پیشنهاد وزیر خارجه ایران به کنگره آمریکا

حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با نشریه انگلیسی "فایننشال تایمز" پیشنهادی حاوی ارایه تضمین سیاسی از سوی آمریکا مبنی بر پایبندی واشنگتن به برجام ارایه کرده است.

پیشنهاد وزیر خارجه ایران به کنگره آمریکا

عصر ایران: "حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با نشریه انگلیسی "فایننشال تایمز" پیشنهادی حاوی ارایه تضمین سیاسی از سوی آمریکا مبنی بر پایبندی واشنگتن به برجام ارایه کرده است.

وزیر خارجه ایران در مصاحبه ای که در نشریه فایننشال تایمز منتشر شده، خواهان ارایه تضمین سیاسی از سوی کنگره آمریکا مبنی بر پذیرش اجرای برجام شده است.

او گفته است:" من حتی به همکارم آقای دکتر باقری گفتم در مذاکرات می‌توانند به طرف‌های غربی بگویند اگر نمی‌توانید به صورت قانون در مجلس خود این توافق را به تصویب برسانید، حداقل پارلمان کشورتان یا رییس پارلمان‌های کشور هایی که طرف مذاکرات برجامی ما هستند می‌توانند در یک بیانیه سیاسی پایبندی خود را به این توافق و به بازگشت به اجرای توافق برجام اعلام کنند."

وزیر خارجه ایران افزود:" در موضوع تضمین حقوقی هم طرف های مقابل و آمریکا و سه کشور اروپایی ابتکار مشخصی را ندارند. در خصوص تضمین اقتصادی هم آنها می‌گویند اگر دولت بعدی روی کار بیاید ما تضمینی را در این رابطه نداریم. ما امیدوار هستیم که واقع بینانه برخورد کنند. چراکه ما به سطح جدی از تضمین‌ها نیاز داریم."

امیر عبداللهیان افزود:" من در جلسه هفته گذشته در پارلمان دیدم که برخی از نمایندگان مجلس ما یک ایده ای را دنبال می‌کنند که می‌بایست مجلس، قانونی را تصویب کند که این بار اگر هریک از طرفین برجام از تعهدات خود خارج شدند، ما بتوانیم بر اساس یک مدل از مکانیسم ماشه بلافاصله به غنی‌سازی برگردیم آن هم در هر سطحی که مجلس، دولت را به آن موظف خواهد کرد. این امر می‌تواند پیچیدگی‌هایی را ایجاد کند. لذا به نفع طرف‌های مقابل است که در موضوع تضمین، واقع‌بینانه عمل کنند و بر مبنای حقوق بین الملل ابتکارات و اقداماتی را روی میز قرار دهند."

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه آمریکایی ها پیام های زیادی را به ما می‌دهند برای اینکه با ما مستقیماً گفتگو کنند اضافه کرد: آخرین پاسخ ما به آمریکایی ها و واسطه هایی که آمده بودند این بود که هرگونه گفتگو، تماس و مذاکره با امریکا برای دولت من هزینه بسیار سنگینی خواهد داشت. ما حاضر نیستیم بدون این که یک چشم انداز روشن و قوی برای رسیدن به یک توافق خوب با تضمین پایدار در مقابل مان قرار داشته باشد، وارد پروسه مذاکره مستقیم با آمریکا شویم. ما از طریق واسطه ها به آمریکایی ها گفتیم که اگر نیت واقعی دارید، قبل از هرگونه گفت و گو و تماسی می بایست چند اقدام عملی بر روی زمین انجام دهید آن هم چند ابتکار عملی و محسوس. مثلا بخشی از پول های بلوکه شده ما نزد بانک های خارجی، آزاد شود و یا این که بخش هایی از تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال می شود، با یک فرمان اجرایی رئیس‌جمهور صرفاً به نشانه حسن نیت لغو شود تا ما باور کنیم که حرف هایی که آمریکایی ها می زنند قابلیت اجرا دارد و آنها برای اجرای آن اراده جدی دارند. ضمنا این میز مذاکره است که مشخص می کند تصمیمات بعدی ما چه سمت و سویی را داشته باشد. اما در مجموع ما خوشبین هستیم. طرف‌های مقابل تلاش می‌کنند با وارد کردن شوک و با دیپلماسی بازی با زمان ما را محدود کنند و بگویند شما در حال از دست دادن زمان هستید و باید هر چه زودتر به توافق برسید ولی ما معتقدیم که تا به نقطه خوب نرسیم و تا از در دسترس بودن یک توافق خوب اطمینان حاصل نکنیم، مذاکرات باید ادامه پیدا کند. این که چه زمانی به این توافق خوب خواهیم رسید، بستگی به طرف مقابل دارد. این آمریکا است که مسئول اصلی این فضای تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا باید در عمل نشان دهد که آیا واقعاً به دنبال رسیدن به یک توافق خوب و مرضی الطرفین که منافع جمهوری اسلامی ایران را از برجام به طور کامل تأمین کند هست یا خیر.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 8727

ارسال نظر