصریح کرد: ۶ هزار میلیارد تومان برای تسریع در اجرای طرح‌های آب اشامیدنی توسط دولت رییسی در سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم زحمات زیادی در حوزه آبرسانی و سایر حوزه‌ها کشیده ولی متاسفانه خیلی از موارد نیز هنوز انجام نشده که یک همت مضاعف را می‌طلبد.

نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت شبانه روز در تلاش است تا مشکلات سیستان و بلوچستان را برطرف کند اما عمق مشکلات برجا مانده از گذشته بسیار است و نیازمند یک کار جهادی هستیم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87913

ارسال نظر