صادق زیباکلام:

بازی با کلمات مردم را پای صندوق رای نخواهد آورد

صادق زیبا کلام گفت: هرجور که ما وضعیت ایران را تعریف بکنیم وضعیت ایران ظرف قریب به دو سال گذشته یعنی از زمانی که یک‌دستی به وجود آمده و خالص‌سازی صورت گرفته بدتر شده است. میزان پاسخ‌گویی و انتقادپذیری کمتر شده و درعمل ما به عقب رفته‌ایم، چه از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.

بازی با کلمات مردم را پای صندوق رای نخواهد آورد

خبر آنلاین نوشت: صادق زیبا کلام گفت: هرجور که ما وضعیت ایران را تعریف بکنیم وضعیت ایران ظرف قریب به دو سال گذشته یعنی از زمانی که یک‌دستی به وجود آمده و خالص‌سازی صورت گرفته بدتر شده است. میزان پاسخ‌گویی و انتقادپذیری کمتر شده و درعمل ما به عقب رفته‌ایم، چه از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.

نزدیک به دوسال ازعمردولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی‌که در نتیجه همسویی با مجلس یازدهم نزد وکلای مردم به صورت نسبی ازمصونیت برخوردار شد و نمایندگان تا حد ممکن دولت را در بوته نظارت خود قرار نمی‌دادند. تا چندی پیش نه از استیضاح خبری بود و نه از تغییردر کابینه، نمایندگان هم به صرف همان همسویی، نظارت بر عملکرد دولت را به فراموشی سپرده و نهایتا به تذکرات بسنده کرده بودند.

ادعای کاخ سفید درباره افزایش بی سابقه همکاری نظامی ایران و روسیه

حالا و در سال انتخابات مجلس دوازدهم، مجددا جریان سیاسی تندرو، پس‌از یک‌دست سازی، بر طبل خالص‌سازی می‌کوبد، گویی همسویی مجلس و دولت با سایر نهادها به کام آنها شیرین آمده و موجبات خرسندی شان را فراهم آورده ، غافل از این‌که این همسویی نه تنها دستاوردی درپی نداشته بلکه کشور را به معضلات عدیده‌تر نیز مواجه کرده است. اگرچه به‌زعم آقایان مسبب مشکلات امروز دولت قبل است. « خبرآنلاین » در گفت‌وگویی با صادق زیبا کلام تحلیل‌گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

به‌نظر شما چه کسانی دنبال پروژه خالص‌سازی هستند؟

جریان «خالص‌ساز» همین جریانی است که ما الآن داریم تبعات عملکرد آن‌را می‌بینیم، الآن مجلس شورای اسلامی با دولت آقای رئیسی و همه نهادها و بنیادها یک دست هستند. یعنی این‌طور نیست که بگوییم دولت به یک شکل عمل می‌کند و دیگران به شکل دیگری عمل‌ می‌کنند آن‌گونه که در دولت اصلاحات و اعتدال شاهدش بودیم، هرگز اینگونه نیست و همه چیز یک دست است.

از اواسط مرداد ۱۴۰۰ که همه چیز یکدست شده و جریان تندروی اصول‌گرا همه امور را دردست دارد چه تغییراتی به وجود آمده است؟

من فکر می کنم هرجور که ما وضعیت ایران را تعریف بکنیم وضعیت ایران ظرف قریب به دو سال گذشته یعنی از زمانی که یک‌دستی به وجود آمده و خالص‌سازی صورت گرفته بدتر شده است. میزان پاسخ‌گویی و انتقادپذیری کمتر شده و درعمل ما به عقب رفته‌ایم، چه از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی. اگر می‌خواهند تحت عنوان خالص‌سازی این سیاست را ادامه دهند، ادامه بدهند، ولی به‌هر حال فراموش نکنیم تجربه این دو سال نشان داده که در نتیجه حاکمیت مطلق تندروها هیچ پیشرفتی در هیچ زمینه‌ای به‌وجود نیامده است.

این افراد بر خلاف منویات رهبری که خالص سازی را نفی کرده اند حرکت می کنند،آیا این روند ادامه خواهد داشت؟

نه به‌نظر من این‌ها راه خودشان را می‌روند. تا این‌جا آمده‌اند دیگر راه برگشت برای خود تصور نمی‌کنند.

با این اوصاف آیا آقای لاریجانی به عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کنند؟

نه، من فکر نمی‌کنم جریان اصول‌گرا به‌هیچ‌وجه وارد این دوره انتخابات مجلس بشود.

جریان اصول‌گرا؟

بله. مقصود من از اصول‌گرا، چهره‌ها و شخصیت‌هایی است که ما ازگذشته این‌ها را به‌عنوان اصول‌گرا می‌شناختیم، مثل آقای احمد توکلی، روحانیت مبارز، موتلفه، لاریجانی‌ها و مهندس باهنر و ...بعید به‌نظر می رسد در انتخابات شرکت کنند.

آقای واعظی رئیس دفتر آقای روحانی اخیرا گفته‌اند باید یک اتفاق‌هایی در کشور بیفتد تا حضور مردم در انتخابات بیشتر شود، به‌نظر شما این اتفاقات چیست؟

به‌نظر من این‌ها دارند با لغات و عبارات بازی می‌کنند، این‌که یکی دو اتفاق بیفتد و شورای نگهبان بگوید می‌خواهیم یک مقدار مدارا کنیم، بازی با لغات است و با این حرف‌ها مردم پای صندوق نخواهند آمد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87450

ارسال نظر